Popredný skladateľ sa cíti byť rytierom, ktorý je povinný hudbu chrániť. Jeho Sonáta na pamäť Viktora Šklovského, inšpirovaná správou o smrti progresívneho ruského literáta, zaznie v rámci Večera slovenskej komornej hudby (21. novembra).
Spolu s dielami ďalších troch skladateľov. Premiérou sláčikového kvarteta Jána Zacha – moderného autora so zmyslom pre zvukový a štrukturálny experiment. Dialóg s čínskou poéziou vedie v cykle Päť piesní na čínsku poéziu jubilujúci Miro Bázlik, ktorý považuje väzby hudby a matematických operácií za zdroj inšpirácie. Vo finále odznie Sláčikové kvarteto č. 6 s podtitulom Zariekania Ilju Zeljenku. Osvietený intelektuál a „chuligán“ pohvizdujúci si triviálne nápevy v ňom dokázal skĺbiť hlboký smútok nad smrťou blízkej priateľky – poetky – s nekonečnou radosťou z hudby a jej schopnosti „zariekať“ osud. Interpretami večera budú Eva Garajová, Cyril Šikula, Petr Nouzovský, Matej Arendárik a Mucha Quartet.

Tvorba slovenských skladateľov na BHS nikdy nechýbala. Pred dvoma rokmi „zaostril“ festival na diela zakladateľskej generácie, minulý zas na klavírne skladby. V Roku slovenskej hudby „nasvietia“ scénu tri koncipované koncerty.
Nekaždodenný zážitok sľubuje program Piesňová tvorba slovenských skladateľov (26. novembra). Významné miesto patrilo piesni v tvorbe Jána Móryho. V cykle Spišské balady a piesne odel do nôt tradované epické príbehy, ktorým dali poetickú podobu jeho priatelia básnici. Moderný hudobný jazyk a vypätý melos spojil s bohatou klavírnou textúrou Štefan Németh-Šamorínsky, ktorý sa piesňovej kompozícii venoval celý život, v cykle Tri piesne na slová Endre Adyho.
Kultúrno-politické peripetie 20. storočia zahalili dielo Ladislava Stančeka prachom zabudnutia. Patril pritom k prvým slovenským skladateľom, ktorí riešili otázky spojené so zhudobňovaním domácej umelej i ľudovej poézie. Piesňový cyklus Mŕtvy, v ktorom zhudobnil básne z rovnomennej zbierky Andreja Žarnova, patrí k jeho vrcholným dielam. Medzi interpretmi vokálneho večera sú Helena Becse Szabó, Eva Šušková, Pavol Kubáň, Jordana Palovičová a Peter Pažický.

Sondu do domácej ansámblovej literatúry ponúkne Quasars Ensemble (3. decembra), ktorý sa pod taktovkou Ivana Buffu špecializuje na hudbu 20. a 21. storočia. V dialógu domácej avantgardy a postmoderny dvoch od seba vzdialených skladateľských generácií pripomenie nedožité 80. výročie narodenia majstra poetickej miniatúry Ivana Paríka. Koexistencie charizmatického elegána klavírneho zvuku Dušana Marinčeka sa zas prelínajú s jubileom jeho žiačky – prvej dámy „zátišia tónov“ štyridsiatničky Jany Kmiťovej.