Hudba nemá len baviť, môže byť tiež svedomím národov

Kľučkovať medzi kovovými obrami industriálneho areálu Dolních Vítkovic a nechať sa pritom unášať hudbou zvučných svetových interpretov? Toto jedinečné spojenie ponúkne od stredy do soboty 16. ročník českého festivalu Colours of Ostrava. O zaujímavých novinkách porozprávala viac riaditeľka festivalu Zlata Holušová.

19.07.2017 09:00
Zlata Holušová Foto: ,
Riaditeľka festivalu Colours of Ostrava Zlata Holušová sa teší najmä na hudobníkov, ktorí výrazne zasahujú do diania vo svete.
debata

Minulý rok ste sa rozhodli pre radikálnu zmenu, štvordňový festival začína už v stredu. Hodnotíte spätne tento krok pozitívne?

Vyšli sme v ústrety návštevníkom, ktorí už nemohli byť v nedeľu večer na festivale, mali napríklad dlhú cestu domov, a tak ho opúšťali skôr. To bol jeden zo silných motívov, prečo sme Colours of Ostrava posunuli na stredu. Druhým bola dramaturgia, ktorej to určite pomohlo. Už prvý deň máme tri veľké hviezdy – Birdy, alt-J a Imagine Dragons. Predsa len, streda nemá takú obrovskú konkurenciu v rámci programov iných svetových festivalov.

Podľa riaditeľa festivalu Pohoda Michala Kaščáka pôsobia na európskej scéne „veľkí hráči“, ktorí organizujú niekoľko podujatí naraz. Ide o korporácie, ktoré si ľahko vyrokujú exkluzivitu s niektorými interpretmi, čo značne sťažuje situáciu na trhu. Stretli ste sa s tým aj vy?

Nemám takúto skúsenosť. Ale prirodzene, keď sa agenti sami pustia do organizovania festivalov, majú veľkú výhodu. Dokonale sa orientujú na trhu, poznajú ceny, môžu s nimi pracovať. Celé je to však o ich šikovnosti a majú na to právo. No nemám pocit, že by to výrazne zasiahlo do našich plánov. Všeobecne panuje veľká nechuť k Live Nation, ktorí skupujú trh a svoje kapely nikam nepustia, ale to nie je nič nové, funguje to už roky. Pohoda má rovnaký problém ako my. Pohybujeme sa v obrovskej konkurencii festivalov, pričom ceny našich lístkov sú v porovnaní so svetom stále veľmi nízke. S tým bojujeme všetci.

K headlinerom tento rok patria aj zvučné mená ako Norah Jones, Jamiroquai, Moderat, Justice a mnoho ďalších. Zaujali ma však koncepčné projekty, napríklad William Close a jeho harfa, ktorej 40 metrov dlhé struny budú z pódia napnuté až k protiľahlému balkónu.

Ide o veľmi zaujímavý medzinárodný projekt zložený z množstva hudobníkov. Jeho súčasťou je aj česká inštrumentalistka Lenka Morávková, ktorá zahrá na podobne unikátny nástroj – Bohemian Cristal Baschet. Je veľmi náročné umiestniť tam také veľké nástroje, z toho dôvodu hrajú v stredu na Fresh scéne iba oni. Pôjde o naozaj imaginatívnu šou. Sama som zvedavá, čo z toho vznikne.

Režisér Vladimír Morávek si pri príležitosti 85. narodenín Miloša Formana pripravil pre festival špeciálnu verziu hry Lásky jedné plavovlásky. Je pravda, že sa s oscarovým režisérom plánujete spojiť aj naživo?

Boli by sme naozaj radi, keby sa to podarilo a Miloš Forman by predstavenie, ktoré uvedieme naozaj originálnym spôsobom, sledoval doma v Amerike zo svojho gauča. Pokúšame sa dokonca aj o to, aby si k tomu prizval aj svojich priateľov, ako napríklad Jacka Nicholsona. Uvidíme, či to vyjde.

Ďalším lákadlom je nepochybne diskusná scéna Meltingpot, ktorá privíta asi 150 spíkrov z celého sveta. Novinkou v rámci Meltingpotu je scéna Music Alarm. Čomu sa bude venovať?

Venuje sa hudbe, ktorá burcuje a zaoberá sa svetom ako takým. Vystúpi tam napríklad Peter Garrett zo skupiny Midnight Oil. Desať rokov strávil vo vysokej politike, bol ministrom životného prostredia v Austrálii. Som veľmi zvedavá, čo povie o svojej dráhe od hudby k politike a späť. Ďalej to bude napríklad Sola Akingbola, bubeník Jamiroquai, ktorý navštevuje utečenecké tábory, snaží sa v nich pomáhať a prinášať tam aj hudbu. Ide o hudobníkov, ktorí podstatne ovplyvňujú dianie vo svojich krajinách. Scéna Music Alarm je pre mňa naozaj dôležitá, pretože ukazuje, akú má hudba moc a ako môže zasiahnuť do diania vo svete.

Peter Garrett (v strede) zo skupiny Midnight... Foto: Oliver Eclipse
Peter Garrett Midnight Oil Peter Garrett (v strede) zo skupiny Midnight Oil vystúpi na festivale ako hudobník aj rečník.

Ide teda o akúsi politickú angažovanosť v hudbe?

Nie celkom politickú. Ide skôr o celkový názor na svet, považovať slobodu za najdôležitejšiu hodnotu v živote. To však nie je až tak politické vyjadrenie, skôr antipolitické. Príde napríklad aj Jana Belišová, ktorá bude hovoriť o rómskej problematike a hudbe Rómov na Slovensku, z Veľkej Británie zase pricestuje folkový spevák Sam Lee, ktorý niekoľko rokov žil medzi írskymi kočovníkmi a pozná bohatstvo ich kultúry. Táto scéna by mala jednoducho ukázať, že hudba nevzniká len s účelom niekoho baviť, môže byť zároveň aj svedomím jednotlivých národov.

Minulý rok ste z programu odporučili najmä speváčku Sharon Kovacs. Koho by ste vybrali tentoraz?

Môj osobný typ je Faada Freddy, senegalský spevák a hiphoper. Na festivale už kedysi vystúpil so skupinou Daara J. Je to práve ten typ hudobníka, ktorý silno ovplyvňuje situáciu vo svojej krajine. Pred niekoľkými rokmi sa na scénu vrátil s projektom voice bandu, ktorý je absolútne úžasný. Ľudí určite prekvapí, akým spôsobom Faada Freddy prezentuje takýto druh hudby, ako ho modernizuje a dopĺňa o výtvarné stvárnenie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #festival #ostrava #Colours of Ostrava #Zlata Holušová