Šesť festivalových dní prináša tri desiatky najodvážnejších a najinšpiratívnejších predstavení, ktoré vznikli v 29 divadlách z desiatich slovenských miest. Nesúťažná prehliadka je tvorivou konfrontáciou. A patrí v nej miesto nielen kamenným divadlám (Pred západom slnka – SND či Mária Stuartová – Štátne divadlo Košice), ale aj nezávislým zoskupeniam (Eu. Genus – Med a prach či Ľúbim ťa a dávaj si pozor – Divadlo Nude). Je na divákoch, aby posúdili, kto prináša na scénu atraktívnejšie a kreatívnejšie diela.
„Kritériá ako inšpiratívne, zaujímavé a odvážne veľmi často spĺňajú inscenácie, ktoré reagujú na dianie v spoločnosti a vyjadrujú sa k nemu spracovaním aktuálnych tém, ktoré našu spoločnosť trápia. Mám na mysli divadlo, ktoré vyjadruje svoj názor a kladie nepríjemné otázky, čo mu umožňujú práve autorské inscenácie a adaptácie literárnych diel,“ pokračuje Monika Michnová. Do hlavného programu sa z viac ako stovky predstavení dostalo štrnásť tých „naj“, ktorých tvorcovia sa nebáli prekročiť hranice zabehanej produkcie.
„Tínedžeri strácajú kontakt s divadlo. Večer ich rodičia do divadla samých ešte nepustia a rozprávky im už nestačia,“ vysvetľuje člen dramaturgickej rady Róbert Mankovecký, prečo majú v tohtoročnej dramaturgii prehliadky výrazné miesto inscenácie pre mladých. Chýbať samozrejme nebudú ani predstavenia pre malých divákov. Okoloidúcich zas budú chytať do divadelných osídel vystúpenia pouličných divadiel.
Hrať sa bude nielen na divadelných javiskách, ale aj v protiatómovom kryte, telocvični, vo firemnej zasadačke, v byte i na lúke, kde roztiahne svoj stan už legendárne a stále originálne Teatro Tatro. Pódium na divadelnom námestí bude pulzovať produkciami od rána až do noci. „Neskoré večery budú patriť hudobným a tanečným projektom, ktoré sú spojené s divadlom. Divácky atraktívna bude multimediálna tanečná produkcia M. R. Štefánik, s ktorou vystúpi Štátne divadlo Košice a tiež festivalová verzia kultového muzikálu Balada pre banditu v naštudovaní zvolenského Divadla Jozefa Gregora Tajovského,“ pokračuje Róbert Mankovecký. Divadelné námestie podľa neho zohráva v rámci festivalu dôležitú úlohu. Ľudia vychádzajúci z divadla dlho do noci tam diskutujú nielen o tom, čo práve videli.
Čoraz populárnejšie sú diskusie divákov s tvorcami, ktoré sa konajú po predstaveniach. „Zostávajú na nich stále v čoraz väčšom počte. Naučili sa na ne chodiť,“ dodáva Monika Michnová. A debatovať a hodnotiť budú aj kritici a teoretici v rámci Kritickej platformy, na špeciálnej zhodnotia celú sezónu.
Výber z programovej ponuky 15. ročníka festivalu Dotyky a spojenia
Umberto Eco/Peter Brajerčík: Moral insenity
Kto môže za vaše nezdary? V xenofóbnej spoločnosti plnej (etnických, náboženských či národnostných) predsudkov, stereotypov a konšpiračných teórií nie je problém nájsť vinníka. Na začiatku sú nevinné vtipy, na konci agresívny rasizmus.
František Švantner/Šimon Spišák: Slovensko v obrazoch
Príbeh o vine a treste, vášňach a pudoch. O láske sedliaka k rodnej hrude, divokej prírode aj Švantnerovom obraze Slovenska. Minulosť konfrontovaná s prítomnosťou príbehu vyrozprávanom s pankovou drzosťou a poetickou hravosťou.
Jiří Havelka, Róbert Mankovecký: Zem pamätá
Multižánrový autorský projekt venovaný legende slovenskej populárnej hudby Karolovi Duchoňovi. Na pozadí doby sledujeme osudové peripetie talentovaného človeka, ktorý sa nechal pohltiť slávou a závislosťou od spevu aj alkoholu.
A. a B. Strugackí/Ondrej Spišák: Stalker
V prísne stráženom Pásme môže každý krok znamenať zmrzačenie alebo smrť. Najpopulárnejšie sci-fi bratov Strugackých Piknik pri ceste ako pokus o zamyslenie sa nad základných filozofickými otázkami v kontexte s realitou súčasného života.
Júlia Rázusová: Adventura humana
Na pozadí dobrodružstiev námorníka Sindibáda rozvíja projekt Júlie Rázusovej problematiku šikanovania na základných školách. Diváci si môžu vyskúšať, aké to je byť páchateľom, obeťou či ľahostajným prizerajúcim. A premýšľať, ako by sa v ich situácii cítili.