Kritikom navzdory
Podľa hlasovania popredných svetových filmových kritikov vo festivalovom denníku Screeen International s najvyšším počtom bodov a veľkým náskokom zvíťazil americký film Richarda Linklatera Boyhood, nasledovaný nemeckou drámou Dietricha Brüggemanna Kreuzweg a britskou drámou Yanna Demangea z konfliktu v Belfaste '71. Ako je však na špičkových filmových festivaloch zvykom, odborná porota mala iný názor.
Osemčlenná jury, ktorú viedol americký producent a scenárista James Schamus a zasadali v nej aj americká producentka Barbara Broccoli, dánska herečka Trine Dyrholm, francúzsky režisér Michel Gondry, rakúsko-nemecký herec Christoph Waltz a čínsky herec Tony Leung, uprednostnila ázijskú kinematografiu. Hlavné festivalové ocenenie aj cenu za najlepší mužský herecký výkon si odniesla čínsko-hongkonská kriminálna dráma z prostredia severočínskych baní Čierne uhlie, tenký ľad. Netradične spája kriminálny film noir s dokumentaristicky presvedčivou sociálnou kritikou. No i tak ju kritici vo svojom hlasovaní odsunuli doprostred hodnotiaceho pásma. Tam skončila aj japonská psychologická dráma Malý dom, 83. film klasika Joidžiho Jamadu, častého účastníka Berlinale, ocenený Strieborným medveďom za ženský herecký výkon Haru Kuroki v ústrednej role. Adaptácia knižného bestselleru autorky Kijoko Nakažima zachytáva život japonskej rodiny z tokijského predmestia od predvojnových čias až do roku 2009 očami slúžky Taki.
Do Ázie smeruje aj Strieborný medveď za mimoriadny umelecký prínos v oblasti kamery, strihu, hudby, kostýmov a výpravy. Porota ním ocenila čínsko-francúzsku snímku Tui Na (Masáž naslepo) o masážnom salóne nevidomých masérov. Hoci v ňom účinkovali skutočne nevidiaci herci, film pre mnohé formálne i obsahové nedostatky u kritikov v hlasovaní i v recenziách prepadol ako jeden z najslabšie hodnotených.
Alain Resnais do tretice
Najzábavnejší a najväčším potleskom ocenený film festivalovej súťaže – temná škandinávska kriminálna komédia Kraftidioten (In Order of Disappearance) režiséra Hansa Petra Molanda nezískala žiadnu cenu, podobne ako Clooneyho nápaditý, vtipný a hviezdne obsadený pastiš na vojnové veľkofilmy Pamiatkari či dráma Rachida Bouchareba Dvaja muži v meste s Forestom Whitakerom a Harveyom Keitelom v hlavných úlohách. Pohorela i nemecká vojnová dráma zo súčasného Afganistanu Medzi svetmi a provokatívna ľúbostná história básnika Friedricha Schillera s dvojicou šľachtických sestier Milované sestry v réžii Dominka Grafa. Dráma '71 o konflikte severoírskych katolíkov a protestantov sa musela uspokojiť aspoň s čestným uznaním ekumenickej poroty.
V ďalších oceneniach berlínska porota už naplnila očakávania a odhady. Svoju Grand Prix venovala svojráznej kriminálnej komédii Wesa Andersona Grandhotel Budapešť, ktorá mapuje 20. storočie vo „východoeurópskej alpskej krajine Zubrowka“. Cenu Alfreda Bauera – Strieborného medveďa za film, ktorý roztvára nové perspektívy, získal 94-ročný francúzsky klasik Alain Resnais s minimalistickou adaptáciou klasickej britskej konverzačnej hry sira Alana Ayckbourna Rileyho život. Resnais už v minulosti podľa Ayckbourna nakrútil filmy Poblúdené srdcia (Strieborný lev, Benátky 2006) a Smoking/No smoking (Strieborný medveď, Berlinale 1994).
Film dlhý 12 rokov
Strieborného medveďa za réžiu si vyslúžil Američan Richard Linklater, ktorý s hercami Patriciou Arquette, Ethanom Hawkeom a mladým Ellarom Coltraneom od roku 2002 bez akejkoľvek publicity dvanásť rokov nakrúcal Chlapčenstvo o dospievaní chlapca Masona, od jeho nástupu na základnú školu až po maturitu.
Aspoň Strieborný medveď za scenár sa ušiel divákmi vrúcne prijatej nemeckej dráme o koreňoch, podobách a následkoch náboženského fanatizmu Krížová cesta. Predloha je dielom súrodencov Dietricha a Anny Brüggemannovcov. Režisér Dietrich Brüggemann v 14 zastaveniach krížovej cesty formou dlhých, často nehybnou kamerou snímaných širokouhlých záberov rozpráva príbeh štrnásťročnej školáčky, ktorá si radšej zvolí smrť ako život vo svete plnom diablových nástrah. O tom, že dielo je nakrútené citlivo a otvorene, svedčí skutočnosť, že mu udelila svoju cenu aj ekumenická porota.
64. berlínsky festival bol opäť väčší ako predchádzajúce. Prilákal desiatky popredných tvorcov z celého sveta. Konal sa od 6. februára na tridsiatich miestach nemeckej metropoly. Na viac než 400 filmov, zaradených do 15 prehliadok a sekcií, sa predalo vyše 330-tisíc vstupeniek a akreditovalo sa dvadsaťtisíc účastníkov.
I keď ceny tohtoročného Berlinale slávnostne vyhlásili v sobotu večer, po celú nedeľu v kinách pokračovali premietania festivalových snímok, určené pre bežných platiacich divákov v rámci tradičného záverečného podujatia Berlinale Kinotag.
Hlavné ocenenia na 64. MFF v Berlíne
Zlatý medveď za najlepší film (pre producenta) Bai Ri Yan Huo / Black Coal, Thin Ice, r. D. Yinan, Čína-Hongkong
Strieborný medveď – Grand Prix poroty The Grand Budapest Hotel, r. W. Anderson, Veľká Británia-Nemecko
Strieborný medveď – Cena Alfreda Bauera Aimer, boire et chanter / Life of Riley, r. A. Resnais, Francúzsko
Strieborný medveď za réžiu Richard Linklater za Boyhood, USA
Strieborný medveď pre najlepšiu herečku Haru Kuroki za Chiisai Ouchi / The Little House, r. Y. Yamada, Japonsko
Strieborný medveď pre najlepšieho herca Liao Fan za Bai Ri Yan Huo / Black Coal, Thin Ice, r. D. Yinan
Strieborný medveď za scenár Dietrich a Anna Brüggemann za Kreuzweg / Stations of the Cross, r. D. Brüggemann, Nemecko-Francúzsko
Strieborný medveď za prínos v oblasti kamery, strihu, hudby, kostýmov a výpravy Zeng Jian za kameru Tui Na / Blind Massage, r. L. Ye, Čína-Francúzsko
Zlatý medveď za celoživotný prínos Ken Loach, Veľká Británia
Kamera Berlinale Karl Baumgartner, Nemecko
Najlepší debut Güeros, r. A. Ruizpalacios, Mexiko
Zlatý medveď za najlepší krátky film Tant qu'il nous reste des fusils a pompe / As long as shotguns remain, r. C. Poggi, J. Vinel, Francúzsko
Cena ekumenickej poroty Kreuzweg, r. D. Brüggemann
Zvláštne uznanie '71, r. Y. Demange, Veľká Británia
Cena FIPRESCI Aimer, boire et chanter / Life of Riley, r. A. Resnais
Teddy Award – cena poroty LGBT Hoje Eu Quero Voltar Sozinho / The Way He Looks, r. D. Ribeiro, Brazília