Recenzia: Trampoty jednej princeznej

Od tragickej dopravnej nehody, počas ktorej zahynula britská princezná Diana, uplynulo už 16 rokov. Trvalo teda pomerne dlho, kým sa na plátna kín dostal jej prvý filmový portrét a podľa očakávaní, ani po takom dlhom čase sa jeho uvedenie nezaobišlo bez veľkých emócií - britská kritika film strhala pod čiernu zem. Pri príležitosti slovenskej premiéry Diany však možno skonštatovať, že jej "kontroverznosť" spočíva azda len v tom, že kauzy, o ktorých hovorí ešte celkom nevychladli. Inak je to totiž klasická romantická dráma so silnými aj slabšími momentmi a dobrým obsadením. Priaznivci žánru si prídu na svoje, ostatní sa budú prinajhoršom nudiť...

20.09.2013 14:00
Diana Foto:
Diana prenasledovaná zástupmi paparazzov. Tak princeznú vo filme vidieť azda najčastejšie.

Diana v pasci

Jej príbeh zrejme netreba nikomu predstavovať. Svojho času každodenne plnil stránky bulváru a hoci k nám na Slovensko „buckinghamská dráma“ doliehala len okrajovo, po tragédii, pri ktorej Diana v roku 1997 prišla o život, iste každý vedomosti o jej živote rýchlo dobehol. Film, ktorý práve prichádza do kín, sa sústredí práve na posledné roky Dianinho života – teda preskakuje obdobie, keď sa ako naivné 18-ročné dievča vydala za korunného princa, aj keď sa neskôr sklamaná a potupená od neho aj synov musela odsťahovať. Práve v tomto období zranená Diana stretla muža, ktorého dnes niektorí životopisci označujú za „lásku jej života“.

Oným šťastlivcom bol špičkový chirurg pakistanského pôvodu Hasnat Khan a ak môžeme veriť filmu, Dianu zaujal vášnivou obľubou džezu a oduševnenosťou pri výkone svojho neľahkého povolania. Pár údajne po Dianinom rozvode zvažoval aj manželstvo, ale paradoxne tam, kde bola Diana ochotná porušiť všetky pravidlá, zabrzdili tradície a rodinné očakávania jej vyvoleného…

Jednostranný pohľad

Hádam až prehnane rozvášnené reakcie Britov na drámu o ich „kráľovnej sŕdc“ naznačujú, že ostrovania stále jej príbeh silno prežívajú a jej verejný obraz úzkostlivo strážia. A možno aj majú kus pravdy, keď tvrdia, že jednostranný pohľad, ktorý film na Dianu ponúka, nie je celkom dôstojný. Najmä dnes, keď mu už najodvážnejšia princezná modernej éry nemôže sama čeliť.

Slovenský divák si našťastie môže dovoliť o čosi benevolentnejší prístup a pri návšteve kina ho iste bude zaujímať najmä to, či je Diana zábavná alebo dojímavá a či má v podaní Naomi Wattsovej dušu. A tieto, hoci aj nie najprísnejšie kritériá, film spĺňa.

Napokon, ani za réžiou Diany nie je Angličan, ale Nemec Oliver Hirschbiegel – okrem iného zároveň jeden z režisérov televízneho seriálu Komisár Rex alebo (chvályhodnejšej) drámy Pád Tretej ríše. Odstup či nadhľad vonkajšieho pozorovateľa vo filme silno cítiť, nech už to považujeme za dobrú, alebo zlú vec.

Štúdia ženy pod tlakom

Film sa zameriava na Dianu výlučne ako na ženu, emotívnu bytosť v nezávideniahodnej situácii. Zobrazuje ju počas prelomového interview pre BBC, keď sa verejne priznala k depresii, sebapoškodzovaniu aj bulímii. Ukazuje ju, ako sa pokúša zaimponovať neznámemu mužovi aj ako v slzách prelieza ploty a stráca topánky. Bez ohľadu na to, či to je dôstojný alebo dôveryhodný portrét skutočnej Diany, ako štúdia citlivej ženy v zajatí traumatických okolností film slúži dobre. Aj vďaka precízne kopírujúcej Naomi Wattsovej, ktorá sa pri stvárnení Diany podujala na neľahkú a zdá sa, že aj nevďačnú úlohu. Ak teda možno filmu čosi naozaj vyčítať, budú to skôr gýčové frázovité dialógy a vykonštruované „útoky“ na divácke city, bez ktorých by film pôsobil o čosi dospelejšie.

Možno si už len domýšľať, ako by bol film vo svete prijatý, ak by mu predchádzal iný, konzervatívnejší a menej tendenčný filmový portrét princeznej. Ale Diana je tu a pozrieť si ju aspoň zo zvedavosti na škodu nie je.

Diana / Veľká Británia 2013 / réžia: Oliver Hirschbiegel / scenár: Stephen Jeffrys / hudba: Keefus Ciancia, David Holmes / hrajú: Naomi Watts, Naveen Andrews, Cas Anvar, Geraldine James a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 19. september

Viac na túto tému: #Diana #princezná Diana