Sensorium otvára umením nové formy vnímania

Festival digitálnych umení a kultúry Sensorium, ktorý už od 19. augusta pozvoľna prebieha, a to rovno v niekoľkých slovenských mestách, sa tento rok zameral na tému nová senzibilita.

26.08.2020 10:10
sensorium sasa spacek Foto:
Umelkyňa Saša Spačal spája terénne nahrávky, ambient a autentický zvuk živých cvrčkov, s ktorými vystúpi v Bratislave 29. augusta.
debata

Sensorium je príležitosť rozšíriť si obzory o umení a spoločnosti postdigitálnej doby, špekulovať napríklad o tom, či môže byť technológia súčasťou prírodných systémov, v akých kategóriách je možné hovoriť o vzťahu človeka a umelej inteligencie, či vkročiť do virtuálnych realít.

Technológia nie je božstvo

Podľa prezidenta Centra pre humánnu technológiu (Center for Human Technology)Tristana Harrisa, citovaného organizátormi, „máme stredoveké inštitúcie, paleolitický mozog a božskú technológiu“. Ani svetoví lídri, ani masová spoločnosť si nepripúšťajú zraniteľnosť vo vzťahu k technológiám.

Jednoducho techniku prijímame, používame, lipneme na nej a práve multidisciplinárna kultúra je kľúčom ku kritickému mysleniu o svete. Nielen o technike, ale aj o prírode a človeku, ktorý sa ocitá niekde na pomedzí. Festival Sensorium skúma podľa jedného z kurátorov programu Juraja Hoppana tému novej senzibility a vstupovania technológií do každodenného života z civilnej perspektívy. "Snažíme sa otvoriť čo najširšej verejnosti,” približuje.

Používanie technológii na dennej báze je ambivalentné, užívatelia sú v mnohom, aj pri skrolovaní či komunikovaní na internete zraniteľní. „Sensorium chce priniesť kritický pohľad na technológie, ktoré sú fetišizované. Častokrát sa v súvislosti s technológiou hovorí výhradne o jej pozitívach. Nie sme schopní urobiť si názor, pretože ide o veľmi komplexné a zložité veci,“ hovorí Hoppan. Sensorium je príležitosťou spoznať umenie postdigitálnej doby a urobiť si názor prostredníctvom interdiscipli­nárnych konferencií a prednášok odborníkov a umelcov.

Sensorium sa v každom z miest spája s iným festivalom. V Košiciach bude dnes v spolupráci s Art and Tech Days hosťom lokálny umelec Samuel Velebný a Hyphen-Labs. V Žiline spoja organizátori sily s festivalom animovaných filmov Fest Anča 27. augusta. Hosťkou je umelkyňa Ivana Palečková, ktorá stojí aj za vizuálnou identitou Fest Anče a štúdio OUCHHH. To je známe veľkoplošnými inštaláciami, ich performance je založená na mapovaní receptorov v mozgu performera a vizualizácii ich pohybu pri počúvaní klasickej hudby. V bratislavskej Berlinke sa predstavia medziodboroví umelci a odborníci ako Freya Murray, vedúca kreatívy v Google Arts & Culture Lab či fotografka Evelyn Benčičová, ktorá bude prezentovať svoju aktuálnu tvorbu prostredníctvom Inštalácie Artificial Tears. Využíva v nej virtuálnu realitu a dielo bolo vystavené počas Berlin Photo Week v Kraftwerk and Synthesis Gallery.

Bude oblačno

Bodka za festivalom bude 29. augusta na nádvorí Sv. Jána Nepomuckého a ponúkne multižánrové site specifik dielo Beyond The Sound. Tvoriť ho budú prelínajúce sa performance a vystúpenia šiestich umelcov. Beyond The Sound bude s divákom komunikovať hneď na niekoľkých zmyslových úrovniach.

Ethereal Fleeting je projekt umelca Lucasa... Foto: Sensorium
Ethereal-Fleeting-daytime5-CR-Lukas-Truniger Ethereal Fleeting je projekt umelca Lucasa Trunigera a jeho živé oblaky zaplavia nádvorie Sv. Jána Nepomuckého v sobotu.

„Prešli sme komplexným prieskumom mesta a našli sme veľmi pekný priestor v centre. Hlavným scénografickým prvkom bude inštalácia Ethereal Fleeting švajčiarskeho umelca Lucasa Trunigera, ktorý na základe algorytmickej poézie generuje oblaky,” hovorí Juraj Hoppan. Dielo je podľa neho prienikom ľudskej kreativity, technológií a prírody. Hlavnou hosťkou je totiž slovinská umelkyňa Saša Spačal a vo svojej performance pracuje so živými cvrčkami. "Spačal sníma špeciálnymi mikrofónmi cvrčky domové a do ich autentického zvuku púšťa terénne nahrávky z ich prirodzených biotopov. Celé to kombinuje s jemným ambientom.“

Jej performance vzniká teda v spolupráci so živou prírodou, priamo na mieste. No pozor, príroda je nevyspytateľná, cvrčky musia byť na mieste deň pred podujatím, aby si zvykli a neboli z publika a nového priestoru vystrašené.

Ako prvý vystúpi pražský projekt Line Gate so stredovekým nástrojom ninera, od ktorého možno čakať meditatívne a dronové polohy. "Celý večer bude plávať pomaly, akcentovať upokojenie. Vypnúť telefón a počúvať, nanajvýš pozerať na oblaky,” radí kurátor. Večer uzavrú slovenskí umelci Pjoni a Ján Šicko s audiovizuálnou performance, ktorá bude komunikovať s architektúrou priestoru a oblakmi.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #festival #digitálne umenie