Snímka režiséra Gejzu Dezorza podľa románu Agdu Bavi Paina je totiž uveriteľnou sondou do bažiny košického podsvetia. Hoci sa nezakladá na skutočných udalostiach, prirodzene predkladá obraz o tom, čo sa môže stať, ak v takomto bezútešnom svete podrazí kamarát kamaráta.
Vytúžená pomsta
Keď Bieleho pustia po desiatich rokoch z väzenia, nasadne na prvý vlak do Košíc. Namiesto nostalgie ho však domov lákajú nevybavené účty. Ľudia, ktorým voľakedy veril, ho podrazili a on sa neštíti podrezať im hrdlá. V čase nádherného babieho leta sa tak ulice mesta, bary, nočné kluby, sídliská, herne, obchodné domy a trhoviská menia na zastávky jeho cesty za vytúženou pomstou.
Dej, ktorý môže naznačovať rovnako ľubovoľnú snímku s Chuckom Norrisom ako profilovú analýzu pre náročného diváka, sa žánrovo nachádza niekde uprostred. Zobrazenie prostredia a trefné vykreslenie charakterov pridali gangsterke s jednoduchou zápletkou na hodnote. Krvavé scény a „strieľačky“ recipročne pomohli snímke zbaviť sa neželanej melanchólie. Nájsť mieru, ako udržať Babie leto dynamické a emotívne zároveň, sa tak filmárom podarilo.
S dôrazom na detaily
Film víťazne stavil aj na hercov. Dôvodom možno bolo aj málo dialógov, a teda menšia šanca, že vás hrdinovia svojím prejavom odradia. Ale nestalo sa tak. Alexander Bárta v úlohe Bieleho presvedčil, že nemusí byť odkázaný na seriálové postavy a všetko vrátane akcentu, vulgarizmov aj sĺz na krajíčku v jeho podaní pôsobilo prirodzene. Skvelý bol aj Jaroslav Mottl ako primitív Hamburger, Rasťo Rogel v roli hrubokrkého gaya a v neposlednom rade tiež Eugen Libezniuk. Vo všetkých prípadoch vrátane Ági Gubíkovej zapôsobili najmä ich vhodne vybraté tváre, odev a spôsob reči.
Za 15 dní natáčania sa filmári stihli pohrať aj s detailmi, a najmä opismi prostredia. Maličkosti ako tapeta s vyobrazením lesa na panelákovej stene, špinavý záchod vo vlaku, policajtovo poťahovanie nosom alebo zábery z Luníka¤IX. sa stali najsilnejšími pútačmi Babieho leta. O čosi slabšie vyzneli scény, pri ktorých bolo zrejme nutné navýšiť rozpočet, ako napríklad pri prestrelkách. Zo sľubovaného „krváka“ sa tak nakoniec podarilo nakrútiť skôr intímnu snímku o pomste jedného kriminálnika.
Rušivým aspektom bola hudba, ktorá sa často snažila vytvoriť napätie akosi nasilu. Práve to totiž v Babom lete napriek hlavnej dejovej línii prekvapujúco absentovalo. Film sa chvíľami vliekol, lebo divák už v prvej jeho tretine ľahko zistí, kam príbeh smeruje. Ďalej sa tam vyskytlo aj niekoľko nezodpovedaných otázok, napríklad odkiaľ vzal Biely v úvode peniaze. Kumulácia takýchto detailov neúmyselne odstavila Babie leto z rebríčka filmov, ktoré posúvajú slovenskú kinematografiu vpred. Akoby sa filmárom napriek nadštandardným hereckým výkonom, atraktívnej zápletke a dokonalým opisom prostredia nepodarilo nakrútiť gangsterku, akú si predstavovali, a tak sa uspokojili aj s touto jej nedokonalou verziou.
Hodnotenie Pravdy: 3,5/5
Babie leto / 2013 / réžia: Gejza Dezorz / hrajú: Alexander Bárta, Ági Gubíková, Eugen Libezniuk, Igor Krempaský, Jaroslav Mottl, Rasťo Rogel, Peter Nádasdi, Aladár Slepčík / dátum slovenskej kinopremiéry: 7. 11. 2013