Zatancujeme si on-line

Koncom mája budú môcť milovníci tanca uvidieť Prvú slovenskú tanečnú platformu – Tanec zblízka. Podujatie sa malo konať v novembri minulého roku, ale kvôli pandémii si ho diváci pozrú až teraz od 26. do 28. mája a iba on-line. Na podrobnosti sme sa opýtali Miroslavy Kovářovej, ktorú verejnosť pozná ako riaditeľku festivalu Bratislava v pohybe, počas ktorého sme v minulosti tanečníkov sledovali na mnohých javiskách a naživo. Teraz je súčasťou tímu nového podujatia.

22.05.2021 09:00
Tanec zblízka Foto:
Yuri Korec sa v diele Sapiens Territory zaoberá násilím, ktoré na sebe páchame, aby sme zamaskovali, kým sme.
debata

Slovenská tanečná platforma bude každé dva roky – boli by sa inštitúcie, ktoré bienále chystajú, postupne spojili aj tak, alebo je to iba kvôli pandémii?

Slovenská tanečná platforma je svojím spôsobom historický počin. Cieľom prehliadky je predviesť reprezentatívnu vzorku domácej tvorby voči zahraničnému, prevažne odbornému publiku, teda riaditeľom festivalov, kultúrnych domov a producentom. Je to prvé podujatie, ktoré predstaví výber inscenácií, čo vznikli na scéne súčasného tanca na Slovensku za posledné dve sezóny (2018/2019 a 2019/2020). Platforma býva miestom stretnutí, poskytuje možnosť komplexne predstaviť dianie v krajine a je aj príležitosťou pre domácich umelcov nadväzovať kontakty, prípadne začať nové spolupráce. Práve pre šírku záberu podujatia, náročnosť jeho prípravy a medzinárodný presah sa spojili Asociácia Bratislava v pohybe, PLAST, NUDance Fest a Divadelný ústav. Tieto inštitúcie stáli pri zrode podujatia a pandémia nás akurát donútila presunúť podujatie z novembra na máj a z divadiel do on-line priestoru.

Miroslava Kovářová, známa ako riaditeľka... Foto: Pravda, Robert Huttner
miroslava kovarova, riaditelka festivalu bratislava v pohybe Miroslava Kovářová, známa ako riaditeľka festivalu Bratislava v pohybe, teraz pripravuje Prvú slovenskú tanečnú platformu - Tanec zblízka.

Program je veľmi bohatý – ako ste ho zostavovali? Ide o novinky alebo, naopak, o overené projekty?

Diela na platformu sme vyberali z prihlásených a bolo ich spolu 51. Výber prebiehal v dvoch kolách, do záverečnej ponuky sa dostalo 11 diel od sedemnástich tvorcov. Diela vyberala päťčlenná porota v zložení Katarína Cvečková (divadelná kritička), Monika Čertezni (Divadelný ústav), Zuzana Ďuricová Hájková (Divadlo Štúdio tanca), Miroslava Kovářová (Asociácia Bratislava v pohybe a VŠMU) a Honza Malík (Duncan Centre a NUDance Fest). Rozhodovalo viacero faktorov, napríklad ako bola uchopená téma, jej aktuálnosť či angažovanosť, hodnotil sa koncept a dramaturgia diel, invenčnosť choreografie a kvalita interpretácie. Zároveň sme chceli, aby záber bol dosť široký aj vzhľadom na skúsenosti tvorcov a ich pôsobenie na scéne. A to tak, aby boli zastúpené všetky generácie tvorcov. Tiež sme zohľadňovali fakt, či dané diela majú šancu prieniku na zahraničné scény.

Tanec zblízka

Pozrite si fotografie z choreografií pripravovaného podujatia Tanec Zblízka.

Fotogaléria
Projekt Divadla Štúdio Tanca: 3x20 Ženy.
Autocorrect
+2Tanec zblízka: Bodies in Trouble

Ktoré choreografie by ste divákom odporúčali? Sú určené pre vyspelé publikum alebo sa z predstavení poteší každý? Chystáte aj experimenty?

Je veľmi ťažké odporúčať niektoré konkrétne dielo. Myslím, že všetky majú svoje kvality a záleží na vkuse a skúsenosti diváka, aby si našiel to svoje. Aj medzi členmi poroty boli na diela niekedy diametrálne odlišné hodnotenia. Vo výbere sú diela experimentálnejšie, konceptuálnejšie, ale aj také, ktoré potešia diváka čistým fyzickým pohybom a majstrovstvom. Súčasný tanec je založený na subjektívnom vnímaní, a tak pozývame všetkých, ktorí chcú zažiť dobrodružstvo objavovania.

Kto všetko sa môže stať divákom či účastníkom platformy a ako si program nájde?

Všetky informácie o platforme, vybraných dielach a účinkujúcich aj s možnosťou zakúpenia vstupenky, ktorá umožní prístup k dielam na sedem dní, sú dostupné na stránke danceplatform.sk

Podobné platformy v zahraničí slúžia aj na profesionálne posúdenie tanečnej produkcie a následné expedovanie programov do zahraničia. Čo si od toho sľubujete?

Slovensko je na tanečnej mape Európy doteraz známe viac cez osobnosti tanečníkov. Presadiť sa autorskou tvorbou sa podarilo viac tým Slovákom, ktorí sa rozhodli žiť v zahraničí. Domáca scéna za posledné roky dozrela a expandovala, a tak nastal čas otvoriť sa zahraničiu. Samozrejme, že musíme byť pokorní a radšej neočakávať veľa, ale bolo podstatné proces smerom k internaciona­lizácii začať. Trochu nám ten prvý krok zamotala pandémia a je jasné, že on-line verzia neprinesie všetky benefity, ktoré podujatie môže odštartovať, ak sa deje naživo, ale veríme, že to bude prvá lastovička a po dvoch rokoch už budeme mať na čom stavať.

aksen1 Čítajte aj Vladimír Knopp: Tanec zvyšuje seniorom sebavedomie

Program naznačuje, že tanečníci vymýšľajú čoraz zaujímavejšie projekty, choreografie a predstavenia. Často vyjadrujú celé epické príbehy, rôzne filozofické podobenstvá, niektoré tance vychádzajú z literatúry. Mení sa pod vplyvom týchto trendov tanečné umenie? Intelektualizuje sa? Alebo to tak bolo vždy?

Myslím, že tanečné umenie od konca 20. storočia prekvitá v rôznorodosti obsahu i formy, a tak ako ostatné umenia sa neustále vyvíja a posúva ďalej. Divák si naozaj môže vybrať zo všetkého, čo ste vymenovali. Závisí od jeho vkusu a záujmu. Scéna je rôznorodá a ponúka každému niečo. Široké publikum si stále žiada niečo viac komunikatívne a ľahšie stráviteľné, na druhom konci spektra je ponuka pre diváka náročnejšia na jeho vnímanie a vklad. Môžem hádam povedať, že aj u nás postupne rastie publikum, ktorému sa páči viac ten intelektuálne a konceptuálne uchopený tanec.

Bod spojenia. Foto: Marek Štepánek
Tanec zblízka Bod spojenia.

Umelci dnes občas aj opúšťajú svoju profesiu vzhľadom na existenčné problémy, ktorí prináša pandémia. Ako to je v oblasti tanca? Zdá sa, že tanečníci ešte získavajú novú energiu. Bude aj toto podujatie povzbudením pre všetkých zúčastnených?

Toto obdobie bolo veľmi náročné pre všetkých umelcov, tých v oblasti tanca to tiež veľmi zasiahlo, ale po prvotnom šoku sa väčšina z nich vynašla a v nejakej forme prešla do on-line aktivít. Taneční umelci u nás museli byť vždy veľmi vynaliezaví a usilovní, aby sa uživili, a tak verím, že väčšina pri tanci zostala. Všetci organizátori platformy veríme, že toto podujatie bude akýmisi reštartom pre scénu, aj keď ten ozajstný impulz a oživenie prídu asi až pri kontakte so živým divákom v divadlách.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #tanec #Miroslava Kovářová