Recenzia: Láska je len jedna

Rozruch okolo snímky Život Adele samotný film predchádzal o celého pol roka. Toľko trvalo víťaznému filmu z Cannes, kým dorazil aj do slovenskej kinodistribúcie. Na čo sa môžu diváci vo filme, ktorý sľubuje vášeň medzi dvoma ženami, tešiť? Napriek možným očakávaniam čohosi šokujúceho, predovšetkým na úprimný a majstrovsky zachytený príbeh veľkej lásky dvoch úžasných ľudských bytostí.

30.11.2013 12:00
Život Adele Foto:
Život Adele je predovšetkým o tom najdôležitejšom - o láske.

Vzťah ako každý iný

Adele je obyčajná stredoškoláčka. Nemá prehnané sebavedomie ani ambície, berie život tak, ako plynie. Nevyhýba sa ani kontaktom s chlapcami zo svojho okolia, z času na čas nadviaže aj sexuálny vzťah. No akoby to nikdy nebolo celkom ono. Keď na ulici stretne otvorene lesbickú modrovlásku, už ju nedokáže dostať z hlavy. Možno je to skutočná túžba, možno len potreba skúsiť niečo nové. No keď sa s kamarátom náhodou dostane do gay baru, cielene si tam na neznámu ženu počká – a aj sa dočká.

Hoci je pre Adele flirt so ženou niečím novým, tento vzťah sa začína presne tak ako mnohé iné. Pivo na bare, stretnutia v parkoch a potom prvá noc na spoločnom lôžku. Emma je maliarka a krásna Adele sa stane jej múzou aj modelom. Adele sa túži stať učiteľkou a starostlivo pristupuje aj k vzťahu s o čosi staršou partnerkou, pre ktorú varí, perie aj upratuje. To, čo spočiatku vyzerá ako dokonalé partnerstvo dvoch dopĺňajúcich sa ľudí, sa však ukáže byť krehkým zväzkom založeným na vášni, ktorý nemá dlhú budúcnosť.

Znie to ako banálna romanca, akých tu už bolo milión? V skutočnosti je to zrejme jeden z najúprimnejších filmov o láske vôbec.

Film, ktorý malo zmysel nakrútiť

To, že na najprestížnejšom medzinárodnom filmovom festivale zvíťazil film o lesbickej láske, je veľká vec. Porotcovia film k Zlatej palme určite neposunuli len z „osvetových“ dôvodov, význam snímky pre boj proti homofóbii však netreba podceňovať. Pri troche optimizmu sa Život Adele možno dokonca stane dôkazom, že jeden dobrý film má väčšiu moc ako desať demonštrácií. O problematike predsudkov voči homosexualite pritom v podstate hovorí len okrajovo, dôležitá je hádam len v úvodných sekvenciách, kde je Adele konfrontovaná s afektovaným znechutením svojich spolužiačok. Emma, zdá sa, problémy tohto typu nepociťuje vôbec.

Pozeráme sa na klasický, no nesmierne autentický, ľúbostný príbeh dvoch mladých ľudí. A práve tu film diváka zaháňa takpovediac do rohu – prinúti ho pozerať sa na lásku dvoch žien bez toho, aby neustále zdôrazňoval, že je lesbická, iná, exotická. Dokonca aj povestnú 12-minútovú erotickú scénu možno chápať ako cestu k názornému detabuizovaniu ženského sexu – druhý či tretí náhľad do intimít Emmy a Adele už bude naozaj pôsobiť celkom familiárne. Hoci to znie ako klišé, pri sledovaní Života Adele sa opakovane ponúka jednoduchá, a predsa výstižná fráza: Láska je len jedna.

Hrdinky, najmä však Adele, sledujeme dlhé minúty, ako robia celkom bežné veci – trávia čas s rodinou či priateľmi, jedia, spia, snívajú. Dostávame sa im pod kožu, až kým sa pre nás nestanú ľuďmi z mäsa a kostí. Ak aj Adelin počiatočný záujem o Emmu možno považovať za zvedavý experiment, vzťah, ktorý z neho vznikne, je celkom dospelý a my pozorujeme jeho vrcholy aj pády. Vďaka výborne zvoleným herečkám aj precízne vystavaným charakterom ich postáv naozaj nie je ťažké predstaviť si, čo ich k sebe priťahuje. Práve realizmus, ktorý však životy Adele a Emmy neuberá ani o kus poézie, je najsilnejšou zbraňou tohto filmu. Vo chvíli, keď sa vzťah žien, ktoré sú aj napriek silnej príťažlivosti celkom rozdielne, blíži ku koncu, nemusí mať divák ďaleko k slzám.

Život Adele možno odporučiť naozaj každému. Zvedavcovi, moralistovi aj milovníkovi filmov, ktoré má zmysel nakrúcať.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Život Adele / Francúzsko 2013 / réžia: Abdellatif Kechiche / scenár: Galia Lacroix, Abdellatif Kechiche / hrajú: Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux, Jérémie Laheurte, Sandor Funtek a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 28. november

Viac na túto tému: #premiéra #Cannes #homosexualita #Život Adele