„Aj pomocou nášho festivalu budeme naďalej udržiavať myšlienku Teplárne,“ uvádzajú organizátori FFi, ktorý tento rok venovali pamiatke Matúša Horvátha a Juraja Vankuliča. Práve v Teplárni na Zámockej ulici sa budú konať aj niektoré zo sprievodných diskusií, ktoré doplnia ponuku filmových premietaní. Chýbať v nej nebudú čerstvé queer snímky z festivalov v Benátkach a v Cannes.
Čítajte viac Filmový festival inakosti podnecuje k porozumeniu umenímFestival premietne 51 audiovizuálnych diel z 31 krajín sveta, z toho 27 celovečerných a 24 krátkych snímok. Uvedie ich v dvoch kinosálach. „Festival sa po rokoch vracia na Filmovú a televíznu fakultu VŠMU na Svoradovej ulici a paralelne budeme premietať aj v kine Mladosť,“ povedala Zita Hosszúová, riaditeľka festivalu, ktorý sa mal pôvodne konať už v októbri a tradične ho malo hostiť Kino Lumiére. To však pre septembrový požiar digitalizačného pracoviska Slovenského filmového ústavu, ktoré sídli v rovnakej budove, zatvorili.
Organizátori museli nájsť náhradné riešenie. Programová ponuka FFi podľa nich zmenou neutrpela, diváci v nej nájdu sekcie, na ktoré sú zvyknutí aj z predchádzajúcich ročníkov – Súčasný film, Classics, Teplé Česko-Slovensko a Kraťasy s tromi pásmami krátkych filmov.
Sekcia Súčasný film ponúkne aj rakúsky film Eismayer režiséra Davida Wagnera, ktorý mal svetovú premiéru v Benátkach. V celovečernom debute vychádza zo skutočných udalostí. „Ide o príbeh vojenského hodnostára, ktorý sa zamiluje do mladého vojaka a musí sa vyrovnať so svojou orientáciou,“ približuje FFi.
V hlavnej súťaži benátskeho festivalu mal premiéru nový film Gianniho Amelia Pán mravcov, ktorý vznikol podľa skutočného príbehu talianskeho básnika a dramatika Alda Braibantiho. „Pre svoj vzťah k 23-ročnému mladíkovi musel čeliť hnevu jeho rodiny a súdnemu procesu ako vystrihnutému zo stredoveku, hoci sme v Taliansku 60. rokov. Kým Braibantiho čaká proces a väzenie, jeho mladší priateľ, hoci dávno dospelý, je nútený podstupovať liečbu elektrošokmi, aby z neho vyhnali diabla,“ dodáva festival.
Premietne aj novinku francúzskeho dokumentaristu Sébastiena Lifshitza Casa Susanna, ktorá rozpráva o mieste, kde sa v 50. a 60. rokoch minulého storočia tajne stretávali crossdresseri muži so záľubou v prezliekaní sa za ženy.