Zlaté palmy sú rozdané! Filmový festival v Cannes sa skončil

Cena za najlepší film putuje do Švédska, darilo sa však aj umelcom z Francúzska, Belgicka, Iránu a Južnej Kórey.

28.05.2022 22:45 , aktualizované: 29.05.2022 05:55
Ruben Östlund Foto:
Švédsky režisér Ruben Östlund s ocenením, ktoré získal na festivale v Cannes za svoj film Triangle of Sadness (Trojuholník smútku).
debata

Festival plný prekvapení, niekoľkých špičkových diel a celkovo priemerných filmov opäť vyzdvihol originalitu a priniesol aj mnoho ponaučení.

Ruben Östlund už po druhý raz získal Zlatú palmu. Nedávno to bol geniálny Štvorec a mali sme obavy, že to bude pre porotu hendikep, ale film bol najoriginálnejší, tak sa rozhodli nebrať na to ohľad. Urobili dobre. Obrovský potlesk pri vyhlásení Zlatej palmy im dal za pravdu.

Ali Abbasi Čítajte viac Promenáda hviezd a Cronenbergov horor

Ale nielen tento film bol zo švédskej produkcie úspešný, lebo Walad Min Al Janna (Chlapec z neba) nakrútil tiež švédsky režisér Tarik Saleh, ktorý si odniesol cenu za scenár. Saleh má síce otca Egypťana, ale matku Švédku a vždy žil a tvoril v tejto krajine. Švédov v súčasnosti možno smelo označiť, že sú v európskej kinematografii na špici a udávajú trend. Nečudo, veď tradíciu majú veľkú.

Östlundova satira a Salehova viera v ľudskosť

Triangle of Sadness (Trojuholník smútku) Rubena Östlunda bol od prvého momentu kandidátom na Zlatú palmu a nemal v súťaži konkurenta. Snažili sa o to mnohí, napríklad David Cronenberg s desivou víziou osudu ľudstva Crimes of the Future (Zločiny budúcnosti), ale nemal šancu.

Talentovaný Švéd sa vie na tristný vývoj človečenstva – ak sa včas nespamätá – pozrieť s humorom a nadhľadom. Divákov predovšetkým zabáva a len tak akoby nič im načrtne politickú roztrieštenosť súčasnej Európy.

Luxusný parník, na ktorom sa novodobá nesúrodá spoločnosť plaví, je akýsi Titanic, veď aj tak skončí a na neobývanom ostrove stroskotanci obnažia svoje charaktery – sebectvo a surovosť, ale v humornom tóne. Slovný exkurz do dejín ľudstva dáva filmu širší rozmer – kapitán lode sa totiž s jedným z pasažierov preteká vo vedomostiach v najvýstižnejších výrokoch Marxa a Engelsa, ale aj politikov, filozofov a spisovateľov.

Víťazi z festivalu v Cannes.

Marxizmus a leninizmus v praxi predvedie z pozície nadradenosti upratovačka, lebo len ona vie chytať ryby, ona ich vie uvariť, ostatní nevedia nič, a preto dostanú jesť len vtedy, keď uznajú jej vedúce postavenie. Ani Marx, ani Engels, ani Lenin by nedokázali tak geniálne definovať dôležitosť robotníckej triedy.

Rozlúsknuť večnú dilemu ľudstva, čo je dôležitejšie – rozum alebo manuálna práca – režisér necháva na rozhodnutí diváka. Veselá i smutná bilancia o spoločnosti, ktorá je možno odsúdená na zánik. Metaforický príbeh, plný absurdít a satirických ostňov, bude mať navyše úspech aj u divákov.

Tarik Saleh sa vo filme Walad Min Al Janna (Chlapec z neba) mimoriadne odvážne vyrovnal s pomermi v Egypte. Vieru v spravodlivosť a slušnosť demonštroval na príbehu dedinského chlapca, syna rybára, ktorý odchádza študovať na prestížnu univerzitu v Káhire.

Špinavo ho zneužijú na náboženské, politické i policajne intrigy odohrávajúce sa pri voľbe nového duchovného. Jeho čistá duša je z neprehľadných pomerov a špinavostí taká zhnusená, že sa vráti do rodnej dediny rybárčiť – s takýmto svetom nechce mať nič spoločné.

O kritickom veku dospievania

Druhý film, ktorý najviac rezonoval, bola snímka belgického režiséra Lukasa Dhonta Blízko (Close) o dvoch 13-ročných pubertiakoch. Leo a Rémi, aj keď sú povahovo odlišní, si rozumejú, sú stále spolu.

Ich priateľstvo však narušuje okolie, ktoré si z nich uťahuje. Nie je podstatné, či sú reči o možnej homosexualite opodstatnené, pravdepodobnejšie je len normálne priateľstvo, vystavené skúške vo veľmi kritickom veku.

Trailer k dráme Blízko (Close).

Leo tlak okolia nevydrží a Rémimu sa začne vyhýbať. Nežného chlapca to urazí a rozhodne sa, zrejme v afekte, siahnuť si na život. A Leo má traumu na celý život, pocit viny aj zlyhania.

Málokedy som videla na túto tému tak citlivo nakrútený film. Vynikne po režijnej, scenáristickej a hereckej stránke, ale je to najmä dielo, ktoré nie je uhovorené. Veľa dopovie brilantná kamera, proste vynikne nenápadná, ale dokonalá filmárčina. A navyše divák odchádza z kina akoby sám prežil katarziu.

Pozoruhodné diela mimo Európy

Nie je to nič nové, že sa v Cannes čínskemu, juhokórejskému, iránskemu a iným filmom ako európskym a americkým venujú programovo, len u nás sa tieto často mimoriadne snímky netešia veľkému záujmu. Nejako nedokážeme prekročiť svoj tieň. Škoda.

Zar Amír Ebrahímíová, iránska herečka žijúca vo... Foto: SITA/AP/Petros Giannakouris
Zar Amír Ebrahímíová Zar Amír Ebrahímíová, iránska herečka žijúca vo Francúzsku, získala cenu za herecký výkon v krimidráme Holy Spider.

Cenu za najlepší herecký výkon dostala Zar Amír Ebrahímí za úlohu vo filme iránsko-dánskeho režiséra Aliho Abbasiho Holy Spider. Hrá v ňom novinárku poverenú napísať článok o masovom vrahovi, ktorého nedokážu dolapiť. Ambiciózna žena sa podujme hrať volavku, s nasadením života sa ho podarí usvedčiť a dostať pred súd.

Kalvária sa začne až na súdnom procese. Väčšina ľudí vraha obdivuje ako morálnu autoritu, ktorá čistila mesto od neresti, vraždí totiž len prostitútky. Aj rodina ho obdivuje. Závažný morálny a etický rozmer filmu nie je povzbudzujúci, snímka však v náznakov predsa len naznačí, že nová generácia už zmýšľa inak a je nádej zbaviť sa tmárstva.

Trailer k filmu Holy Spider o vraždách prostitútok v Iráne.

Popredný japonský tvorca Hirokazu Kore-eda dal v juhokórejskom filme Beurokeo (Broker) príležitosť vynikajúcemu hercovi, aby sa zaskvel v plnej paráde. Song Kang-ho sa roly zhostil na výbornú.

Dostal cenu za najlepší herecký výkon a dá sa povedať, že si film o kšeftároch s odloženými deťmi určenými na adopciu zapamätáme kvôli nemu. Zahral vynikajúco nešťastného muža, o ktorého manželka ani rodina nemá záujem, je nezamestnaný a snaží sa dostať zo začarovaného kruhu podvodom. Vlastne nešikovným podvodíkom, veď ani to nevie.

Song Kang-ho z Južnej Kórey dostal ocenenie pre... Foto: SITA/AP/Vianney Le Caer
Song Kang-ho Song Kang-ho z Južnej Kórey dostal ocenenie pre najlepšieho herca v hlavnej úlohe za výkon vo filme Beurokeo (Broker).

Cenu za réžiu si opäť prevzal juhokórejský tvorca Park Čchan-uk za film Heeojil gyeolsim (Rozhodnutie odísť) o tragickej a osudovej láske detektíva a žene podozrivej z vraždy.

Snímka by sa dala charakterizovať aj ako detektívka, lenže detektívny motív je len na okraji diania, v popredí je osudová príťažlivosť spomínanej dvojice. Je to možno prekomplikované, ale impozantný záver všetko napraví. Dobrovoľný odchod jedného z milencov je po filmovej stránke geniálne vymyslený a svojim spôsobom je nóvum.

Trailer k filmu Heeojil gyeolsim (Rozhodnutie odísť).

Dardenneovci, Claire Denis a ostatní

O cenu poroty sa podelili viacerí tvorcovia. Pripadla belgickej režisérskej dvojici Charlotte Vandermeerschovej a Felixovi Van Groeningenovi, ktorí sú partnermi aj v živote, za film Le otto montagne (Osem hôr).

Súčasne s nimi ju dostal i poľský režisér Jerzy Skolimowski za film Eo. Jeho dielo patrí do kategórie artových filmov, je ódou na krásy a rozpory európskeho kontinentu videné očami somára.

Príbeh o dvoch talianskych chlapcoch, ktorí sa túlajú po alpských končiaroch sa odohráva v priebehu troch desaťročí, aby sa raz rozišli a po rokoch sa na tom istom mieste znovu stretli. Milý príbeh, ale ničím mimoriadny.

France Cannes 2022 Awards Ceremony Red Carpet Čítajte viac Posledné bozky pre Cannes! S festivalom sa lúčili Andie Macdowell aj Diane Kruger

Po prvý raz sa udeľovala 75. výročná cena. Odovzdali ju známej belgickej dvojici, bratom Dardenneovcom za film Tori et Lokita (Tori a Lokita) Je to krutý príbeh o deťoch využívaných na nekalú prácu, samozrejme, s tragickým koncom.

O hlavnú cenu sa tohto roku v Cannes uchádzalo celkovo 21 filmov. O víťazoch rozhodovala porota, ktorej predsedal francúzsky herec Vincent Lindon.

Víťazi MFF Cannes

  • Najlepší film – Ruben Östlund – Triangle of Sadness (Trojuholník smútku)
  • Grand Prix (Veľká cena poroty) – Lukas Dhont – Blízko (Close)/Claire Denis – Stars At Noon (Hviezdy na poludnie)
  • Najlepší režisér – Park Čchan-uk – Heeojil gyeolsim (Rozhodnutie odísť)
  • Najlepší scenár – Tarik Saleh – Walad Min Al Janna (Chlapec z neba)
  • Najlepší herec – Song Kang-ho – Beurokeo (Broker)
  • Najlepšia herečka – Zar Amír Ebrahímí – Holy Spider (Svätý pavúk)
  • Výročná cena – Jean-Pierre & Luc Dardenne – Tori et Lokita (Tori a Lokita)
  • Cena poroty – Jerzy Skolimowski – EO/Charlotte Vandermeersch a Felix Van Groeningen – Le otto montagne (Osem hôr)

Zdroj: Festival de Cannes 2022 (rak)

Správu z agentúry sme nahradili autorským článkom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #festival #filmový festival #ocenenie #cena #Zlatá palma #Cannes 2022