Po silnej zostave k úvodnému filmu Wesa Andersona Grandhotel Budapešť prišli aj Forest Whitaker a Brenda Blethynová, predstavitelia hlavných postáv v koprodukčnej dráme francúzskeho režiséra Rachida Bouchareba La voie de l'enemi (Two men in town – Dvaja muži v meste) o neúspešnom pokuse Williama Garnetta (Whitaker), prepusteného na podmienku z väzenia, zaradiť sa do normálneho života. Sociálnu kurátorku hrá Brenda Blethynová, zatrpknutého šerifa Harvey Keitel, Garnettovu matku Ellen Burstynová a jeho priateľa, miestneho gangstra, Luis Guzmán.
Mimo súťaže i akýchkoľvek kategórií uviedol festival nemeckú premiéru amerického filmu Špinavý trik za účasti režiséra Davida O. Russella a hercov Christiana Balea s Bradleym Cooperom, ktorých vítali davy nadšených ctiteliek.
Svätice a nymfomanky
Hoci obe časti snímky Larsa von Triera Nymfomanka sa už premietajú aj v slovenských kinách, festival zaradil do hlavnej prehliadky, no mimo súťaže, prvú časť – ale v neskrátenej 145-minútovej podobe. Na tlačovú konferenciu prišli Stacy Martinová, Uma Thurmanová, Stellan Skarsgård aj Christian Slater. Charlotte Gainsbourgová práve nakrúca v Kanade a režisér von Trier sa od škandálu v Cannes tlačovým konferenciám vyhýba. Prišiel aj Shia LaBeouf, ale po prvých otázkach novinárom zarecitoval sarkastický výrok o čajkách, ktoré sledujú loď, lebo si myslia, že do mora sa budú hádzať sardinky.
Tí, čo zostali, boli výrečnejší. Thurmanová sa priznala, že najťažšie pre ňu bolo "naučiť sa naspamäť text, lebo scéna, v ktorej vediem monológ, sa nakrúcala 23 minút bez prerušenia“. Pre Skarsgårda "nepredstavovalo nakrúcanie s von Trierom výzvu, ale potešenie“. Slater režiséra charakterizoval ako "pokojného, trpezlivého a sústredeného, ale zábavného – teda opak mnohých hollywoodskych filmárov“.
Predstaviteľka hlavnej postavy Stacy Martinová na otázku, či si myslí, že film môže zaujať publikum, zareagovala prekvapene: "Veď je to predsa o sexe, koho by to nezaujímalo?!“ a rozhovorila sa aj o tom, že vďaka režisérovmu prístupu sa jej erotické scény nakrúcali dobre aj bez potreby špeciálnej prípravy. Novinári boli zvedaví aj na to, kedy sa na verejnosť dostane rozšírená verzia druhej časti a pýtali sa, či sa tak stane na festivale v Cannes. Producentka Louise Vesthová odpovedala veľavravne: "Vy ste to povedali, my nesmieme prezradiť nič.“
Berlinale Nymfomanku 1 uviedlo v nedeľu po súťažnom filme Kreuzweg (Krížová cesta) nemeckého režiséra Dietricha Brüggemanna o štrnásťročnom dievčati z bigotnej katolíckej rodiny, ktoré radšej volí smrť ako život vo svete, kde na každom kroku striehnu diablove nástrahy. Publikum oba filmy ocenilo búrlivým potleskom.
Monumentálni Pamiatkari
Ďalším ťažkotonážne hviezdnym filmom v hlavnej prehliadke Berlinale, ale mimo súťaže, boli Pamiatkari. Spoluscenárista, spoluproducent, predstaviteľ hlavnej postavy a režisér George Clooney obsadil do adaptácie knihy Roberta M. Edsela a Breta Wittera o americkej jednotke, zachraňujúcej na sklonku vojny umelecké diela ulúpené nacistami, Matta Damona, Cate Blanchettovú, Billa Murraya, Johna Goodmana, Jeana Dujardina a ďalších.
V roku 1943 profesor Frank Stokes (Clooney) presvedčil prezidenta Roosevelta, aby súhlasil so vznikom špeciálnej vojenskej jednotky. Jej sedem členov tvorili teoretici a historici výtvarného umenia, kurátori, galeristi a umelci. Ich úlohou bolo vyhľadať, zachrániť a pôvodným majiteľom vrátiť diela ukradnuté nacistami. Stokesovi muži však v nemeckých a rakúskych baniach nachádzajú i nemecký štátny zlatý poklad a zlato, ukradnuté obetiam koncentračných táborov. Vojna sa končí, nacisti pália jedinečné umenie a Rusi sa pokúšajú predbehnúť Američanov v získaní pokladov, ktoré nacisti nestihli zlikvidovať.
"V prvom rade ma lákala možnosť režírovať skutočný vojnový film,“ opakoval Clooney. "Samozrejme, úžasný je aj ten príbeh. Každý pozná Veľký útek, Tucet špinavcov, Delá z Navarone, Most cez rieku Kwai – a každý miluje nielen ich príbehy, ale aj ich postavy a hercov. Pamiatkari nám dali príležitosť pokúsiť sa o niečo podobné so súčasnými hercami, vtipom a humorom.“
"Ak pracujete s režisérom, ktorého si vážite a ctíte ako umelca i ako človeka, ak máte vynikajúci scenár a ak sú vašimi spolupracovníkmi tí najlepší herci, tak sa to vlastne ani nedá nazvať prácou,“ konštatoval Matt Damon. "Neváhal som ani chvíľu,“ priznal Bill Murray. "Nič som o tej téme nevedel, ale keď mi George povedal, že budem hrať architekta zachraňujúceho cez vojnu umelecké diela, hneď som súhlasil.“
Aj John Goodman si pochvaľoval. Nielen scenár a réžiu, ale aj to, že opäť mohol hrať s Jeanom Dujardinom: "Je nesmierne zábavný, inteligentný, vtipný – a odvtedy, ako sme spolu nakrútili film The Artist, sa naučil aj po anglicky, takže sa s ním môžem aj porozprávať, čo je skvelé, lebo ja som príliš lenivý na to, aby som sa učil po francúzsky.“