Recenzia: Alžbeta poteší oko, no dušu nie

22.11.2007 14:19
Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek - Cate Blanchett
Austrálska herečka Cate Blanchett v úlohe kráľovnej Alžbety vystriedala desiatky kostýmov. Autor:

Anglická kráľovná Alžbeta sa vracia na filmové plátno. Pred deviatimi rokmi si historický príbeh o zákulisí nástupu mladučkej kráľovnej na trón, ktorý nakrútil vtedy neznámy indický režisér Shekhar Kapur, získal publikum aj kritikov.

Zo siedmich nominácií na Oscara síce premenil na pozlátenú sošku len jednu (za masky), získal však šesť britských filmových cien BAFTA a desiatky ďalších ocenení. Výnimočný a príjemný životopisný film Alžbeta zarobil na celom svete 82 miliónov dolárov. Ktovie, či film Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek, ktorý dnes prichádza do slovenských kín, bude rovnako úspešný. Pokračovanie totiž siaha prvej Alžbete sotva po členky. Hoci zostava tvorcov sa veľmi nezmenila.

V Zlatom veku sledujeme životné osudy anglickej kráľovnej v rokoch 1585 až 1588. Alžbeta vládne pevnou rukou už dvadsaťsedem rokov. Rastúci vplyv protestantskej Anglie je tŕňom v oku španielskeho kráľa Filipa II. Vojenskou výpravou chce vrátiť ostrovnú ríšu do lona katolíckej cirkvi. A na trón dosadiť škótsku kráľovnú Máriu Stuartovú. Najvernejší radca Walsingham darmo presviedča Alžbetu, aby sa vydala a porodila následníka. Hrdá panovníčka odmieta pytačov. Do oka jej padne šľachtic a pirát Walter Raleigh, ktorý sa práve vrátil z Nového sveta. Renesančný dobrodruh a gavalier, hľadajúci u panovníčky podporu na ďalšie výpravy, sa stane jej obľúbencom a musí zostať na kráľovskom dvore. Vyvrcholením politických intríg je neúspešný pokus o atentát na Alžbetu. Odvetou je poprava Márie Stuartovej. To sa už k anglickým brehom blíži flotila španielskych lodí.

Scenáristi Michael Hirst a William Nicholson akoby sa nevedeli rozhodnúť pre žáner. Mixujú ľúbostnú romancu s historickými faktami, psychologickou sondou a akčnými scénami. Režisér Shekhar Kapur to zaklincoval nedostatkom citu pre rozvíjanie motívov, scén a dialógov. Cate Blanchettová (Alžbeta) a Geoffrey Rush (Walsingham) hrajú výborne. Clive Owen (Raleigh) zas nemá veľmi čo hrať. Pôsobivé sú kostýmy, masky a výprava. Kameraman Remi Adefarasin sa však vyžíva v obrazových klišé. A dramatická či sladká hudba len znepríjemňuje aj tie príjemné momenty. Násilne vyznieva aktualizácia vojny katolíkov a protestantov na súčasnosť. Z filmu Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek si zapamätáte najmä úžasné kostýmy a parochne. A niekoľko scén. Ničím originálnym diváka nezasiahne.