Recenzia: Balada o bažine podsvetia

Sledovanie ľudí riadených tými najnižšími pudmi, ktorí prežívajú v spoločnosti, kde sú peniaze viac ako život a porno viac ako láska, bez duše, bez hodnôt a s citmi zdegenerovanými na minimum, musí mať svoj dôvod. Babie leto ho ponúka.

08.11.2013 09:00
babie leto Foto:
Alexander Bárta ako Biely sa prišiel do Košíc pomstiť.

Snímka režiséra Gejzu Dezorza podľa románu Agdu Bavi Paina je totiž uveriteľnou sondou do bažiny košického podsvetia. Hoci sa nezakladá na skutočných udalostiach, prirodzene predkladá obraz o tom, čo sa môže stať, ak v takomto bezútešnom svete podrazí kamarát kamaráta.

Vytúžená pomsta

Keď Bieleho pustia po desiatich rokoch z väzenia, nasadne na prvý vlak do Košíc. Namiesto nostalgie ho však domov lákajú nevybavené účty. Ľudia, ktorým voľakedy veril, ho podrazili a on sa neštíti podrezať im hrdlá. V čase nádherného babieho leta sa tak ulice mesta, bary, nočné kluby, sídliská, herne, obchodné domy a trhoviská menia na zastávky jeho cesty za vytúženou pomstou.

Dej, ktorý môže naznačovať rovnako ľubovoľnú snímku s Chuckom Norrisom ako profilovú analýzu pre náročného diváka, sa žánrovo nachádza niekde uprostred. Zobrazenie prostredia a trefné vykreslenie charakterov pridali gangsterke s jednoduchou zápletkou na hodnote. Krvavé scény a „strieľačky“ recipročne pomohli snímke zbaviť sa neželanej melanchólie. Nájsť mieru, ako udržať Babie leto dynamické a emotívne zároveň, sa tak filmárom podarilo.

S dôrazom na detaily

Film víťazne stavil aj na hercov. Dôvodom možno bolo aj málo dialógov, a teda menšia šanca, že vás hrdinovia svojím prejavom odradia. Ale nestalo sa tak. Alexander Bárta v úlohe Bieleho presvedčil, že nemusí byť odkázaný na seriálové postavy a všetko vrátane akcentu, vulgarizmov aj sĺz na krajíčku v jeho podaní pôsobilo prirodzene. Skvelý bol aj Jaroslav Mottl ako primitív Hamburger, Rasťo Rogel v roli hrubokrkého gaya a v neposlednom rade tiež Eugen Libezniuk. Vo všetkých prípadoch vrátane Ági Gubíkovej zapôsobili najmä ich vhodne vybraté tváre, odev a spôsob reči.

Za 15 dní natáčania sa filmári stihli pohrať aj s detailmi, a najmä opismi prostredia. Maličkosti ako tapeta s vyobrazením lesa na panelákovej stene, špinavý záchod vo vlaku, policajtovo poťahovanie nosom alebo zábery z Luníka¤IX. sa stali najsilnejšími pútačmi Babieho leta. O čosi slabšie vyzneli scény, pri ktorých bolo zrejme nutné navýšiť rozpočet, ako napríklad pri prestrelkách. Zo sľubovaného „krváka“ sa tak nakoniec podarilo nakrútiť skôr intímnu snímku o pomste jedného kriminálnika.

Rušivým aspektom bola hudba, ktorá sa často snažila vytvoriť napätie akosi nasilu. Práve to totiž v Babom lete napriek hlavnej dejovej línii prekvapujúco absentovalo. Film sa chvíľami vliekol, lebo divák už v prvej jeho tretine ľahko zistí, kam príbeh smeruje. Ďalej sa tam vyskytlo aj niekoľko nezodpovedaných otázok, napríklad odkiaľ vzal Biely v úvode peniaze. Kumulácia takýchto detailov neúmyselne odstavila Babie leto z rebríčka filmov, ktoré posúvajú slovenskú kinematografiu vpred. Akoby sa filmárom napriek nadštandardným hereckým výkonom, atraktívnej zápletke a dokonalým opisom prostredia nepodarilo nakrútiť gangsterku, akú si predstavovali, a tak sa uspokojili aj s touto jej nedokonalou verziou.

Hodnotenie Pravdy: 3,5/5

Babie leto / 2013 / réžia: Gejza Dezorz / hrajú: Alexander Bárta, Ági Gubíková, Eugen Libezniuk, Igor Krempaský, Jaroslav Mottl, Rasťo Rogel, Peter Nádasdi, Aladár Slepčík / dátum slovenskej kinopremiéry: 7. 11. 2013

Viac na túto tému: #babie leto #Gejza Dezorz #Alexander Bárta