Recenzia: Alžbeta poteší oko, no dušu nie

Anglická kráľovná Alžbeta sa vracia na filmové plátno. Pred deviatimi rokmi si historický príbeh o zákulisí nástupu mladučkej kráľovnej na trón, ktorý nakrútil vtedy neznámy indický režisér Shekhar Kapur, získal publikum aj kritikov.

22.11.2007 14:19
Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek - Cate Blanchett Foto:
Austrálska herečka Cate Blanchett v úlohe kráľovnej Alžbety vystriedala desiatky kostýmov.

Zo siedmich nominácií na Oscara síce premenil na pozlátenú sošku len jednu (za masky), získal však šesť britských filmových cien BAFTA a desiatky ďalších ocenení. Výnimočný a príjemný životopisný film Alžbeta zarobil na celom svete 82 miliónov dolárov. Ktovie, či film Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek, ktorý dnes prichádza do slovenských kín, bude rovnako úspešný. Pokračovanie totiž siaha prvej Alžbete sotva po členky. Hoci zostava tvorcov sa veľmi nezmenila.

V Zlatom veku sledujeme životné osudy anglickej kráľovnej v rokoch 1585 až 1588. Alžbeta vládne pevnou rukou už dvadsaťsedem rokov. Rastúci vplyv protestantskej Anglie je tŕňom v oku španielskeho kráľa Filipa II. Vojenskou výpravou chce vrátiť ostrovnú ríšu do lona katolíckej cirkvi. A na trón dosadiť škótsku kráľovnú Máriu Stuartovú. Najvernejší radca Walsingham darmo presviedča Alžbetu, aby sa vydala a porodila následníka. Hrdá panovníčka odmieta pytačov. Do oka jej padne šľachtic a pirát Walter Raleigh, ktorý sa práve vrátil z Nového sveta. Renesančný dobrodruh a gavalier, hľadajúci u panovníčky podporu na ďalšie výpravy, sa stane jej obľúbencom a musí zostať na kráľovskom dvore. Vyvrcholením politických intríg je neúspešný pokus o atentát na Alžbetu. Odvetou je poprava Márie Stuartovej. To sa už k anglickým brehom blíži flotila španielskych lodí.

Scenáristi Michael Hirst a William Nicholson akoby sa nevedeli rozhodnúť pre žáner. Mixujú ľúbostnú romancu s historickými faktami, psychologickou sondou a akčnými scénami. Režisér Shekhar Kapur to zaklincoval nedostatkom citu pre rozvíjanie motívov, scén a dialógov. Cate Blanchettová (Alžbeta) a Geoffrey Rush (Walsingham) hrajú výborne. Clive Owen (Raleigh) zas nemá veľmi čo hrať. Pôsobivé sú kostýmy, masky a výprava. Kameraman Remi Adefarasin sa však vyžíva v obrazových klišé. A dramatická či sladká hudba len znepríjemňuje aj tie príjemné momenty. Násilne vyznieva aktualizácia vojny katolíkov a protestantov na súčasnosť. Z filmu Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek si zapamätáte najmä úžasné kostýmy a parochne. A niekoľko scén. Ničím originálnym diváka nezasiahne.