King Kong je späť a vo forme!

História filmových trikov sa začína pri známom francúzskom fantastovi Georgesovi Méliesovi (Cesta na Mesiac). V 30. rokoch minulého storočia sa však objavil film, ktorý posunul úroveň špeciálnych efektov o kus ďalej. Volal sa King Kong (1933) a očaril aj najúspešnejšieho režiséra súčasnosti Petra Jacksona.

08.12.2005 16:11
King Kong Foto:
King Kong sa vrátil. A v plnej paráde.
debata

Po monumentálnej trilógii Pán prsteňov sa preto rozhodol pre ďalší veľkolepý projekt – oživiť monštruóznu gorilu. Na plátna slovenských kín vtrhne 15. decembra. „King Konga som prvý raz videl vo svojich ôsmich alebo deviatich rokoch v novozélandskej televízii,“ hovorí oscarový režisér Peter Jackson. „A urobil na mňa taký dojem, že som sa v tom okamihu rozhodol byť filmárom.“

Vysnívaný projekt chcel spustiť už v polovici 90. rokov, ale nakoniec z toho zišlo. Jackson však nebol prvým tvorcom, ktorého fascinovala táto sedemdesiat rokov stará filmová klasika. V roku 1976 nakrútil známu verziu King Konga John Guillermin, režisér oscarového trileru Sklenené peklo. Do úlohy krásky Ann Darrowovej, ktorá monštru zlomí srdce, obsadil mladú Jessicu Lange. Jackson si pre ústrednú ženskú postavu vybral Naomi Watts (Mulholland Drive, Kruh, 21 gramov). Privolila bez toho, aby si prečítala scenár.

Ann Darrow je herečka, ktorá je v časoch veľkej hospodárskej krízy bez práce. Mladý a energický režisér Carl Denham (Jack Black) jej však ponúkne úlohu v dobrodružnom filme. Jeho scenáristom je šarmantný Jack Driscoll (Adrien Brody). Filmový minitím sa vydá z newyorského prístavu na osudovú plavbu, ktorá sa končí na Skull Islande (Ostrove lebiek). Spočiatku sa zdá, že ostrov je neobývaný. Omyl! Ukrýva nielen strach vzbudzujúcich domorodcov, ale aj obludné zvieratá.

OSEMMETROVÁ CITLIVKA?
„Peter mal od začiatku jasnú predstavu, že Kong nie je nijaké monštrum, ale len prerastená gorila, ktorá je zhodou okolností vysoká 8 metrov a váži 3,5 tony,“ spomína na Jacksonove inštrukcie spoluscenáristka filmu Philippa Boyens. Režisér však zašiel ešte ďalej. Nechcel mať z Konga len krvilačné monštrum, snažil sa z neho vytvoriť tragickú postavu. Zviera, ktoré trpí tým, že je posledné svojho druhu. ,,A za celý svoj dlhý život nikdy nepocítil ani trochu porozumenia od nejakého živého tvora. Mal brutálny život," vyhlásil Jackson, ktorému za réžiu filmu zaplatili rekordných 20 miliónov dolárov.

Pre jeho predstavy museli trikoví špecialisti dbať na to, aby obrovská gorila dokázala v konečnej podobe tlmočiť pocity aj myšlienky. A zároveň ju nesmeli príliš poľudštiť. Na to, aby bola reč Kongovho tela čo najpresnejšia, opäť poslúžil Andy Serkis, ktorý bol živou predlohou už pre vznik digitálneho Glocha v Pánovi prsteňov. Povráva sa, že Serkis pre svoju novú úlohu študoval správanie goríl priamo v Afrike. Aj tentoraz bolo jeho telo pred špeciálnym zeleným plátnom v štúdiu pokryté senzormi, aby sa pohyby mohli preniesť do počítačov, ktoré animovali Konga. Od nápadne umelých zmenšenín či obrovských robotických modelov monštra sa teda v novej verzii slávneho príbehu prešlo k rozsiahlej digitalizácii.

PEKELNÝ OSTROV
Jackson sa tentoraz nerozhodol ani pre nakrúcanie exteriérov v divočine Nového Zélandu. Stratený svet na tajomnom Skull Islande vznikol v štúdiu a, samozrejme, v počítačoch. „Mali sme hotové grafické koncepty s obrovskými, skrútenými a zdeformovanými stromami, kamennými mostami a nekonečnými priepasťami,“ vysvetľuje režisér. „Je to ako džungľa z pekla – najšialenejší, najzmučenejší terén, aký si dokážete predstaviť. A keď som sa na tie obrázky pozeral, vedel som, že takú krajinu nemáme šancu nikdy nájsť.“

Tvorcovia otvorili priestor pre fantáziu aj pri vytváraní Kongových nepriateľov – dinosaurov. Nechceli, aby vyzerali čo najvernejšie. Prirobili im veľké šupiny a ostne, ich koža sa ponášala na krokodíliu. Naopak, obrazovú podobu New Yorku tridsiatych rokov sa snažili čo najviac priblížiť skutočnosti. Jackson totiž nechcel, aby sa príbeh odohrával v súčasnosti. Oveľa viac ho lákala možnosť zasadiť dej do USA v období hospodárskej krízy. A nechcel sa tiež vzdať pôvodného súboja dvojplošníkov s Kongom, ktorý stojí na veži Empire State Building. Výtvarníci scény našli svoj druhý domov v archívoch, kde študovali dobové materiály. Staré fotografie mesta boli skombinované s digitálnymi mapami súčasného New Yorku. Budovy, ktoré postavili po roku 1933 sa vymazali a nahradili pôvodnými stavbami. Tie sa však museli umelo dofarbovať, pretože fotografie boli len čiernobiele.

O HVIEZDACH A SNOCH
Dôležitou súčasťou výroby bol výber hercov. Okrem Naomi Wattsovej vo filme účinkuje aj Adrien Brody, ktorý získal Oscara za film Pianista. Bol to prvý tip producentov pre úlohu Jacka Driscolla. A hneď na prvý pokus to s Brodym vyšlo. Postavu Carla Denhama stvárňuje Jack Black, ktorý je známy aj na Slovensku vďaka komédii Škola ro©ku. V príbehu Black pripomína slávneho režiséra Orsona Wellesa. Netreba však očakávať, že postavy nového King Konga sú zhodné s tými z roku 1933. „Chcel som vzdať hold pôvodnému filmu. V našej verzii sú však veľmi odlišné postavy,“ hovorí Jackson. Zároveň upozorňuje, že jeho film sa neinšpiruje verziou z roku 1976, ktorú považuje za nevydarenú.

Petra Jacksona každý pozná ako zaguľateného a zarasteného mužíka s okuliarmi, ktorý pobieha medzi kulisami Stredozeme. Pri výrobe svojho najnovšieho filmu však poriadne schudol a zmenil sa na nepoznanie. King Kong dá človeku zabrať. A Jackson priznáva, že po Pánovi prsteňov ľudia od neho veľa očakávali, takže bolo cítiť istý tlak. Napriek tomu si nesťažuje. „Tridsaťpäť rokov to bol môj obľúbený film a skutočnosť, že mám teraz príležitosť nakrútiť jeho remake, je ako nesplniteľný sen, ktorý sa odrazu splnil.“ Jeho sen stál producentov neuveriteľných 207 miliónov dolárov.

debata chyba