Recenzia: Mafiáni na úteku

Skombinovať mafiánsky film s komédiou nie je vo filmovom svete žiadnou novinkou. Francúzsky režisér Luc Besson by musel mať v ruke perfektný scenár alebo úžasných hercov, aby sa mu podarilo vytvoriť niečo viac ako otrepaný obraz o zábavnom gangstrovi s dobrým srdcom. Robert De Niro a Michelle Pfeifferová však spravili z Mafiánovcov pozerateľnú snímku.

07.11.2013 16:00
mafianovci, De Niro Foto:
De Nirovi v úlohe sympatického gangstra odpustíte aj niekoľko mŕtvol denne.

Skrytí v Normandii

Rodina kriminálnikov v zložení agresívny ale sympatický otec (Robert De Niro), žoviálna a spurná matka (Michelle Pfeifferová), prefíkaný syn (John D'Leo) a atraktívna dcéra so zmyslom pre romantiku (Dianna Agronová) uniká pred svojou minulosťou. Otec Giovanni je totiž bývalým bossom brooklynského podsvetia, ktorý sa rozhodol udať svojich niekdajších kolegov, a tak sa už niekoľko rokov skrýva ako člen zoznamu na ochranu svedkov.

Bláznivej rodinke so sklonom brániť svoju česť aj za cenu podpálených obchodných domov či polomŕtvych inštalatérov sa však nikdy nepodarí v akomkoľvek meste zapadnúť, takže putujú až k spanilému mestečku vo francúzskej Normandii. Tu sa situácia síce spočiatku vyvíja ako kdekoľvek inde, ale naruší ju Giovanniho túžba spísať svoje pamäte, a najmä množstvo ďalších neuveriteľných náhod. Je zrejmé, že ich skrýša má byť už čoskoro odhalená.

Vyvraždeniu svojich nepredvídateľných zverencov sa snaží zabrániť aj FBI na čele s chladným Robertom Stansfieldom (Tommy Lee Jones). Pri štvorici, ako je táto, je to však naozaj náročné.

Hamburger verzus smotana

Film zápletkou nijako neprekvapí, ale zdá sa, akoby to ani nebolo cieľom. Jeho prvá polovica stavia na farbistej charakteristike jednotlivých členov rodiny, opisuje ich život vo vyhnanstve, a najmä reakcie preexponované do krajnosti. Besson postavil drvivú časť Mafiánovcov na násilí, ktoré možno malo byť vtipné, ale v rámci rodinnej komédie ho bolo akosi priveľa. Lietali päste aj tenisové rakety a každý, kto bol evidentne záporným hrdinom hoci len preto, že sa zasmial americkému prízvuku jedného z členov rodiny, zostal bezvládne ležať skrvavený.

Ďalším terčom vtipov sa stali rozpory medzi Francúzmi a Američanmi, teda nekonečné hádky o hamburgeroch, francúzskej smotane či arašidovom masle. Na rozdiel od iného rodinno-mafiánskeho filmu, My sme Millerovci, ktorý sa v našich kinách objavil pred časom, sú fóry postavené na známych frkoch, čo úroveň komediálnej časti značne znižuje.

Luc Besson však nakrúcať vie. Aj pri takom chabom scenári sa mu vďaka kombinácii trefnej kamery a vhodného soundtracku podarilo vytvoriť počas takmer dvoch hodín trvania filmu potrebné napätie. Vystriedanie drsných pasáží idylickými rozhovormi manželov alebo dcéry s otcom pomohlo nastoliť aj typickú rodinnú atmosféru a bláznivých hrdinov pritiahnuť ešte bližšie k srdciam divákov. Hlavným ťahákom pri návšteve kina sú totiž nepochybne práve herci. De Niro, ktorému úloha sympatického gangstra už akosi prischla, je opäť milý a odpustíte mu aj niekoľko mŕtvol denne, pretože vie presvedčiť, že to robí z lásky k poriadku. Jeho manželka, Michelle Pfeifferová ako poctivá emocionálna talianska manželka, je rovnako uveriteľná, ako aj jej vydarené ratolesti. Preto je škoda, že každé gesto, dialóg, zápletka, rozhodnutie a nakoniec aj záver filmu, sú také predvídateľné, že v konečnom dôsledku nie sú Mafiánovci ničím iným, len dobre natočeným klišé.

Hodnotenie Pravdy: 3/5

Mafiánovci/ USA, Francúzsko, 2013 / réžia: Luc Besson / hrajú: Robert De Niro, Michelle Pfeifferová, Dianna Agronová, Tommy Lee Jones, John D'Leo a ďalší / dátum slovenskej kinopremiéry: 7. 11. 2013

Viac na túto tému: #Robert De Niro #Michelle Pfeiffer #Luc Besson #Mafiánovci