Recenzia: Zázraky sa vraj nedejú

Zdá sa, že slovenskí filmári našli svoju silnú stránku. Podobne ako Iveta Grófová v snímke Až do mesta Aš či Mira Fornay vo filme Môj pes Killer aj Juraj Lehotský vo svojom prvom hranom počine Zázrak zachytáva dramatický výsek zo života mladého človeka vytlačeného na okraj spoločnosti, do hraničných situácií.

08.09.2013 14:00
film zazrak robo roth juraj lehotský Foto:
Michaela Bendulová a Robert Roth vo filme Zázrak.

Tvrdo a bez príkras, a predsa s citom, porozumením a nádejou. Zázrak si získal uznanie už na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch, kde mal premiéru. Dúfajme, že sa mu bude dariť aj pred slovenskými divákmi, ktorí sa naň môžu prísť pozrieť do kín už od tohto týždňa. V centre pozornosti Juraja Lehotského, ktorý sa presadil už v roku 2008 oceňovaným dokumentom Slepé lásky, je tentoraz pätnásťročná Ela. Uzavreté dievča, ktoré má na svoj vek v očiach až priveľa nedôvery, sa ocitá v reedukačnom domove. Azda viac ako „reedukáciu“ však potrebuje práve „domov“. Frustrovaná matka zaujatá novým milencom jej očividne žiadny dať nedokáže.

Všetku svoju nádej tak Ela vkladá do staršieho muža, s ktorým nadviazala sexuálny vzťah, keď ju ako strážnik v supermarkete prichytil pri krádeži.

Hoci tuší, že je ich vzťah nevyrovnaný a muž ju berie len ako využitú príležitosť, rozhodne sa z ústavu utiecť práve za ním. V zúfalej snahe dokázať mu, že mu je skutočnou partnerkou, začne sa dostávať do problémov, ktoré môžu byť aj na jej tvrdosť a odvahu priveľa…

V polepšovni

Dejová línia filmu je pomerne jednoduchá. Sú to skôr detaily, ktoré z Lehotského filmu robia viac, ako len remeselne zvládnutú štúdiu smutného príbehu. Práve v maličkostiach spočíva aj sila hlavnej postavy Ely, ktorej predstaviteľka Michaela Bendulová je mimochodom výbornou ukážkou toho, čo môže filmu dať dobre vybraný neherec. Ela je pre diváka tak trochu tajomstvom. Vidíme len náznaky jej života mimo zvoleného časového úseku a málo prezradí aj zo svojho vnútra, ale napriek tomu akosi inštinktívne tušíme, že je to ozajstná, plná postava, ktorá existuje aj mimo záberu.

Za všetko spomeňme jej naivnú túžbu ujsť „do Anglicka, kde bude kaderníčkou“ – aké typické pre mladého zúfalého človeka obracať nádej k vidine bezbrehého šťastia kdesi za horizontom. Rovnako nemôžeme neveriť jej lipnutiu na výrazne staršom priateľovi, ktorý má od princa na bielom koni poriadne ďaleko. Hoci by bol z pohľadu zrelej ženy muž žijúci v garáži stratenou existenciou, zmätené dievča si doň projektuje všetky túžby, potreby a sny. Režisér priznáva, že v Michaele pri vzniku postavy našiel silnú inšpiráciu. Pochvala za Elinu autentickosť teda patrí im obom. Zároveň treba povedať, že aj Robert Roth urobil filmu dobrú službu komorným prejavom v úlohe, ktorá by sa dala prehnanou ambíciou herca ľahko pokaziť.

Ľahké počty?

Zázrak na prvý pohľad pracuje s jednoduchou matematikou – silná sociálna dráma okorenená drastickými scénami, prístup hlásiaci sa k uznávanej vlne európskych realistov… možno by bolo ľahké povedať, že ide o „ďalší“ slovenský ťah na festivalovú bránu, bez univerzálneho diváckeho potenciálu. No Zázrak prvoplánový zďaleka nie je. A hoci si tu a tam je možné predstaviť, ako by sa dal príbeh ešte lepšie „predať“, ústretovosť diváka Zázrak odmení silným a podnetným zážitkom.<pe>

Zázrak / Slovenská republika 2013 / réžia: Juraj Lehotský / scenár: Marek Leščák / hudba: Martin Burlas / hrajú: Michaela Bendulová, Robert Roth, Venuša Kalejová, Lenka Habrunová a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 5. september

Viac na túto tému: #Juraj Lehotský #Zázrak #Robert Roth