Roth: Pri vlastnom potešení nemáme hranice

Americký horor Hostel ešte ku nám ani neprišiel, ale už sa o ňom nejaký ten týždeň hovorí. Takmer všade. O kontroverznej snímke, ktorá bude mať na Slovensku premiéru 23. februára, hovorí samotný režisér Eli Roth.

24.01.2006 13:05
debata

Ako vznikol námet na horor Hostel?
Pred pár rokmi sme sa bavili o tom, čo najodpornejšie sa dá nájsť na internete. Niečo, čo je ešte hnusnejšie ako klasická zoofília, úrazy pri skateboardingu alebo tie dve klasické Japonky, ktoré si vo vani navzájom zvracajú do úst. Potom mi môj kamarát Harry Knowles spomenul, že našiel niečo tak hnusné, že sa mu o tom ani nechce hovoriť – internetovú stránku, na ktorej thajskí obchodníci ponúkajú zažiť pravý pocit pri vražde človeka. Za 10 tisíc dolárov.

Zdalo sa vám to ako ten najlepší námet na klasický horor?
Okamžite sa mi z toho zdvihol žalúdok. Ale zároveň to na mňa pôsobilo veľmi reálne. Ľudia sú dobytok. V tom, čo by dokázali urobiť niekomu inému pre vlastné potešenie, neexistujú žiadne hranice, a to je na tom to najdesivejšie. Táto téma ma vždy zaujímala.

Vraj ste o nej najskôr začali točiť dokument. Potom ste však prestali, prečo?
Keby som naozaj našiel niekoho, kto je napojený na organizáciu, ktorá zarába na vraždách, ako dlho by rozmýšľali o tom, že kedy tiež mňa odstránia? Zľakol som sa a vzhľadom k pochybnostiam, či by som dokázal ten dokument natočiť bez vlatného ohrozenia života, som sa tejto myšlienky nakoniec vzdal.

Medzitým ste ale stihli nakrútiť Cabin Fever, ktorý sa stal najúspešnejším titulom štúdií Lions Gate Films a odrazu ste sa stali vyhľadávaným režisérom hororového žánru…
Áno, začal som sa stretávať s ľuďmi z Hollywoodu, medzi ktorými sa objavili aj producenti remaku Texaského masakru motorovou pílou Mike Fleiss a Chris Briggs. Obaja chceli nakrútiť horor s názvom Hostel, ktorý by sa zaoberal mladými turistami, ktorí cestujú po Európe. Rovnako ako Chris a Mike som počas štúdia na vysokej škole často chodieval na vandrovky a všetkým sa nám veľmi páčila predstava hororu, ktorý by sa odohrával v prostredí, aké sme na plátne nevideli už od Amerického vlkodlaka v Londýne. Okrem názvu a prostredia sme ale nemali vôbec nič. Projekt zaspal skoro na dva roky a potom mi zrazu napadlo: Prečo by sme nemohli nakrútiť film o thajskom biznise…

Ako ste sa dostali k Slovensku ako miestu, kam dej umiestnite?
Predstavoval som si, že by sa film nakrúcal na Slovensku – v zemi, ktorá leží dostatočne blízko pri obvyklých destináciách zámorských turistov (Paríža, Amsterdamu a Berlína, či Viedne), ale zároveň mimo väčšiny turistických ciest. Keď som do tohto prostredia vmontoval dvoch nevinných amerických turistov, ktorí sa ocitnú vo svete organizovaného mučenia a vraždenia, vedel som, že mám príbeh.

V tom vás vraj výdatne začal podporovať Quentin Tarantino?
Keď som mu vyrozprával dejovú líniu, skoro spadol na zadok. Quentin je pomerne živý človek, ale takto nadšeného som ho ešte nevidel. Začal vykrikovať niečo ako: Do prdele! Toto musíš napísať! To je najdesivejší námet na horor, aký som počul za posledných pár rokov! Zabudni na všetko, čo máš kde rozpracované a okamžite začni!

Nakrúcali ste však namiesto Slovenska v Česku.
V Česku je to s nakrúcaním jednoduchšie. Majú tam hotové a veľmi skúsené štáby. To bol hlavný dôvod. A pomohlo mi to aj pritom, že som chcel, aby v mojom filme hrali Európania.

Jeden sa dokonca postavil ku kamere – Milan Chadima, ktorý bol nedávno pomocným kameramanom na filme Kliatba bratov Grimmovcov…
To je Quentinova zsluha. Naliehal na mňa, aby som nechal film nakrútiť niekym z Európy, pretože títo ľudia vidia veci trochu inakšie. Majú už z podstaty trošku poetickejší štyl.

A ako by ste vlastne charakterizovali Hostel?
Nie je to hororová komédia ako by som hodnotil cabin Fever. Chcel som, aby to bol skutočný a čistokrvný horor – taký, ktorý veselo začína, ale stáva sa temnejším a temnejším a neskôr sa už nepozerá späť, aby na diváka vyzývavo zamrkal.

ELI ROTH

vtrhol na filmovú scénu v roku 2002 na Filmovom festivale v Toronte, kde sa jeho nezávislý debut Cabin Fever stal predmetom šialenej licitácie medzi siedmimi filmovými štúdiami. Film nakoniec získala spoločnosť Lions Gate Films, pre ktorú sa  stal komerčne najúspešnejším filmom roku 2003. Roth za film v roku 2004 získal ocenenie Saturn Award v kategórii The Filmmakers Showcase Award, ktoré porota každý rok dáva filmárovi, ktorého považuje za budúcu jedničku vo svojom žánri. Na podobné ocenenie bol v tom istom roku nominovaný tiež časopisom Empire. Filmárovi  Peter Jackson Rothovi verejne vyjadrili podporu prostredníctvom propagačných citátov pre Cabin Fever a Quentin. Tarantino ho v časopise Premiere nazval budúcnosťou hororu. Film, ktorý stál celkove 1,5 miliónov dolárov do dnešného dňa zarobil viac ako 100 miliónov. Medzi jeho ďalšie režijné projekty patrí originálna teenagerská komédia Scavenger Hunt, ktorú napísal pre Universal Studios, psychologický horor The Box, na ktorého scenári spolupracuje s Richardom Kellym (Donnie Darko), a remake hororu The Bad Seed v produkcii Warner Brothers.

Upozornenie: Predchádzajúci rozhovor vznikal pri promokampani k hororu Hostel v čase, keď ešte na Slovensku nikto netušil, že tak pobúri verejnosť. V podobe filmového presskitu slová Eliho Rotha poskytla distribučná spoločnosť ITAFILM.

debata chyba