Slováci v kine veria českému vkusu

Ideálnym miestom na bezpečné prečkanie chrípkovej epidémie je vraj kino počas premietania slovenského filmu - niet sa tam od koho infikovať. Hoci až také zlé ako v tomto zlomyseľnom vtipe to v realite nie je, Slovákov to na domáce filmy naozaj príliš neťahá. Česká kinematografia tento problém rozhodne nemá a na kvalite pri tom zrejme záleží až v poslednom rade. Dôkazom sú kritikou strhané Babovřesky Zdeňka Trošku, ktoré videlo už viac ako pol milióna českých divákov. A darí sa im aj u nás.

23.03.2013 14:00
film love jakub kroner Foto:
Na úspech snímky Lóve (2011) zatiaľ nedokázal nadviazať ani jeden slovenský filmár. Celkovo je tretím najnavštevovanejším slovenským filmom posledných dvoch dekád.
debata

Kto dobehne Bathory?

Podľa informácií Únie filmových distribútorov počas 20 rokov samostatnosti Slovenskej republiky vzniklo pre veľké plátno 78 slovenských a 49 koprodukčných celovečerných filmov. Najúspešnejším titulom domáceho filmára bola historická dráma Bathory Juraja Jakubiska z roku 2008, ktorá do slovenských kín prilákala viac ako 432-tisíc divákov. Fontána pre Zuzanu 2., mládežnícky hit z roku 1993, za ňou na druhej priečke zaostáva o 79-tisíc divákov a na tretej priečke je druhý celovečerný film Jakuba Kronera Lóve, ktorý pred dvoma rokmi videlo viac ako 119-tisíc Slovákov.

Žiaden z nových slovenských filmov sa takýmito výsledkami pochváliť nemôže. A to neplatí len pre artové tituly, ako je snímka Mátyása Priklera Ďakujem, dobre, ale napríklad ani komerčne ambicióznejšiu drámu Mariany Čengel-Solčanskej Miluj ma alebo odíď, ktorá z kín odišla s 13,5-tisíc divákmi na konte či hororový triler Jaroslava Mottla Attonitas, ktorý videlo len 1,5-tisíc divákov.

Diváci na kritiku nedajú

Kým Slováci sú k slovenským filmom skeptickí, Česi na tie svoje nedajú dopustiť. Nekorunovaným kráľom českých kín sa vďaka svojmu najnovšiemu počinu stal Zdeněk Troška. Režisér, ktorý sa českým médiám pochválil, že pri najúspešnejšom filme všetkých čias Avatar zaspal, je v nemilosti kritikov prakticky s každým novým titulom. Babovřesky, ktorými chce nadviazať na tradíciu vidieckych komédií a la Slunce, seno…, nie sú výnimkou. Diváci sa ich však podľa všetkého nevedia nabažiť – videlo ich už takmer 507-tisíc Čechov a bezmála 85-tisíc Slovákov a zarobili tak spolu viac ako 2,8 milióna eur. Okrem Babovřeskov sú v českej Top 5 aj dva ďalšie domáce tituly – animák Štvorlístok v službách kráľa hneď na druhej priečke a rodinná romantika Jiřího Chlumského Martin a Venuša na štvrtom mieste.

Zdá sa, že vkusu svojich západných susedov veria aj slovenskí diváci – Babovřesky z 1. priečky návštevnosti po niekoľkých týždňoch zosadila až premiéra Smrtonosnej pasce 5, Martin a Venuša a Štvorlístok sa držia na 10. a 11. mieste. Hoci nad triumfom Babovřeskov môže kdekto ohrnúť nosom, divácky úspech filmov, ktoré u kritiky prepadli, nie je ničím výnimočným ani v zahraničí – ako príklad môže slúžiť snímka Twilight: Úsvit 2. časť, ktorá okrem rekordov v návštevnosti zbierala aj Zlaté maliny. Napokon aj najúspešnejším slovenským filmom roka 2012 bola nenáročná žánrovka bez požehnania kritikov Tak fajn – jej úspech je však limitovaný počtom 13– tisíc divákov.

debata chyba