Recenzia: Wolverine nesie bremeno nesmrteľnosti so cťou

Nestál o to byť výnimočným. Netúžil po nadľudskej sile ani nesmrteľnosti. A predsa ich má a dokonca ich dokáže aj náležite využívať v mene dobra a spravodlivosti. Taký je Logan alias Wolverine (alias Hugh Jackman), jeden z najtemnejších superhrdinov, akých sme mohli kedy stretnúť v našich kinách. Tentoraz ho osud zavial až do exotického Japonska, jeho pobyt v krajine vychádzajúceho slnka však bude mať od bezstarostnej dovolenky poriadne ďaleko... Trojdimenzionálny akčný trhák (nielen) pre milovníkov komiksov je od štvrtka aj v slovenskej kinodistribúcii.

28.07.2013 12:00
wolverine Foto:
Wolverine si vyrazil do ďalekého a exotického Japonska. Na obhliadku pamiatok mu ale veľa času neostane...

Posledné zbohom

Samuraj bez pána. Taký je vraj mutant Wolverine. Mnohí ho preklínajú, mnohí mu ale aj vďačia za svoj život. K tým druhým patrí aj Yashida, niekdajší vojak, ktorého Wolverine uchránil pred istou smrťou počas jadrového útoku na Nagasaki. Teraz, po dlhých dekádach, leží Yashida na smrteľnej posteli. Je to bohatý a úspešný muž, no ani všetky peniaze sveta ho nedokážu uchrániť pred rakovinou. Mohol by však smrti opäť uniknúť s pomocou svojho nepremožiteľného záchrancu, ktorý ho neprestal po celý jeho život fascinovať.

„Snímem z teba bremeno nesmrteľnosti,“ ponúka Yashida Loganovi, keď ho pod zámienkou rozlúčky vyláka na návštevu Japonska. No Logan odmieta a namiesto toho sa zapletie do rodinného sporu, ktorého obeťou je krehká a tvrdohlavá Yashidova vnučka Mariko. Tá sa zároveň po jeho smrti stane veľmi mocnou a bohatou dedičkou, a tak nečudo, že sa o ňu zaujíma aj nebezpečná jakuza…

Prehliadka stereotypov?

Hoci je Wolverinovo japonské dobrodružstvo viac-menej prehliadkou prevarených kultúrnych stereotypov, atmosféru aj pútavosť mu iste uprieť nemožno. Napokon, kde už môžu lepšie vyniknúť dokonale synchronizované súboje v štýle povestných manga animácií ako v krajine ich pôvodu?

Filmu sa navyše, najmä v prvej polovici, prekvapivo dobre darí zvládať svoje vlastné klišé – napríklad aj zo za vlasy pritiahnutej záchrany Yashidu pred atómovým hríbom vyšla silná scéna prijateľná aj pre skeptika, ktorý si na extrémy v štýle „kde bolo, tam bolo“ veľmi nepotrpí. Oceniť treba aj snahu tvorcov odkryť divákovi čo možno najviac z duše a vnútorného prežívania ich obľúbeného hrdinu. Hugh Jackman, skvelý austrálsky herec, ktorý sa práve v úlohe Wolverina v snímke X Men (2000) preslávil, výlet pod kožu svojej postavy znáša na výbornú a iste by ustál aj ešte viac priestoru a hĺbky. V neposlednom rade film spríjemňuje aj nevtieravý humor, ktorého zdrojom je opäť väčšinou práve výborný Jackman.

Dokonalosť? Možno nabudúce

V určitom momente sa však príbeh začne akosi nešikovne drobiť a strácať, ustupovať efektnej, no nudne prvoplánovej akcii. Krásna a vražedná Viper alias doktorka Greenová, Marikin niekdajší nápadník Harada v sprievode gangu nindžov a nekonečný zástup potetovaných zabijakov z jakuzy – tí všetci sa doslova hádžu Loganovi na pazúry, pričom chvíľami naozaj nedáva žiadny zmysel ako, kto s kým a načo vlastne.

Plochosť a azda až patetickosť „záporákov“ našťastie opäť vyvažujú celkom pekne vykreslené vedľajšie kladné postavy – nebojácna Yukio s tvárou malého dievčatka, naoko neprístupná „princezná“ Mariko, ktorá v Loganovi prebudí pudy ochranára aj zvodcu… Pristal by im o stupeň lepšie vyladený scenár aj veľkolepejšie finále. No čo, možno sa dokonalosti dočkáme nabudúce. Pre zatiaľ postačí skonštatovať: Nebolo to zlé.

Hodnotenie Pravdy: 3 a 1/2 hviezdičky z 5

Wolverine / USA 2013 / réžia: James Mangold / scenár: Christopher McQuarrie, Mark Bomback / hudba: Marco Beltrami / hrajú: Hugh Jackman, Rila Fukushima, Tao Okamoto, Svetlana Khodchenkova, Famke Janssen a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 25. júl

Viac na túto tému: #Japonsko #Hugh Jackman #Wolverine #X-Men