Festival spája medzinárodných, českých a slovenských umelcov a teoretikov, ktorí hľadajú nové spôsoby tvorby. Program ponúka aj workshopy, kde sa môžu ľudia prihlásiť a spoluvytvárať nové nápady a predstavy o možnostiach dizajnu.
Vystúpiť z kruhu
Uroboros symbolizuje začarovaný kruh, čo možno vnímať podľa jednej z dramaturgičiek festivalu Lenky Hámošovej ako paralelu s veľmi konkrétnymi problémami, ktorým ako spoločnosť čelíme. "Súvisí aj so zacyklenosťou samotnej disciplíny dizajnu, ktorá je zahľadená do seba a nerieši aktuálne problémy.” Na druhej strane možno podľa nej starodávny symbol vnímať aj ako nový začiatok, znovuzrodenie či prirodzenosť cyklickej povahy života. "Dáva nádej, že zo začarovaného kruhu sa môže zrodiť niečo nové, lepšie, a práve to sa festivalom snažíme dosiahnuť.” V diskusiách spájajú medziodborových umelcov a teoretikov a hľadajú cestu von cez ich tvorbu a vízie.
Ako môže dizajn pozitívne ovplyvňovať realitu dneška? "V prvom rade by sa mal dizajnér zamyslieť nad tým, ako jeho činnosť a spôsob, akým navrhuje, prispievajú k negatívnym vplyvom. Premýšľať nad tým, ako môžem ako dizajnér prispieť k tomu, aby boli nachádzané alternatívne spôsoby fungovania spoločnosti.”
Dizajn má podľa Hámošovej omnoho širší záber, ako len navrhovanie pekných či úžitkových predmetov. Aj globálne systémy či spôsoby, ako človek interaguje s technológiou, sú navrhované, teda dizajnované. Jedným z problémov, ktoré chce festival rozkryť, je aj chýbajúca imaginácia a špekulatívne myslenie. "Aj dizajn sa dá využiť na kolaboratívne kreatívne procesy, napríklad nadizajnovať komunikáciu ľudí na interdisciplinárnych workshopoch, kde je často problém, že ľudia nemajú spoločnú slovnú zásobu a v riešení spoločného problému si preto nerozumejú. Práve dizajn vie navrhnúť formy výmeny a interakcie, úlohy či hry,” približuje Hámošová.
Dizajn môže redefinovať pohľad na svet
Súčasné umenie a dizajn sú tiež poznačené konzumerizmom a kapitalizmom, z čoho vyplýva vypuklý environmentálny problém a klimatická kríza. "Dizajn je v tomto veľkým spoluvinníkom. Vytvára stále nové a nové produkty, aj keď nie je dôvod redizajnovať ich. Je to disciplína silne orientovaná na človeka a jednou z otázok je, či by nemali byť pri navrhovaní zohľadňované aj potreby iných organizmov.” Tým sa zaoberá nová vetva dizajnu More Than Human, alebo aj posthumanistický dizajn reagujúci na antropocentrizmus. "Dizajnéri sa snažia v procese spolupracovať s inými živými a neživými entitami, čo sa deje do veľkej miery v špekulatívnej rovine, no už to, že sa do tvorby snažia zapracovať túto perspektívu, otvára uvedomenie, že ignorujeme prírodu a okolie. Aj pri navrhovaní budov či miest by sme mohli viac premýšľať nad tým, že priestor nie je len pre človeka,” hovorí Lenka Hámošová.
V programe sa téme udržateľnosti venuje programová sekcia Feral Creative Practices v spolupráci s projektom Creatures. Skúmajú, ako môže kreatívna prax napomôcť k transformácii odolnej spoločnosti.
Ďalšou výraznou témou súčasného ročníka festivalu je umelá inteligencia. Dizajn tu podľa dramaturgičky nemusí kopírovať mainstreaovú vetvu, ktorá vyplýva z predstáv o využití umelej inteligencie veľkých korporácií. Tie môže práve spochybňovať a odkrývať povahu stereotypov. V programe tému zastupuje napríklad prednáška Joanny Zylinskej s názvom Vždy sme boli umelo inteligentní. "Mnoho ľudí sa obáva dopadu AI, ktorá už dokáže tvoriť umenie. Zylinska to vyvracia tvrdením, že predĺženou rukou človeka je pri tvorbe tiež technológia,” uzatvára Hámošová.
Celý program festivalu vrátane naživo streamovaných koncertov z bratislavského klubu Fuga, kde budú mať performance Black Wood Incident, Dominik Suchý či Ándrás Cséfalvay, je zverejnený na www.uroboros.design.