Dokument o rómskom holokauste Diera v hlave súťažil v sekcii Cinematik.doc. „Hlboko sa nás dotklo poetické a intímne filmové zobrazenie komplikovanosti ľudskej pamäte a skúsenosti a ich vzájomné ovplyvňovanie.“ Porota zároveň ocenila raritnú tému a spôsob, akým Kirchhoff otvára osobný priestor dejinami zasiahnutých protagonistov a zbiera posledné fragmenty ich spomienok, ktoré nesmú byť zabudnuté.
Raw je príbehom čerstvej maturantky, u ktorej sa s príchodom na internátnu vysokú školu prebudí ženskosť. Ducournauová nenakrútila tradičnú tínedžerskú drámu, siahla po výrazových prvkoch a atmosfére okrajového hororového žánra. Dramatickú životnú zmenu u dospievajúceho dievčaťa podporuje staršia, skúsenejšia sestra, no vplývajú na ňu aj alternatívne pravidlá uzavretej študentskej komunity. Raw je príbehom o spoznávaní skutočného sveta, samého seba a zároveň je presnou metaforou vzťahov – rodinných, súrodeneckých aj spoločenských, čím intelektuálne presahuje žáner, z ktorého formálne vychádza.
Portrét Richard Müller: Nespoznaný predstavuje podľa poroty „konzistentnú cestu“ protagonistu a filmára. Miro Remo odkryl známu umeleckú osobnosť ako krehkého človeka so všetkými odleskami. Odmýtizoval iluzívnu predstavu o sláve, hudobnom priemysle a jednou z hlavných línií filmu je zobrazenie človeka, ktorého životnú sínusoidu, vzťahy aj umeleckú tvorbu ovplyvňuje duševná choroba.
Cinematik láka do Piešťan čoraz viac divákov, najväčšia slovenská kinosála v piešťanskom Dome umenia počas premietania najnovších filmov svetových bardov Michaela Hanekeho, Akiho Kaurismäkiho či Andreya Zvyagintseva praskala vo švíkoch a pomerne veľkému záujmu sa tešili aj premiérované slovenské novinky.
Po čerstvej torontskej premiére tu režisér Juraj Lehotský predstavil drámu Nina. Vo filme sa opäť zameral na obyčajných ľudí a odhaľuje strohý smútok jednej rozpadajúcej sa mladej rodiny. Citlivý, na momentoch postavený príbeh dvanásťročnej Niny, ktorá v snahe zachrániť svoj svet bojuje s rozvádzajúcimi sa rodičmi, je v kontexte žánrovo rôznorodých slovenských snímok, ktoré tento rok dorazili do našich kín, emocionálne najsilnejší a najkomplexnejší film. Herecké výkony, najmä neherečky Bibiany Novákovej, Niny, či jej filmových rodičov herca Roba Rotha a tanečníčky Petry Fornayovej sú presvedčivo surové. Filmárom sa podarilo formálnymi prostriedkami a scenáristickou skratkou vybudovať silný príbeh, naznačiť prežívanie hlavných postáv, presvedčiť o ich pocitoch, na ktorých príbeh stojí, a prirodzene, bez patetických fráz, preniesť emóciu aj na diváka.
Víťaznú snímku z tohtoročného karlovarského festivalu Křižáček uviedol na Cinematiku jej režisér Václav Kadrnka. Príbeh otca pátrajúceho po svojom malom synovi, ktorý sa jedného dňa zobudí, oblečie si rytierske brnenie a vydá sa naplniť vlastný cieľ, je transcendentálnou metaforou nielen o vzťahu rodičov a ich detí. Otvára úvahy o slobodnom putovaní životom, o svete, kde je existencia bez viery a pátraní po hĺbke bytia len bezvýznamným túlaním. Film sa dostane do našich kín 28. septembra. Ak ste na Cinematiku nestihli snímku Druhá strana nádeje, do distribúcie vstupuje už tento štvrtok a je pravdepodobné, že nový film Akiho Kaurismäkiho si pôjdu mnohí pozrieť ešte raz.