Obnaženie ducha je viac ako obnaženie tela

Na skrini v pracovni Ulricha Seidla stoja dve desiatky cien, ktoré mu vyniesli jeho filmy. K viacerým Zvláštnym cenám poroty z Benátok, Amsterdamu, k Cene Ericha Neuberga, Cene divákov zo Sarajeva či k Zlatej marhuli z Jerevanu pribudne Zlatá kamera.

26.06.2013 07:00
Artfilm Seidl Foto:
Zo Seidlovej tvorby uviedol Art Film Fest aj film Raj: Viera.
debata

Popredný rakúsky režisér, scenárista a kameraman si ju preberie v stredu večer v trenčiansko­teplickom Kursalóne. Slávnostný program, spojený s odovzdávaním Modrých anjelov víťazom, uzavrie 21. ročník medzinárodného Art Film Festu Trenčianske Teplice, Trenčín. "Patrí k výnimkám, ktoré sa neusilujú o to, aby sa páčili, ale aby ich filmy diváka iritovali ako otvorené rany,“ povedal o Seidlovi rakúsky filmový kritik Otto Reiter, pravidelný hosť Art Film Festu. A nemecký režisér, scenárista a producent Werner Herzog doplnil: "Nikdy som sa v kine nedíval priamo do pekla.“

Seidlove filmy nie sú slovenskému publiku neznáme. Celovečerné hrané snímky Psie dni a Import Export sa premietali aj v našich kinách. Hrdinami jednej sekvencie drámy Import Export sú aj obyvatelia košického sídliska Luník.

O slovenskej distribúcii jeho najnovšej na festivaloch oceňovanej "rajskej“ trilógie reč zatiaľ nie je. Prvú časť Raj: Láska uviedol Art Film Fest minulý rok. V utorok večer Seidl osobne uviedol projekciu druhej časti Raj: Viera, v stredu popoludní je na programe tretia časť Raj: Nádej.

Ulrichovi Seidlovi často diváci i niektorí kritici vyčítajú, že svojich hrdinov zachytáva v priveľmi intímnych situáciách. Že sa vysmieva ich viere, vykorisťuje ich, ba dokonca ponižuje. "V ľudskom spolunažívaní sa vždy objavujú moc a násilie, to nie je nič nové. Ja sa len pokúšam tabuizované oblasti života integrovať do svojich filmov. Pre mňa je dôležité vstupovať tam, kam radšej nikto nechodí,“ uviedol Seidl.

Chcel byť maliarom alebo fotografom. Napokon sa stal filmárom. Na viedenskej Filmovej akadémii začal študovať, keď mal dvadsaťšesť. Predtým bol šoférom aj skladníkom, vraj to bola škola života. "Filmovú akadémiu som nedokončil, cítil som sa tam ako cudzinec. Nakrútil som tam dva filmy. Jedným bola Stužková, vyvolala škandál. Publikum sa skvele zabávalo, ale tí, o ktorých príbeh hovoril, sa sotva zasmiali. Keďže film sa pedagógom nepáčil, stratil som chuť v štúdiu pokračovať,“ vysvetlil oceňovaný rakúsky filmár.

Sám seba charakterizuje Ulrich Seidl slovami: režisér, scenárista, producent, voyeur, mizantrop, cynik, sociálny pornograf, provokatér, pesimista, humanista. "Témy nachádzam pozorovaním, stretnutiami, náhodou. Napríklad bičujúca sa katolíčka, ktorú vo filme Raj: Viera hrá Maria Hoffstätter – s takými ľuďmi som sa stretol v spoločnosti Ježiš, ty vieš…,“ spomenul Seidl.

Vo filmoch obnažuje neforemné a nepekné ľudské telá, podľa neho však obnažiť dušu znamená oveľa viac. "Na jednej strane je už niekoľko rokov možné všetko, takže si možno klásť otázku, o čom ešte možno rozprávať, čo ešte možno ukázať, aby sme ľudí vyprovokovali a vytiahli spoza pece. Napriek tomu existuje ešte dosť tabu. Ja ich vo svojich filmoch odkrývam. Ale ľudia pri nich kričia: To sa predsa nesmie,“ dodal Seidl.

debata chyba