Na desiatich scénach a pódiách mesta sa vystrieda viac ako deväťdesiat umelcov z ôsmich krajín. Privezú dvadsaťsedem rôznych programov aj špeciálne happeningy. Tohtoročný slogan medzinárodného multižánrového festivalu znie: „Menej stien, viac porozumenia. Zn. otvárame hlavy a srdcia umením.“
Do starého baníckeho mesta, v ktorého podzemí sa ťažilo zlato a striebro pred mnohými storočiami, najvhodnejšie zapadne tragikomická kabaretná show Carbon Club. Dynamická a zábavná pohybovo-výtvarno-hudobná lahôdka, bohato korenená humorom, španielskymi rytmami a najmä pyrotechnickými efektmi, prináša story o sile a priateľstve ľudí zarezávajúcich hlboko pod zemou. Predstavenie španielskeho Divadla Markeline je zároveň poctou všetkým, čo pri ťažkej práci prišli o život. Z Pyrejenského polostrova dorazí aj španielsky pouličný komik Pere Hosta. Jednoduché, ale zázračné dvere, ktoré sa z ničoho nič objavia na ulici, vyburcujú zvedavosť – čo asi môže byť za nimi? Možno všednosť každodenného života, možno obyčajná samota, možno nevšedné miesta, ktorých originalitou divákov prevedie a pritom rozosmeje. Veď dobrá nálada a optimizmus sa ukrýva aj pod šedivou rutinou.
Čo sa stane, keď sa zbor spevákov vážnej hudby nedokáže zosúladiť? Ako zareagujú ostatní, keď jeden zaskočí ostatných iným názorom? A ako to všetko ustojí strelená dirigentka? Dobrú náladu sľubuje groteskná paródia na koncert s názvom Ups!, ktorú do Štiavnice privezie Divadelný spevácky zbor z Ľubľany – hviezda festivalov pouličného umenia. Myslieť na starobu a nebáť sa? Od zdanlivo bezvýchodiskovej situácie odvinul pražský DobyVoiceBand tanečnú revue Muzikál tretieho veku. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať paradoxné, že reflexiu krehkého sveta starnúceho človeka, ktorý sa obáva vlastnej nemohúcnosti, interpretujú sviežimi telami práve mladí herci a tanečníci. Akoby chceli vykričať do sveta – nebojte sa!
Putovanie za tajomstvom. Aj tak možno charakterizovať pochôdzkové divadlo Štiavnica nielen strieborná alebo Meštania, básnici a Náckovia. „Dodnes sa špekuluje, či štiavnický Nácko existoval, alebo je to len legenda. Možno to trošku zavádza aj iných ,náckov', ale tí nie sú predmetom nášho poučného, zábavného a aj náročného predstavenia. Ideme totiž do kopca od Radničného námestia až po Starý zámok,“ hovorí Ján Fakla o projekte banskoštiavnického Ansámblu nepravidelného divadla. Na štrnástich zastaveniach ožíva hrou, spevom a tancom príbeh legendárnej Barbory Rösslovej. „Meštianka zo 16. storočia bola na svoju dobu veľmi liberálna aj trochu kontroverzná. Hovoríme o jej živote, predstavujeme históriu mesta a zároveň hľadáme poklad,“ pokračuje.
Novinkou 4. ročníka Amplióna je formát Sketch up. „Je to to vlastne obdoba stend upu, ale rozšírená. Neúčinkuje len jeden, ale viacerí ľudia. A je to výzva pre autorov – kabaretiérov, aby vytvárali nové formy,“ vysvetľuje Ján Fakla. Pilotný projekt predstaví sketch upistov z oboch strán rieky Moravy. „Nie sú to ošúchaní ,zabávači', ktorých už poznáme z televíznych obrazoviek, ale ešte neobjavení, no veľmi talentovaní umelci a kabaretné skupiny,“ dodáva Ján Fakla. Tridsať rokov po „nežnej“ pripomenie pouličný happening Inventúra revolúcie, no hlavne veľa kvalitného humoru, umenia a podnetov na premýšľanie.