Dotyky a spojenia prinesú hry, ktoré išli do rizika a vyšli

V atmosfére nepretržitého napätia, ustavičných prekvapení aj nečakaného humoru hľadajú východ z temného lesa, ale aj východisko z vlastných životných problémov. Hrdinovia prvého slovenského divadelného hororu Strachopudi, ktorého autorom i režisérom je Marián Amsler.

18.06.2018 14:00
Strachopudi Foto:
Strachopudi sú prvý slovenský divadelný horor.
debata

Inscenáciu privezie na festival Dotyky a spojenia do Martina bratislavské Divadlo Petra Mankoveckého. Celoslovenská divadelná prehliadka toho najzaujímavejšieho, čo v priebehu roka vzniklo na domácich javiskách, ju s dvanástimi ďalšími predstaveniami uvedie v hlavnom programe.

Na 14. ročníku festivalu, ktorého sedemdňový programový maratón štartuje v pondelok, sa predstaví 26 divadiel zo siedmich slovenských miest. V ponuke je 35 divadelných predstavení, z nich šesť najmä pre detské publikum. Pri výbere zohrali najdôležitejšiu úlohu prívlastky najzaujímavejšie, najodvážnejšie a najinšpiratív­nejšie.

„Pre nás, ktorí pracujeme v dramaturgickej rade, je to predovšetkým odvaha inscenátorov, ich vykročenie mimo komfortnej realizačnej zóny. Zaujímajú nás inscenácie, pri ktorých išli ich tvorcovia do rizika a tento risk úspešne podstúpili,“ píše v katalógu programová riaditeľka festivalu Monika Michnová. Ambíciou prehliadky slovenských divadiel je totiž nastaviť zrkadlo uplynulej sezóne a zároveň priniesť správu o tom, v akom stave sa domáca divadelná tvorba nachádza.

Prostredníctvom činov a myšlienok predstavuje hlavnú postavu dramatického roku 1968 inscenácia bratislavského Divadla Aréna #Dubček o človeku a dobe. Piktogram v názve napovedá, že snahou autora Viliama Klimáčka a režiséra Michala Skočovského je priblížiť osobnosť významného slovenského politika najmä mladému publiku. Bol viac zbojníkom, mysliteľom či len stáročiami mýtizovanou ikonou? To je sugestívna otázka, ktorú divákom kladie Rázusovej-Martákovej Jánošík, ktorého v nitrianskom Divadle Andreja Bagara inscenoval režisér Rastislav Ballek.

Slovenské národné divadlo privezie do Martina Dostojevského a Kudláčovu Krotkú, Štátne divadlo Košice spoločensko-politickú drámu Znovuzjednotenie Kóreí, prešovské Divadlo Alexandra Duchnoviča Jarryho Kráľa Ubu, Mestské divadlo Žilina Vyrypajevove Neznesiteľne dlhé objatia. Hostiteľské Slovenské komorné divadlo predvedie Schillerovu trúchlohru Úklady a láska o havárii lásky vo svete politického cynizmu.

Okrem kamenných divadiel predstaví hlavný program aj tvorbu nezávislých súborov. Rozlúčka s pohybovým aparátom bratislavského SkRAT-u zaujala organizátorov nielen povestným humorom a ironickým nadhľadom, ale najmä nevšedným pokusom o tanečnú inscenáciu. Občianske združenie Per.Art naštudovalo v spolupráci s Loďou – Divadlom v podpalubí Huffovu dramatickú epizódu zo života amerických policajtov Vytrvalý dážď.

Na záver festivalu uvedie v sobotu banskobystrické Bábkové divadlo na Rázcestí inscenáciu Európa v korešpondencii. Originálny projekt autorky Ivety Horváthovej a režiséra Mariána Pecka vypovedá prostredníctvom inscenovaných listov, ktorých autori či adresáti poznačili dejiny starého kontinentu, aj o dobe, ktorú práve žijeme. Ponuku Dotykov a spojení osvieži aj množstvo sprievodných podujatí a ani tento rok nebudú chýbať kritické semináre.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Martin #divadlo #Dotyky a spojenia #Krotká ##dubček #Strachopudi