Prehliadku Be2Can otvorí palestínsky film To musí byť nebo

Prehliadka Be2Can už po 6. krát prináša snímky z troch najvýznamnejších filmových festivalov a otvorí ju film ocenený kritikmi v Cannes.

03.11.2019 19:00
Tomusibytnebo Foto:
Film To musí byť nebo otvorí v pondelok prehliadku Be2Can.
debata

Otváracím filmom aktuálneho ročníka prehliadky Be2Can bude palestínska burleskná sága To musí byť nebo, ktorá si z festivalu v Cannes odniesla Cenu poroty. Ešte pred jej svetovou premiérou si ju v pondelok 4. novembra budú môcť diváci pozrieť v exkluzívnej predpremiére v priestoroch činohry SND v Bratislave.

V snímke, ktorú prehliadka Be2Can premietne pre verejnosť len jediný raz, sa objaví aj mexický herec Gael García Bernal, známy predovšetkým z filmov Zlá Výchova, Motocyklové denníky, či Amores Perros a Babel.

Najslávnejší palestínsky režisér Elia Suleiman sa po desiatich rokoch vracia k celovečernému filmu melancholickou, epizodicky vystavanou groteskou o tom, čo je pre nás domov a čo ho definuje.

Film To musí byť nebo je venovaný Palestíne, do ktorej sa Suleiman nebojí svojím svojráznym, zreteľne ironicky cieleným, ale zároveň poetickým humorom zaťať rovnako ako do Francúzska alebo USA. Práve tam putuje hlavná postava vtipnej i dojemnej snímky – trochu prehliadaný režisér hľadajúci prostriedky na film, ktorý sa nezdá dosť palestínsky.

„Som rozprávač, režisér i ten, kto sa pozerá́. Chcem byť taký priehľadný sprievodca, ktorý sa stáva formou i obsahom,“ povedal Suleiman k svojmu autorskému herectvu v rozhovore pre Český rozhlas.

„Je to veľmi osobný príbeh, odohráva sa počas vojny a je o tom, že sa snažím spojiť so svojou rodinou, zatiaľ čo v televízii je každý deň vojna v zálive. Takže som usúdil, že hrdina musí vyzerať ako ja. V jednom momente som došiel k záveru, že kto iný než ja by mal robiť taký duševný striptíz, že to je najpoctivejšie riešenie.“ dodal režisér i hlavná postava filmu.

Rodák z Nazaretu Elia Suleiman (*1960) si získal uznanie už svojím debutom Kronika zmiznutia (Cena za najlepší debut v Benátkach 1996), ale celosvetovo sa preslávil až svojou štvrtou celovečernou snímkou Boží zásah, ktorá v roku 2002 získala Cenu poroty na festivale v Cannes.

O sedem rokov neskôr sa na filmovú scénu vrátil filmom Čas, ktorý zostáva, v ktorom predložil ďalší sucho groteskný pohľad na pálčivú tému palestínsko-izraelského spolunažívania. Jeho novinka To musí byť nebo získala na tohtoročnom festivale v Cannes Cenu kritiky a stala sa palestínskym kandidátom na Oscara v kategórii cudzojazyčný film.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #festival #film #Cannes #Berlinale #Be2Can