Recenzia: Lovelace? Smutný príbeh...

Ťažko tomu uveriť, no je to tak. Aj film o kontroverznej herečke z filmov pre dospelých, z ktorej sa vykľula zapálená feministka a odporkyňa pornografie, sa dá nakrútiť nezáživne a sterilne. A to dokonca aj s pôvabnou Amandou Seyfried v hlavnej úlohe. Dokázala to režisérska dvojka Rob Epstein a Jeffrey Friedman životopisnou drámou Lovelace, ktorá sa po januárovej premiére na americkom festivale Sundance na sklonku leta dostala aj pred zraky slovenských divákov.

29.08.2013 12:00
Lovelace Foto:
Peter Sarsgaard a Amanda Seyfried ako Linda Lovelace a jej despotický manžel Chuck Traynor.

Hviezda z donútenia

Zrejme len máloktorá zamestnankyňa pornopriemyslu vstúpila do tohto vysoko rizikového biznisu z lásky k sexu či z túžby ukázať celému svetu, čo schováva pod sukňou. Prípad Lindy Lovelace, tak ako nám ho predkladá aktuálna filmová dráma, bol podľa všetkého zvlášť komplikovaný a nešťastný. Hviezda kultového pornofilmu Deep Throat (1972) bola do svojej žiarivej kariéry, ako aj o stupeň podradnejších aktivít mimo žiary reflektorov, dotlačená svojím násilným manželom Chuckom Traynorom. Z už aj tak smiešnych 1 250 dolárov, čo za svoj výkon vo filme, ktorý údajne zarobil až 600-miliónov, dostala, jej navyše manžel a manažér v jednom nedal ani cent.

V životopisnej dráme Lovelace ústrednú dvojicu stvárnila sladká Amanda Seyfried, známa z muzikálov Mamma Mia či Bedári, a znepokojivý Peter Sarsgaard. Okrem nich sa v zaujímavej úlohe od reality odtrhnutej Amandinej matky objavuje aj (takmer nespoznateľná) Sharon Stone. Výpočtom zvučných mien v titulkoch však bohužiaľ kvality filmu začínajú rýchlo dochádzať.

Rýchlik kdesi na obzore

Linda Boreman, známejšia pod pseudonymom Lovelace, možno do vienka skutočne dostala viac pôvabu ako múdrosti. V podaní Seyfriedovej, alebo lepšie povedané podľa osnov pokrivkávajúceho scenára, však vyznieva chvíľami hádam až ako slaboduchá a nesvojprávna. Život si s Lindou robí, čo chce, manžel ju týra a núti predávať svoje telo, rodina ju nechápe a odháňa. Divák všetko sleduje len ako rýchlik kdesi na obzore – nedostane príležitosť vidieť Lindine vnútorné pochody ani pocity, a napokon ani na očakávateľnú erotiku (či aspoň pikantnejšiu estetiku) vo filme takmer nedôjde.

Filmu zúfalo chýba hutný kontext, a tak námet, ktorý by v spojení s kvalitným obsadením zniesol oveľa viac, ostáva len letmo prelistovaným, chvíľami aj vcelku pútavým, fotoalbumom zo života „hviezdy z donútenia“. Scény však prichádzajú a odchádzajú bez toho, aby ich hrdinka dávala najavo akýkoľvek posun a vývoj. A odrazu pred divákom namiesto nešťastného zatúlaného dievčatka stojí sebavedomá žena čeliaca hrdo svojmu osudu… Popravde povedané, ak má niekto naozaj záujem dozvedieť sa čosi o pohnutom osude Lindy Lovelace, viac ako tento film mu pomôže už aj Wikipédia. Alebo rovno Lindin knižný životopis.

Hodnotenie Pravdy: 2 a 1/2 hviezdičky z 5
Lovelace / USA 2013 / réžia: Rob Epstein, Jeffrey Friedman / scenár: Andy Bellin / hudba: Stephen Trask / hrajú: Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard, Sharon Stone, Juno Temple, Adam Brody, James Franco a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 8. august

Viac na túto tému: #Amanda Seyfried #porno #Linda Lovelace