Konvergencie zaostria na Beethovenove kvartetá

„Každé iným spôsobom,“ šalamúnsky odpovedal Ludwig van Beethoven na otázku, ktoré zo svojich neskorých sláčikových kvartet považuje za najlepšie. Skladby, ktoré považovalo publikum dlho za bizarné až nezrozumiteľné a ich kvality docenilo až 20. storočie, uvedie februárová časť festivalu Konvergencie.

05.02.2018 14:00
Brodsky Quartet Foto:
Britský súbor Brodsky Quartet uvedie v Bratislave Beethovenove vrcholné sláčikové kvartetá.
debata

„Pre ucho jeho súčasníkov boli možno ešte nestráviteľné. Možno je v tom aj paralela so súčasnosťou. Mnohé diela dnešných skladateľov sú pre nás neprijateľné, ale časom si nájdu k poslucháčom cestu,“ hovorí pre Pravdu umelecký riaditeľ festivalu komornej hudby Jozef Lupták.

„Až teraz som sa naučil, ako skutočne písať kvartetá,“ priznal sa Beethoven v jednom zo svojich listov. Prvé dve sláčikové kvartetá skomponoval na objednávku anglického hudobníka. „Ale tak sa mu to zapáčilo, že sám od seba začal písať ďalšie. Bola to jeho labutia pieseň. Písal ich v úplnom tichu, keď už takmer nepočul a vnímal len nejaké vibrácie. A žil vo vlastnom svete oddelený viac-menej od vonkajšieho prostredia,“ pokračuje umelecký riaditeľ Konvergencií.

Skôr, ako sa 18. februára začne vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu séria festivalových koncertov, štartujú sprievodné podujatia. Úryvky z Beethovenovej korešpondencie bude čítať Robert Roth v bratislavskom Artfore (štvrtok 8. februára). Hudobnú drámu Posledné kvarteto o violončelistovi renomovaného sláčikového kvarteta, ktorému diagnostikujú nevyliečiteľnú chorobu, uvedie kino Lumière (pondelok 12. februára). Ústredného hrdinu, ktorého osudová diagnóza vyplaví v súbore na povrch potláčané emócie aj nekontrolovateľné vášne, stvárnil Philip Seymour Hoffman.

„Korešpondencia, film aj stretnutie s členmi Brodsky Quartet v kaviarni Berlinka sú akousi predprípravou publika na to, čo príde. Otvárajú cestu k vnútornému nastaveniu poslucháčov a príležitosť, aby sa dostali hlbšie do témy. Tak chápeme aj úvodné komorné koncerty, ktoré úzko súvisia v Beethovenovom živote s jeho kvartetami,“ vysvetľuje Jozef Lupták.

Vyvrcholením februárovej časti Konvergencií budú tri koncerty v Londýne sídliaceho britského súboru Brodsky Quartet (štvrtok 22. februára, sobota 24. februára, nedeľa 25. februára). Na festivale komornej hudby v Bratislave už hosťovali pred dvoma rokmi, vtedy očarili majstrovskou interpretáciou Šostakovičových kvartet.

„S huslistom Danielom Rowlandom som sa poznal už dávno predtým. Naše publikum už pred dvoma rokmi reagovalo na ich vystúpenie veľmi pozitívne. Nahral pre náš festival videopozvánku, na ktorej hovorí, že aj pre Brodsky Quartet to bol vtedy špeciálny víkend. Vzťah medzi nimi a poslucháčmi bol taký intenzívny, ako býva málokedy, čiže aj pre nich bolo vystúpenie v Bratislave jedným z highlightov, ktoré zažívajú na svojej veľmi bohatej koncertnej ceste. Radi sme ich teda pozvali znova,“ hovorí umelecký riaditeľ Konvergencií. Navyše špičkový komorný súbor plánuje v najbližšom čase Beethovenove sláčikové kvartetá nahrávať.

Prvá návšteva Ludwiga van Beethovena smerovala v roku 1796 do dnešnej Bratislavy. Jeden z najvýznamnejších svetových skladateľov, ktorého dielom vyvrcholila prvá viedenská škola, sa na územie dnešného Slovenska viackrát vracal a pravidelne tu koncertoval. Na viacerých miestach v Bratislave, ale napríklad aj v empírovom divadle v Hlohovci.

Svojmu priateľovi, cisárskemu dvorskému radcovi a vášnivému violončelistovi Mikulášovi Zmeškalovi dokonca jedno zo sláčikových kvartet venoval. Udržiaval blízke kontakty so šľachtickými rodinami Keglevičovcov a Brunsvikovcov. V kontakte s ním bol aj bratislavský hudobník a zanietený propagátor Beethovenovej tvorby Heinrich Klein. K „beethovenovským tradíciám“ patrilo aj pravidelné uvádzanie jeho Missy solemnis v bratislavskom Dóme sv. Martina, kde po prvýkrát zaznela v roku 1835.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Beethoven #Konvergencie #Jozef Lupták #Brodsky Quartet