Be2Can: Do kín sa rúti titánová ženská sila

Expozícia najlepšieho filmu tohtoročného festivalu v Cannes Titán je uhrančivá a nepredvídateľná.

19.10.2021 09:56
Film Titán Foto:
Prehliadku Be2Can otvorí najlepší film z festivalu v Cannes Titán francúzskej režisérky Julie Ducournau.
debata

Alexia má zjavne komplikovaný vzťah nielen s otcom, ale s celým svetom. Už ako malá doplatí na svoj hnev, otec kvôli nej havaruje a najviac na to doplatí ona. Francúzka Julia Ducournau nachádza Alexiu s voperovaným titánom v lebke o niekoľko rokov neskôr, ako drsňáčku tancujúcu hriešne choreografie v maskulínnom prostredí automobilových salónov. Ako dospelá zas dopláca na to, že je žena. Expozícia najlepšieho filmu tohtoročného festivalu v Cannes Titán je uhrančivá a nepredvídateľná. Ostatne ako každá scéna Ducournauovej nekompromisného a zároveň nežného ponoru do vzťahov a rozorvanej identity podliehajúcej spoločenským predsudkom.

Jej fantasy dráma o žene, ktorá otehotnie s autom a stratí svoju identitu, aby sa zachránila, otvorí ôsmy ročník prehliadky Be2Can. Rozhodne nie je jediným filmom, ktorým bude podujatie od 18. do 24. októbra lákať do kín. Ponúka dvanásť nových filmov z festivalov v Cannes, Benátkach a Berlíne.

To najlepšie z Cannes nakrútili ženy

Pri Julii Ducournau ešte chvíľu zostaneme, predsa je autorkou s jedinečným uhlom pohľadu. Je filmárkou prudko angažovanou, zaujíma sa o témy rodinných vzťahov, analyzuje animálne pudy, erotiku či objavovanie identity. Postavy podrobuje skúške, skúma ich schopnosť či neschopnosť adaptovať sa na daný stav vecí a stotožniť sa s ich výnimočnosťou. Zapadnúť sa im pre ich inakosť nedarí. Julia Ducournau na pozadí fantasy motívov kritizuje (nielen genderové) stereotypy či sexuálne násilie.

Už v debute Grave (2016) o sestrách kanibalkách, ktoré objavujú svoj pôvod a preberajú zodpovednosť za to, kým sú, siahla po hyperbole a štylizácii. Aj v Titáne je filmová realita posunutá do nadrealistickej polohy. Autorka nadväzuje na body horor či béčkové žánre, brakovú literatúru aj superhrdinské komiksové príbehy, s čím koreluje aj estetika filmu. Titán sa zapáčil tohtoročnému predsedovi poroty, režisérovi Spikeovi Leeovi a s jeho rozhodnutím o držiteľke Zlatej palmy sa nedá nesúhlasiť. Tridsaťpäťročná Julia Ducournau je navyše druhou ženou, ktorá toto prestížne ocenenie získala, pred ňou ju udelili len Jane Campionovej za film Piano v 90. rokoch.

Film Uvoľniť päste je o mladých súrodencoch v... Foto: Film Europe
Film Uvoľniť päste Film Uvoľniť päste je o mladých súrodencoch v Severnom Osetsku.

V súťažných sekciách festivalu v Cannes bolo tohto roku viac autoriek ako po iné ročníky, a viac ich aj vyhrávalo. V avantgardnej sekcii Un Certain Regard bodovala ruská filmárka Kira Kovalenko s drámou Uvoľniť päste. S ocenením zrejme nerátala, festival totiž opustila pred záverečným ceremoniálom. Cenu za ňu prebral producent filmu – v súčasnosti najúspešnejší producent v Rusku – a tiež filmár Alexander Rodnyansky.

V jej mene poďakoval okrem iných i bardovi súčasného ruského filmu Alexandrovi Sokurovovi, pretože vďaka nemu sa Kira Kovalenko stala režisérkou. Absolvovala totiž workshop na univerzite v Naľčiku, podobne ako jej kolega Kantemir Balagov. Ten víťazil v rovnakej sekcii s filmami Tesnota (2017) a Dlhaňa (2019), druhý mohli diváci vidieť aj v našich kinách. Zaujímavosťou je, že oba talenty má pod krídlami Rodnyansky a ktovie, koho ďalšieho objaví. Pri troche predbiehania možno do budúcnosti špekulovať o novej ruskej vlne.

Drsná ruská realita s nežnou tvárou

O čom je film Uvoľniť päste? O rodine. Vzťahové peripetie súvisia s prostredím, z ktorého postavy vyvierajú. Kovalenko situuje príbeh do Severného Osetska a región sa ešte nestihol spamätať z nedávnych vojnových konfliktov. Jej hrdinovia sú mladí súrodenci, a trauma, ktorá definuje najmä prítomnosť sestry Adi, je nevyrieknutá v napätom tichu.

S Cannes sa spája aj novinka Maďarky Ildikó Enyediovej Ľúbil som svoju ženu s Léou Seydoux a Gijsom Naberom, ktorý sa rozhodne zosobášiť s prvou ženou, ktorá vstúpi do baru. Be2Can rozhodne nie je len o Cannes, ponúka aj Strieborným medveďom za réžiu ocenený film Prirodzené svetlo Dénesa Nagya. Dráma postáv v hraničnej situácii sa odohráva počas druhej svetovej vojny v okupovanom Sovietskom zväze. V Berlíne mala premiéru aj komediálna dráma Miluj svojho robota Nemky Marie Schraderovej, ktorá analyzuje vzťah a rozdiely medzi ľudskou bytosťou a dokonalou umelou inteligenciou.

Za zmienku rozhodne stojí aj niekoľkonásobný víťaz festivalu v San Sebastiane Začiatok režisérky Dey Kulumbegašviliovej o rozpade ideálov manželky vodcu Svedkov Jehovových.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #filmový festival #Be2Can