Recenzia: Zo zloducha akčný romantik

Pred tromi rokmi bol najväčším zloduchom na svete, ale niečo sa v ňom zlomilo. Kreslený pupkáč Gru s elegantným šálom ledabolo previazaným okolo krku dnes namiesto zločinov nafukuje balóny pre svoje adoptované dcéry a poskokov "Mimoňov" využíva na čítanie rozprávok a výrobu domácich džemov. Môže byť ešte zábavný?

12.07.2013 07:00
ja zloduch Foto:
Zloduch vo výslužbe venoval svoj čas najmä dcéram, potom však musel zachrániť svet.

Podľa scenáristu Mika Reissa, ktorý sa okrem filmu Ja, zloduch 2 podpísal aj pod Simpsonovcov alebo Dobu ľadovú, má komédia v Spojených štátoch amerických zmysel len vtedy, ak je hlavným motívom rodina. Sympatiak Gru možno aj preto v pokračovaní úspešného animáku zabúda na svoje niekdajšie plány ako ovládnuť svet a už od začiatku je jasné, že žije len pre svojich najbližších. Nechýba mu zločin, ale láska.

Veselí žltí Mimoni

Príbeh, v ktorom sa Gru snaží spoločne so snaživou agentkou Lucy odhaliť človeka zodpovedného za ukradnutie elixíru spôsobujúceho mutáciu živočíchov na nebezpečné obludy je však až príliš ľahko čitateľný a v porovnaní s jednotkou, kde sa vtedy ešte zlodušský anti-hrdina snažil ukradnúť mesiac, chýba filmu dávka originality.. Rozprávka má však iné momenty, ktoré si môžu návštevníci kín vychutnať, a to bez ohľadu na vek.To, že si v animovanom filme na svoje prídu deti aj dospelí, nie je na trhu žiadnou novinkou a Ja, zloduch 2 teda v tomto smere nezaostáva. Nájdete v ňom odkaz na známe pasáže zo snímok ako Titanic, Rambo či Smrtonosná pasca, alebo scénky zo života, napríklad nepodarené rande.

Dôvodom na zábavu sú charaktery postavičiek Vydarení Mimoni a ich minúty na plátne rozosmejú celú sálu, a to napriek tomu, že ich repliky sú väčšinou len nezmyselné bľabotanie alebo vystrašené výkriky. Veselí žltí umpalumpovia so záľubou v hudbe a zmrzline nie sú síce v deji kľúčovými, ale v mnohom originalitou predstihnú aj hlavných hrdinov a niet sa čo čudovať tomu, že sa stali kultovými najmä na sociálnych sieťach.

Vydareným zobrazením obstarožného Zora je zlodušský Mexičan El Macho, v civile majiteľ reštaurácie Salsa Salsa, a jeho tínedžerský syn – počerný fešák v koženej bunde, ktorý pomotá hlavu aj Gruovej dcére. Klasickou agentkou ako z katalógu je Gruova láska Lucy, ktorej nechýba ani paralyzér zabudovaný v rúži.

Ďalšia veselá rozprávka

Typizovanie postáv a pridávanie tých najočakávanejších charakterových vlastností je v prípade Ja, zloduch 2 zárukou smiechu. Gru, ktorý prekonal výraznú povahovú premenu už v prvom filme, je však vďaka dostatku zábavných osobností skôr na chvoste a jeho nemotorné pohyby a temné oči, v ktorých sa ligocú slzy dojatia pri pohľade na malé deti, nedojmú tak ako pred tromi rokmi. Rozveselí najmä pre akčné scény, ktoré v jeho podaní pripomínajú viac agenta WC 40 ako Jamesa Bonda, čo je v prípade paródií nevyčerpateľný zdroj.

Odpoveď na otázku, či vie byť zloduch zábavný, aj keď už dáva prednosť deťom, láske a rodine je kladná, aj keď nie úplne jednoznačne. Samotný Gru zovšednel, ale film stále spĺňa svoj hlavný účel, a to rozosmiať celú rodinu. V porovnaní s iným škaredým a nešťastným animovaným hrdinom – Shrekom, tvorcovia Ja, zloduch 2 nepriniesli do filmu nič, čo by nebolo na prvý pohľad zrejmé a očakávané. Snímka je teda len ďalšou veselou rozprávkou ako stvorenou na príjemný letný večer v kine alebo amfiteátri. Až úplný záver s tancujúcimi Mimoňmi v rytme pesničky YMCA tomu pridal hviezdičku navyše.

Ja, zloduch 2 / USA 2013 / réžia: Pierre Coffin, Chris Renaud / hudba: Pharrell Williams, Heitor Pereira / dátum slovenskej kinopremiéry: 4. júla