Recenzia: Smrtonosná pasca na diváka

John McClane sa vracia! Po šiestich rokoch na štvrtý diel kultovej akčnej série Smrtonosná pasca (Die hard) konečne nadväzuje diel piaty a slovenského diváka iste poteší, že sa v ňom okrem Brucea Willisa objavia aj "naši" Roman Luknár a Patrik "Rytmus" Vrbovský. Mnoho ďalších dôvodov na radosť však film Smrtonosná pasca: Opäť v akcii neponúka...

20.03.2013 07:00
Smrtonosná pasca: Opäť v akcii Foto:
Jablko nepadlo ďaleko od stromu. McClaneovci si spolu v akcii rozumejú.

Problémy v Moskve

John McClane prichádza do Moskvy v delikátnej záležitosti. Jeho syn Jack, s ktorým nemá práve najlepší vzťah, totiž čelí obvineniu z vraždy a hrozí mu doživotie v drsnej ruskej väznici. Na mieste však John zistí, že je všetko inak. Jack je tajným agentom CIA a súdny proces je len spôsob, ako uniesť niekdajšie „zviera“ Komarova, ktorý tvrdí, že má dôkazy proti svojmu kumpánovi z mladosti Chagarinovi – dnes nebezpečnému obchodníkovi so zbraňami. No John svojou otcovskou láskou rýchlo všetko prekazí. Mesiace plánovaný zásah je „v keli“ a ostáva na McClaneovcoch, aby zachránili, čo sa dá. Trebárs aj celý svet. Komarov a Chagarin totiž majú medzi sebou nevybavené účty, čo sa týka obohateného uránu v hrôzostrašnom Černobyle…

Smrtonosná pasca 5 je ako zhmotnený sen nenáročného fanúšika akcie pod prahom dospelosti a azda je tento typ divákov aj jediný, kto novinku s Bruceom Willisom dokáže oceniť bez vážnejších výhrad. Nalejme si čistého vína – tento film nemá takmer nijaký dej. Zápletka, na ktorej stojí, by aj najpomalšiemu rozprávačovi nezabrala viac ako 10 minút, navyše ju tvorí jedno kostrbaté klišé na druhom. Zvyšok minutáže vypĺňajú nekonečné naháňačky, prestrelky, divoké jazdy mestom na agresívnych vozidlách a opäť to isté v zľahka obmenených kulisách.

Čoho je veľa, toho je príliš

Treba uznať, že väčšina z akčných sekvencií je nakrútená veľmi príťažlivo – skvelá dynamická kamera aj nekompromisné exteriéry ťahajú film viac, ako čokoľvek iné. Po chvíli je však tej bombastickej akcie už akosi priveľa a začína nudiť. Vtedy by azda bolo dobré, aby začal byť prínosom aj nosný príbeh, no tomu sa veľmi úlohy ťahúňa zhostiť nechce.

Namiesto toho sa do popredia dostáva za vlasy pritiahnutá rodinná dráma. Otec syna zanedbával kvôli práci a ten mu to dodnes nevie odpustiť, hoci sa naňho podobá viac, ako je ochotný pripustiť. Chvíľami sa zdá, že ide o paródiu a vtipy medzi McClaneovcami aj celkom fungujú. No zároveň je celkom zrejmé, že mal scenárista s touto zápletkou aj akési sentimentálne zámery. V kombinácii s plechovosťou ústredných hrdinov, ktorí majú v sebe menej ľudskosti, než niektorí z komiksových hrdinov, je to však výstrel do prázdna.

Pomohla by explózia?

Bruce Willis s pribúdajúcim vekom, bohužiaľ, okrem vlasov stráca aj humor a šarm. V piatej Smrtonosnej pasci je už len spomienkou na starého McClanea. Jai Courtney v úlohe Jacka podáva štandardný výkon hodný tohto žánru, ale ak by bol v jeho úlohe niekto iný, bolo by to zrejme celkom jedno. K hereckým výkonom slovenských hviezd sa azda vzhľadom na ich komparzovú povahu vyjadrovať netreba.

Jediný z hereckého ansámblu, kto sa vo filme pokúša hrať, akoby na tom záležalo, je nemecká filmová hviezda Sebastian Koch. Jeho Komarov napriek plochému scenáru dokáže diváka dômyselne zviesť zo stopy a dodať filmu emotívnejší rozmer, no „veľkému černobyľskému finále“ nepomôže ani on. Tomu by totiž pomohla len poriadna atómová explózia, ktorá by fanúšikov série Die Hard ubezpečila, že im už žiadny nový nepodarok ich obľúbenú ságu nesprzní.

Hodnotenie Pravdy: 2 a 1/2 hviezdičiek z 5

Smrtonosná pasca: Opäť v akcii / USA 2012 / réžia: John Moore / scenár: Skip Woods / hudba: Marco Beltrami / hrajú: Bruce Willis, Jai Courtney, Sebastian Koch, Yulia Snigir, Mary Elizabeth Winstead a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 14. marec