Ani zďaleka to nie sú len novinky filmárov zvučných mien ako Yorgos Lanthimos (Zabitie posvätného jeleňa), Andrej Zvjagincev (Bez lásky), Lynne Ramsay (Nikdy si tu nebol) či Ruben Ostlund (Štvorec) s čerstvou Zlatou Palmou z Cannes, ktoré stojí za to vidieť. V prípade Be2Can sa neoplatí trochárčiť, za hriech totiž stojí všetkých trinásť titulov.
Nepohodlne sa usaďte
Andrej Zvjagincev sa v mrazivej snímke Bez lásky sústredí na vzťah rozvádzajúcich sa manželov. Spája ich len vzájomná nenávisť a malý syn, ktorý sa jedného dňa stratí. Zvjagincev rozvíja rodinnú a vzťahovú drámu, aby na jej pozadí odhalil spoločenský komplex. Kritizuje byrokraciu, korporátnu diktatúru, uniformitu vzťahov či neslobodu rozhodovania…
V jeho centre sa ocitá surový človek ako symbol egoizmu a slepoty. Živorí v sebaľútosti, na piedestál stavia klamlivý obraz šťastia, ilúziu lásky, ktorá je len živočíšnym vzplanutím vášne a naplnením vlastných túžob. Zvjagincev je chladný, od postáv sa dištancuje, ich negatíva odkrýva oddramatizovane a každým obrazom sa približuje k nevyhnutne fatálnemu koncu. Film získal cenu poroty na festivale v Cannes a je národným nominantom Ruska na cudzojazyčného Oscara, rovnako ako režisérov predošlý film Leviatan.
Film Tá, ktorá odišla získal vlani Zlatého leva na festivale v Benátkach a rozpráva príbeh ženy prepustenej z väzenia, kde strávila najlepšie roky svojho života za zločin, ktorý nespáchala. Na slobode nachádza rodinnú a sociálnu púšť. Filipínčan Lav Diaz si dokonale uvedomuje, čím ako filmár disponuje, a jeho posledné dielo je takmer štvorhodinovým kinom, pri ktorom sa rozhodne oplatí vytrvať.
Skladá drastický obraz súčasnej filipínskej ulice, kde sú chudobní nútení k prostitúcii a drogám a ustráchaní bohatí sa ohrozene utiekajú k planej viere v Boha. Tá, ktorá odišla je štúdiou rozkladu spoločnosti i jednotlivca. Diaz komponuje rozprávanie do epizód a všednú realitu rámuje v dlhých záberoch s dokonale premyslenou mizanscénou. Nie je trúfalé označiť jeho snímku za jeden z najsilnejších filmov uplynulého obdobia.
Grécky režisér Yorgos Lanthimos je dokonalý špekulant a konšpirátor. V predošlej sci-fi romanci Homár sa pohral s fenoménom single. Nemať partnera sa v jeho filmovej utopistickej spoločnosti trestá krutou prevýchovou. Ak ste fanúšikom jeho štylizácie, na novinku Zabitie posvätného jeleňa s Colinom Farrellom a Nicole Kidmanovou v hlavných úlohách si už pravdepodobne brúsite zuby, čo tam po vlažných kritikách.
Hlavným predstaviteľom expresívnej mysterióznej drámy o násilí, pedofílii a obchode s bielym mäsom Nikdy si tu nebol je nezameniteľný Joaquin Phoenix a za svoj výkon si odniesol cenu z festivalu v Cannes. Jeho režisérkou je Škótka Lynne Ramsay, ktorá na seba strhla pozornosť už brutálnou rodinnou drámou Musíme si pohovoriť o Kevinovi či dokumentaristicky ušmudlanou, mimoriadne silnou sociálnou drámou Ratcatcher. Lynne Ramsay je rovnako skvelá scenáristka ako režisérka a Cenu za najlepší scenár z Cannes si tento rok zaslúžila právom.
Romantika na bitúnku
Hosťkou prehliadky je Alexandra Borbély, hlavná predstaviteľka najlepšieho filmu tohtoročného Berlinale, nevšednej romance O tele a duši maďarskej filmárky Ildikó Enyedi. Borbély tu stvárnila potravinovú inšpektorku Máriu, ktorej sa kolega z bitúnku záhadne vkráda do snov, až napokon ich snívaná realita pretečie do tej žitej. Herečka uvedie snímku vo štvrtok o 20 h. v kine Mladosť a v piatok o 17.30 h. v kine Lumiére. Po projekciách bude s divákmi diskutovať.