Nová dráma s nadhľadom rozpovie o boľačkách dneška

Noc plná alkoholu, techno hudby a tanca. Máša sa pohráva s oddaným Medveďom. Nina hreší s Trigorinom. Uzavretý Treplev odhaľuje svoje umelecké dilemy. A Irina sa tvári, že sa nič nedeje. Sny a ideály o láske, umení a spoločnosti im zhorkli. Generácia dvadsiatnikov, frustrovaná prehnitými ľudskými vzťahmi a pocitom nezmyselnosti života, uviazla v slepej uličke dezilúzie. Aspoň v autorskej interpretácii Tomáša Procházku Čechovovej Čajky.

09.05.2017 14:00
Deň, keď zomrel Gott Nová dráma Foto:
Inscenácia Deň, keď zomrel Gott prináša svedectvo zo života mladých optikou humoru.
debata

Jeho inscenácia Ľudia. Levy. Orly. Jarabice./Scény zo života umeleckého podľa APČ, odohrávajúca sa vo viacerých priestoroch Subklubu, necháva na divákovi, ktorý z paralelne plynúcich dejov sa rozhodne sledovať a aký príbeh si sám zloží. Myšlienkovo aj formálne provokujúci experiment uvádza hlavný program festivalu Nová dráma/New Drama, ktorého 13. ročník sa v utorok začína v Bratislave.

„Keď sme začínali, bolo na slovenských javiskách málo súčasnej slovenskej a svetovej drámy. Za posledné roky však počet pôvodných textov, hier súčasných európskych dramatikov aj autorských interpretácií klasiky narástol,“ povedala riaditeľka festivalu Vladislava Fekete. Medzi deviatimi inscenáciami, súťažiacimi o tri ceny, si nájdu to svoje diváci preferujúci „divočinu“ aj konzervatívnejšie publikum.

Ich tvorcovia ponúkajú aktuálnu výpoveď o svete, v ktorom žijeme. Na mladú generáciu mieri kultová hra Falka Richtera Boh je DJ, ktorej dvojica hrdinov sa rozhodla žiť na očiach verejnosti. Každodennosť povýšila na reality show, ktorú zavesila na internet. S humorom a nadhľadom prináša autentické svedectvo zo života mladých ľudí Zakuťanskej Deň, keď zomrel Gott.

Na divákov uprednostňujúcich skôr pohodlie divadelných kresiel zaútočí krutosťou a bolesťou, o ktorej sa dlho nesmelo hovoriť, inscenácia Vojna nemá ženskú tvár. Horváthovej adaptácia knihy bieloruskej laureátky Nobelovej ceny Svetlany Alexijevič, ktorá zdokumentovala intímne výpovede, spomienky aj emócie žien, ktoré propaganda zlákala počas druhej svetovej vojny do radov Červenej armády. Alebo dramatizácia románu kontroverzného francúzskeho spisovateľa Michela Houellebecqa Podvolenie. Dramatizátor a režisér Marián Amsler kladie publiku naliehavú otázku – možno sa vzdať svojho presvedčenia a identity s vidinou nových istôt a finančného profitu?

Na hranici medzi akčnou výtvarnou inštaláciou, performanciou a koncertom sa pohybuje inscenácia Krása a hnus (Nezastupiteľnosť nepomenovateľného). Scénické dielo, prinášajúce novú parafrázu Božskej komédie, pozýva na netradičnú cestu súčasníka vlastným peklom, očistcom a rajom. A zároveň skúma, čo dve protikladné estetické kategórie krása a hnus pre neho znamenajú. Nechýba ani pohľad na aktuálne spoločenské a politické problémy z pera renomovaných slovenských autorov Laca Keratu a Petra Lomnického.

Ktorá inscenácia získa Grand Prix, ktorú ocení študentská porota a ktorej dajú svoje hlasy bratislavskí diváci, vyhlásia až v sobotu večer. Dovtedy prehliadka súčasnej drámy ponúka festivalové hody, ktoré prinesú okrem hlavného programu aj množstvo sprievodných podujatí. Napríklad workshop renomovaného nórskeho spisovateľa a dramatika Jona Fosseho, ktorého výber divadelných hier vychádza v slovenčine.

Keďže tentoraz zaostrí Nová dráma/New Drama na divadelnú scénu Izraela, o finále festivalu sa postará Divadlo Jaffa. Pokusy inscenovať Priznanie, oživujúce cez príbeh židovskej a palestínskej rodiny dlho potláčanú traumu, sa končili zákazmi. Až po úspechu hry premiérovanej vo Washingtone ju mohol po desiatich rokoch od napísania uviesť aj izraelský súbor.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #festival #divadlo #Nová dráma/New Drama #Vojna nemá ženskú tvár #Boh je DJ