Bratislava Design Week aj o spoločenskej zodpovednosti

Či si to uvedomujeme, alebo nie, dizajn má na náš každodenný život jeden z najrozhodujúcejších vplyvov. Určuje napríklad to, ako sa obliekame, ako bývame, no do popredia pri ňom nevystupuje len estetickosť konkrétneho produktu. Dobrý dizajn je najmä funkčný, použiteľný a praktický.

07.06.2017 12:02
sander Foto:
Sander Wassing sa v tvorbe nebojí mixovať všetky možné materiály, odpad či značky.
debata

O tom, kam sa posúva, aké trendy v ňom v súčasnosti prevládajú, ale aj to, ako sa dá prepojiť aj s ďalšími druhmi umenia, napovie viac deviaty ročník prestížnej dizajnérskej prehliadky Bratislava Design Week. Festival sa na viacerých miestach bratislavského Starého Mesta začal už v utorok a do nedele 11. júna plánuje jeho návštevníkom priniesť okrem rôznych výstav a inštalácií aj prednášky popredných svetových dizajnérov.

Hlavnou témou tohto ročníka je limit, s ktorým je dizajnér pri svojej práci do veľkej miery konfrontovaný, či už ide o technológie, materiály, ale aj o financie. Riaditeľka festivalu Bratislava Design Week Ľubica Hustá však limity vôbec nevníma negatívne: „Limity podmieňujú prácu dizajnéra. Zároveň sú pre neho istou provokáciou. Ich fantázia a kreativita však nimi nie je konfrontovaná, je bezlimitná. Páči sa mi kontrast dvoch svetov, ktoré sa tu stretávajú. Vytvárajú medzi sebou trenie a pre tvorivého človeka to funguje ako hnací motor.“

Limit ako výzva, ktorú treba prekonať, limita ako hranica, v rámci ktorej sa snažiť o hľadanie najefektívnejšie riešenia. Tento kontrast sa miesi aj v tvorbe dvoch významných dizajnérov, ktorí okrem iných pricestujú na festival Bratislava Design Week – Sandera Wassinga a Guglielma Polettiho. Wassing je jedným z výrazných talentov súčasnej holandskej scény a svoju tvorbu neohraničuje žiadnym materiálom ani technológiou. Rád tiež narúša všeobecný pohľad na to, čo ľudia bežne vnímajú ako pekné a estetické.

„Ľudia sú zvyknutí na dokonalý produkt. Tých však pri nadprodukcii, samozrejme, nikdy nie je mnoho, pretože si predsa len vyžadujú iný prístup. Sander Wassing sa snaží k dokonalému produktu vytvoriť kontrast. Je ako DJ, ktorý sa nebojí mixovať všetky možné materiály, odpad či značky… Voľne prechádza cez rôzne formy uvažovania,“ približuje dizajnéra riaditeľka festivalu. Do pozornosti tiež uvádza aj jeho spoluprácu s ďalším významným holandským tvorcom Olivierom Van Herptom. Wassing a Van Herpt v rámci projektu Adaptive Manufacturing (Adaptívna výroba) vyrábali pomocou 3D technológie špeciálne vázy. Tie vznikali na základe hudby a jej vibrácií, ktoré sa premietli do 3D tlačiarne.

Talian Guglielmo Poletti je podľa jej slov zase veľmi precízny: „Je to technológ. Materiál naozaj podrobne študuje a skúša jeho možnosti. Snaží sa dostať k jeho limitom s tým, aby funkčné vlastnosti materiálu zostali zachované. Jeho práca inklinuje aj k iným, umeleckejším formám, možno až k sochárstvu.“ Sander Wassing a Guglielmo Poletti sa v rámci Bratislava Design Weeku predstavia špeciálnymi inštaláciami. Obaja sa v stredu od 15. hodiny osobne zúčastnia aj na prednáškach v koncertnej sieni Klarisky.

Festival každoročne zaostruje najmä na súčasný dizajn. Dajú sa na základe pestrej zostavy vystavujúcich dizajnérov určiť prevládajúce aktuálne trendy? Podľa Ľubice Hustej do popredia vystupuje najmä zodpovednosť k životnému prostrediu a práca s novými technológiami: „Mladá generácia si začína uvedomovať, že v nadprodukcii sa treba naozaj krotiť. Nové technológie im zase otvárajú ďalšie dvere. Ale nielen oni, ale aj sociálne siete a neustály tok informácií. Povedala by som, že ekologický aspekt a experimentovanie prevládajú, no takisto aj návrat k tradičným hodnotám. Sú nadčasové, no aj tu vidíme trend prepájať ich so súčasnosťou, ktorá je dematerializovaná a veľmi rýchla.“

Ďalším trendom je podľa slov riaditeľky festivalu aj spolupráca s vedeckou obcou a výskumom. Príkladom je aj projekt crafting plastics! studio, ktorý pracuje s novým prírodným materiálom – bioplastom. Na festivale Bratislava Design Week sa už stihli predstaviť kolekciou okuliarov, tentoraz nový materiál premenia na svetelné objekty. „Ide o to hľadať nové materiály, pretože plastmi sme už zavalení dostatočne. Oni pracujú s plastom, ktorý sa dá kompostovať. Na súčasnej dizajnérskej scéne je spolupráca s vedou nesmierne dôležitá,“ dodáva Hustá. Okrem špeciálnej inštalácie vystúpia autori projektu crafting plastics! studio aj na stredajšej sérii prednášok v Klariskách.

Program festivalu je naozaj bohatý a jeho hlavné body sa budú odohrávať v troch festivalových centrálach – kurátorské medzinárodné výstavy v reprezentatívnych priestoroch Zoya Gallery na Ventúrskej ulici 1, v opustenej budove na Laurinskej 14, kde sa predstavia dizajnéri a dizajnérske kolekcie prihlásené vo výzve Open Call, a v kostole Klarisky, kde budú inštalácie, konferencia Design Lectures aj slávnostné odovzdávanie cien Design Week Awards.

Nevynechajte z výstav a inštalácií

Foto: via Bratislava Design Week
Flowers for Slovakia
Flowers for Slovakia Projekt Flowers for Slovakia sa vracia s treťou putovnou kolekciou objektov. Aktuálne sú to šperky mladých slovenských dizajnérov a výtvarníkov spojených témou Pass it on – pripomínajúcou si osobnosti, ktoré tvorili dejiny Slovenska.
Foto: via Bratislava Design Week
Slovenská izba reviseted
Slovenská izba reviseted Izba je ustálené slovné spojenie, ktoré označovalo príklady typického interiéru slovenského roľníka alebo vidiečana. Drevené obklady, vyrezávaný drevený nábytok a bytové doplnky, ľudová keramika, plátenné obrusy, ovčie guby na stenách, občas valaška. Naša slovenská izba je z 21. storočia. Predstavuje výber pre nás zaujímavých interiérových objektov, ktoré sú akousi esenciou aktuálnej revízie pojmu slovenská izba.
Foto: via Bratislava Design Week
Flatgallery
Flatgallery Flatgallery je jedinečný projekt bytovej galérie v centre Bratislavy, ktorý je zameraný na prezentáciu súčasnej výtvarnej tvorby mladých autorov. Tento rok Flatgallery prvýkrát participuje na festivale vystavením sklenených objektov od autorskej dvojice Illola (Patrik Illo a Aleksandra Stencel), porcelánu od dvojice Markéta Nováková a Mira Podmanická, autorských náramkových hodiniek od Tomáša Ondrouška, ako aj maľovaných drevených produktov od firmy Markovič.
Foto: via Bratislava Design Week
Jaroslav Kyša Juraj Rattaj
Jaroslav Kyša + Juraj Rattaj Žijeme vo „vyleštenom“ a „čistom“ prostredí plnom dotykových displejov. Čoraz viac nám však chýba obyčajná haptická skúsenosť. Dotyk s materiálom, jeho povrchom, štruktúrou, konzistenciou. Zmeniť sa to pokúsi inštalácia Jaroslava Kyšu a Juraja Rattaja.
Foto: via Bratislava Design Week
Kateřina Plamitzerová
Kateřina Plamitzerová Pre rukopis mladej českej odevnej dizajnérky sú príznačné veľkoryso, plasticky budované objemy, riasenia a striedme farebné tóny. Šperky Mononoke inšpirované japonským umelcom a guru anime Hayaom Miazakim pre jej kolekciu navrhla Markéta Kratochvílová. Tá sa na BADW 2017 okrem toho predstaví prostredníctvom výstavy Ustálená hladina.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dizajn #plášť #recyklácia #Bratislava Design Week #Sander Wassing