Štyridsaťosemročný Östlund získal vlani hlavnú cenu festivalu v Cannes za film Trojuholník smútku. Táto snímka získala aj tri nominácie na americkú filmovú cenu Oscar, a to v kategóriách najlepší film, réžia a pôvodný scenár. Mená laureátov tohtoročných Oscarov budú známe 12. marca.
Östlund získal v Cannes cenu Zlatá palma aj pred piatimi rokmi za film Námestie.
Vo svojom vyhlásení pre médiá švédsky režisér uviedol, že z rozhodnutím organizátorov festivalu v Cannes je šťastný a je hrdý, že mu bola zverená česť viesť porotu. Dodal, že táto pocta ho teší o to viac, že je to presne 50 rokov, čo túto úlohu zastávala jeho rodáčka, švédska herečka Ingrid Bergmanová.
AFP pripomenula, že v dejinách festivalu v Cannes ide o tretí prípad, keď porotu povedie dvojnásobný držiteľ Zlatej palmy — okrem Östlunda to bol aj Francis Ford Coppola a Emir Kusturica. Östlund je zároveň prvý režisér, ktorý získal túto čestnú funkciu už rok po udelení Zlatej palmy.
Výber filmov, ktoré budú súťažiť o ceny festivalu v Cannes, spolu s menami ostatných členov poroty budú oznámené v marci.
Östlund sa stal známym vďaka svojmu ironickému pohľadu na slabosti príslušníkov strednej vrstvy v západných krajinách. Medzinárodnú pozornosť si prvýkrát získal filmom Vyššia moc z roku 2014 o mužovi, ktorý si s rodinou užíva lyžovačku v Alpách, keď ich na terase horského hotela zasiahne lavína. Hoci všetci vyviaznu bez zranení, mužove spontánne reakcie a desivé činy počas katastrofy odhalia jeho temnú stránku, ktorá šokuje celú rodinu a ovplyvní aj jej ďalší život. Tento film získal v Cannes druhú cenu poroty v sekcii Un certain regard.
O tri roky neskôr Östlund získal v Cannes Zlatú palmu za film Štvorec, ktorý nastavuje zrkadlo súčasnej západoeurópskej spoločnosti s jej pokrytectvom a súčasne snahou o maximálnu korektnosť. Dej sa odohráva vo Švédsku, ale účinkujú v ňom americká herečka Elisabeth Mossová a Brit Dominic West.
Po minuloročnom víťazstve Östlund povedal, že jeho cieľom pri práci s divákmi je pobaviť ich, prinútiť ich klásť si otázky a aby sa aj po premietaní mali o čom rozprávať.
Čítajte viac Recenzia: Štvorec - Östlundova konceptuálna hra