Recenzia: Holy Motors - zo života chameleóna

Pán Oscar je muž chameleón. Raz je milujúcim otcom, potom zase odpudivým šialencom, o chvíľu neskôr sa premení na žobrajúcu starenku či obávaného zabijaka. Hoci najnovší film francúzskeho filmára Leosa Caraxa Holy Motors neuspel na minuloročnom festivale v Cannes ani na sobotňajšom udeľovaní Césarov, v kinách ho iste neprehliadnete. Okrem Caraxovho dvorného herca Denisa Lavanta sa v ňom objaví napríklad aj speváčka Kylie Minogue či herečka Eva Mendes.

26.02.2013 12:00
Holy Motors Foto:
Eva Mendes a Denis Lavant v jednej z najbizarnejších scén filmu Holy Motors.

Divadlo svet

Život je jedno veľké javisko a Oscar je herec profesionál, ktorý sa na povel svojich tajomných zamestnávateľov mení na tie najbizarnejšie postavy. Kto je on sám, nie je podstatné. Ide len o to, aby si dobre naštudoval spisy s nasledujúcimi úlohami a bol na určenom mieste vždy včas. K tomu mu dopomáha azda jediná osoba, s ktorou ho spája osobný vzťah – šoférka limuzíny Celine.

Film Holy Motors sleduje jeden deň v živote tejto dvojice, ktorá má medzi sebou svojský vzťah – raz pripomínajú matku a syna, potom zase spolutrpiteľov pod spoločným jarmom či spolupáchateľov strašného zločinu. Divák sa stáva svedkom toho, ako sa Oscar stáva novou a novou osobou, ako na seba prevezme rolu starostlivého otca, ktorý zisťuje, že mu jeho dcéra klame. Ako sa pomocou masky a kostýmu stáva šialeným monštrom, ktoré za zdesenia desiatok svedkov unesie pôvabnú modelku. Vidíme ho, ako preberie údel zomierajúceho starca, ktorý vedie posledný rozhovor so svojou neterou. Raz sa zdá, že ho okolie považuje za skutočnú osobu, inokedy akoby hrali svoje predpísané úlohy v čudnej inscenácii všetci zúčastnení. Nikto ho neodhalí, nič ho nezastaví, jeho činy v snových epizódach akoby nemali žiadne dôsledky a presah do bdelej reality. A potom náhle Oscar ponúkne malý náhľad do jeho skutočnej duše a života…

Stratiť sa vo výklade

Holy Motors patrí k filmom, ktorými sa časť divákov zrejme ani nebude mať chuť zaoberať, možno preto, že sú až príliš „uletené“ a nejednoznačné. Iní sa vo výklade Caraxovho zámeru môžu celkom stratiť. Ponúka nám v avantgardných metaforách zašifrovaný pohľad na súčasný svet plný konzumu a pretvárky? Máme film vnímať ako science fiction – vymyslenú dimenziu, v ktorej nami manipuluje Oscar a jemu podobní? Možno sa chce Carax vyznať zo svojho presvedčenia, že všetci sú len bábkami, ktoré sa krútia podľa cudzieho scenára.

Tak či onak, hoci sa o filme Holy Motors dá viesť mnoho komplikovaných úvah, pozerá sa naň až prekvapujúco ľahko. Okrem intelektu totiž Carax účinne apeluje aj na elementárne emócie a pudy. Niektoré zo scénok majú v sebe kus tej najpodivnejšej erotiky, inokedy sme svedkami brutálneho násilia. Podvedome však vieme, že nič z toho nie je samoúčelné – a hádam ani skutočné. Kto sa už stretol s niektorým z Caraxových predošlých filmov (Zlá krv, Pola X, Tokio!) vie, do čoho ide. Ostatných čaká celkom nová skúsenosť.

Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5 Holy Motors / Francúzsko, Nemecko 2012/ réžia a scenár: Leos Carax / hrajú: Denis Lavant, Édith Scob, Eva Mendes, Kylie Minogue, Michel Piccoli, Leos Carax a iní / slovenská kinopremiéra: 21. februára