Igor Stravinskij kedysi dráždil a provokoval. A dnes?

, 06.02.2019 14:00
Príbeh vojaka Konvergencie
Stravinského Príbeh vojaka uvedie zimná časť Konvergencií v novom naštudovaní. Autor:

Svojimi dielami šokoval a provokoval ako nikto iný pred ním. Najslávnejší skladateľ 20. storočia Igor Stravinskij, na hudbu ktorého zaostrili Konvergencie.

„V každom období života prinášal vo svojej tvorbe niečo nové. Fascinuje ma, že sa neopakoval, stále bol zvedavý a hľadal. Aj ako sedemdesiatpäťročný sa ešte učil od mladších novým štýlom a formám,“ vysvetlil zameranie zimnej časti festivalu v Bratislave jeho umelecký riaditeľ a popredný slovenský violončelista Jozef Lupták.

Pohanskými rituálmi inšpirované Svätenie jari – na rozdiel od Stravinského takmer neznámej komornej tvorby – ponúka festival v netradičnom rúchu. Vo verzii pre dva klavíry. „Orchestrálna podoba je, samozrejme, zvukovo dramatickejšia, farebná a výrazná. Stavinskij však urobil orchestráciu skladby až neskôr, pôvodne ju napísal pre klavír štvorručne. Toto dielo v podaní manželov Mikiho a Nory Skutovcov patrí k ich interpretačným bonbónom,“ pokračoval v rozprávaní pre Pravdu. Ich vystúpenie bude súčasťou koncertu vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu 13. februára.

Brilantné, duchaplné a ironické je skladateľovo rozprávanie o hudbe a hudobníkoch, ktoré zveril stránkam kníh Kronika môjho života a Hudobná poetika. „Sú plné neuveriteľných myšlienok a možno ich prirovnať k úvahám filozofov 20. storočia alebo významných spisovateľov ako trebárs Dostojevskému. A Stravinského Hudobná poetika u nás skoro vôbec nie je známa,“ vysvetlil Jozef Lupták. Čítanie o hudbe s Robertom Rothom spojené s ukážkami zo skladateľovej tvorby ponúkne festival už o dva dni.

Vojaka, ponáhľajúceho sa z frontu na dovolenku, stretáva cudzinec. Prehovorí ho, aby mu vymenil svoje husličky za knihu, v ktorej je všetka múdrosť sveta. Pri zdanlivo dobrom obchode však netuší, že práve zapredal svoju dušu diablovi. Hudobnú rozprávku o večnom súboji dobra a zla Príbeh vojaka už Konvergencie v minulosti uviedli. No nevracajú sa k nemu iba preto, že išlo o divácky atraktívny kus. „Myslím si, že je aktuálny aj teraz. Stravinskij ho napísal pred viac ako sto rokmi, bola to jeho reakcia na prvú svetovú vojnu. Príbeh vojaka považujeme za jedno z kľúčových predstavení, ktoré sme priniesli nášmu publiku. Tentoraz však dostal nový šat, nové obsadenie aj nové scénické stvárnenie,“ povedal umelecký riaditeľ medzinárodného festivalu komornej hudby. Novým naštudovaním diela festival v sobotu a nedeľu 16. a 17. februára vyvrcholí.

„Príbeh vojaka znamená môj definitívny rozchod s ruskou orchestrálnou školou, v ktorej som bol odchovaný,“ skonštatoval svojho času Stravinskij. A hoci dovtedy poznal džez len z notových zápisov, v inštrumentácii a rytme skladby použil viacero džezových prvkov. Nielen preto však lákal aj filmárov. Animovanú podobu mu dal režisér, scenárista a výtvarník R. O. Blechman, ktorého animovaný film je súčasťou festivalu. Rovnako ako dokument Stravinskij režisérskej dvojice Wolf Koenig a Roman Kroitor. Oba filmy budú premietať v bratislavskom Kine Lumière.

Medzi festivalovými delikatesami je aj slovenská premiéra Štyroch ruských piesní v interpretácii Evy Šuškovej, kratučká skladba Pour Picasso pre sólový klarinet, ktorú skladateľ skomponoval pre svojho priateľa – maliara Pabla Picassa, aj Stravinského pocta Bachovi Concerto Dumbarton Oaks. „Fascinovali ho aj kompozície jeho oveľa starších predchodcov, študoval ich. Bol veľkým ctiteľom Bacha, obdivoval jeho hudobnú štruktúru a kompozíciu, ktoré do seba nasával. V jeho tvorbe sa inšpirácie iných skladateľov odrážajú ako v zrkadle, ale nikdy ich nekopíroval,“ dodal Jozef Lupták.

TV Pravda: Slovenský film fičí vpred, hovorí Jiří Mádl (vysielané 2. 2. 2019).

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Konvergencie #Jozef Lupták #Svätenie jari #Igor Stravinskij
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku