Ako sa Anne Carson vpisuje do oblohy

Kultúrne redakcie najrelevantnejších mienkotvorných médií a kurzy stávkových kancelárií po celom svete sa zhodujú; hlavnou favoritkou na zisk tohtoročnej Nobelovej ceny za literatúru, ktorá sa tradične vyhlasuje vo štvrtok, je v roku 2019 Anne Carson, legendárna a záhadná postava kanadskej literatúry. Tá istá Anne Carson, známa svojím tajnostkárstvom a prísnym strážením si súkromia, je v týchto dňoch hlavnou hostkou bratislavského medzinárodného literárneho festivalu Novotvar.

10.10.2019 09:00
debata

Slovenské prostredie ešte tvorbu tejto významnej umelkyne nestihlo plne doceniť. Zatiaľ čo sa jej dielo teší obrovskému uznaniu kritiky i verejnosti po celom svete a pravidelne získava tie najvyššie ocenenia a pocty, v (česko)slovenskom jazykovom priestore je prekladov iba málo a tie ucelenejšie sa začali objavovať až v posledných rokoch. Na fakte, že dostať na ešte stále mladý literárny festival (Novotvar aktuálne vstúpil do štvrtého roku existencie) v Bratislave svetové meno takýchto rozmerov, je zázrak, to však vôbec nič neumenšuje.

Obloha nad Bratislavou

Anne Carson je horúcou favoritkou na tohtoročnú... Foto: Festival Novotvar
Anne Carson Festival Novotvar Anne Carson je horúcou favoritkou na tohtoročnú Nobelovu cenu za literatúru.

Carson na festivale predviedla takmer hodinovú performanciu s názvom Prednáška z dejín písania na oblohu. Jej podkladom je rovnomenná dvadsaťstranová báseň v próze i v eseji – ako napovedá už samotný názov, plynulé prechádzanie medzi žánrami a formami je pre ňu dlhodobo jedným z definujúcich prvkov. Performanciu odohrala v spolupráci so svojím partnerom Robertom Curriem, ďalším veľkým menom svetovej umeleckej scény. To už neprekvapuje – ak sa pozrieme na zoznam spolupracovníkov, ktorých Anne Carson najčastejšie zapája do svojich verejných vystúpení, narazíme na osobnosti ako Lou Reed, Laurie Anderson i Marina Abramovič.

Spolupráca s najvýznamnejšími postavami rôznych umeleckých disciplín nás privádza k ďalšiemu dôležitému prvku jej rukopisu: je to dielo ťažko zadefinovateľné či ohraničené akýmikoľvek rámcami, a kritika často polemizuje už len o tom, či ide v písomnej forme vôbec o poéziu. Rovnako tak jej verejné vystúpenia plynule prechádzajú z autorského čítania do divadla, z divadla do výtvarnej inštalácie i zvukovej krajiny – a opäť naspäť k literatúre, opäť k akadémii, opäť k prednáške a k textu. To však vo svojej podstate ani nie je dôležité: Carson je v prvom rade umelkyňou spaľujúcej sily, schopnou miešať verejné s tou najhlbšou intimitou doslova na ploche niekoľkých úsporných slov.

Mýtus, chémia a boľavé srdce

Platí to aj v prípade Prednášky z dejín písania na oblohu, ktorá zaznela v Bratislave. Dovolím si osobnú vsuvku; text som pre festival prekladal do slovenčiny. Takto špecifický a nadštandardne intenzívny ponor do diela umožňuje oceniť stránky, ktoré si človek ani pri opätovnom čítaní v „bežnej” úlohe čitateľa nevšimne. Naplno tak vynikne vzácna dualita písania autorky; napokon práve tá výraznou mierou prispela k reputácii a v pravom zmysle slova k sláve, akú môžeme najmä v našom geografickom kontexte pri spisovateľoch a spisovateľkách náročnejšej umeleckej literatúry považovať za nevídanú.

Vo svojom diele nezaprie akademické zázemie, skúsenosť pedagogičky a prekladateľky zo starogréčtiny: jej text je v pravom zmysle slova prednáškou, spôsob, akým ho interpretuje naživo, akýmsi hypnotickým spôsobom skutočne pripomína výstup vedkyne na konferencii. Nájdeme tu odkazy na mytológiu, spiritualitu a náboženstvo, filozofiu, biológiu, chémiu i fyziku; v Prednáške z dejín písania na oblohu sa napokon hovorí o vzniku vesmíru, hmoty a atmosfér, o chemických prvkoch či ich význame v čase. Jedným dychom však treba dodať: ak Carson hovorí o oblohe, stáva sa oblohou sama.

Pomedzi zdanlivo suché vedecké úvahy na seba preberá úlohu večnosti a všadeprítomnosti, stáva sa všetkým a zároveň ničím, keď uvažuje: „Je obloha niečím, alebo jednoducho tým, čo ostalo, pretože všetko ostatné má svoje okraje?” alebo úzkostlivo hodnotí skľučujúce aspekty vlastnej nekonečnosti: "Ak ste obloha, zradný aspekt cvičenia je ten, že neexistuje miesto, kde by ste mohli byť sama; všade totiž už ste.“ Plynulé prechádzanie od akademickosti k hlbokej intimite je pre autorku príznakové na ploche celej jej tvorby, v prípade Prednášky však vyniká o to viac, o čo je umelkyňa ochotnejšia ponoriť sa do najbolestivejších komôr srdca.

Okrem už spomínanej úzkostlivosti, typickej pre celý text, a pre snahu naložiť s vlastnou všemocnosťou (ktorú môžeme – a nevyhnutne musíme – vnímať aj ako úvahu nad podstatou spisovateľského umenia; teda ako všemocnosť zároveň mimoriadne zväzujúcu a zodpovednú) sa tak dostávame k miestam mokvajúcich rán všemožného pôvodu: smrti syna, zlomené srdce, neschopnosti vyplniť prázdnotu vo svojom vnútri či vedomia nesmiernej samoty, keď si uvedomíme, že ani zo strany najbližších sa nám niekedy úplného pochopenia nedostane. Ilustruje to napríklad zdanlivo absurdný, no vzápätí krehko citlivý moment, v ktorom obloha vedie dialóg s Godotom: ““[…] zbohatol na takých tých mapách s nápisom Nachádzate sa tu, viete, tie veľké mapy v parkoch a na zastávkach metra, […] po roku, roku a pol, je slovo Nachádzate úplne zmazané. […] Ľudia ho zmažú hneď. Pretože každý, kto je práve stratený, sa túži slova Nachádzate dotknúť.”

Stovky ciest, jeden intenzívny zážitok

Umenoveda sa pri skúmaní diela Anne Carson často zhoduje na jednom aspekte: podstata tajomstva jej obrovského vplyvu spočíva práve v nevídanej schopnosti skĺbiť množstvo akademických a vedeckých odkazov s obrazmi mimoriadnej emocionálnej sily, a teda prepojiť intimitu kolektívneho citového zážitku s doslova nespočetnými úrovňami intelektuálnych i duchovných nadstavieb. A ak už hovoríme o tajomstve, pre Carson existuje iba málo presnejších pojmov; je výpovedné, že kompletné znenie oficiálneho medailónu autorky s takou rozsiahlou kariérou a hlavnej favoritky na tohtoročnú Nobelovu cenu za literatúru je: „Anne Carson sa narodila v Kanade. Živí sa učením starovekej gréčtiny.”

Aj jej vystúpenie na Novotvare bolo kolektívnym tajomstvom, aké v našom umeleckom priestore nemá obdobu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #poézia #performance #Novotvar #Anne Carson