Recenzia: Coenovský malý veľký film

Slávni režisérski bratia Ethan a Joel Coenovci do sveta vypustili ďalšieho zo svojich podivuhodných hrdinov. Volá sa Llewyn Davis a ak by ste sa začiatkom 60. rokov pohybovali v bočných uličkách New Yorku, iste by ste na neho narazili v niektorom z miestnych folkových klubov. Llewyn síce nie je žiaden Bob Dylan, no s gitarou a mikrofónom mu to ide. Bohémstvo pre neho nie je žiadnou pózou, prejavuje ho formou osobného príkladu. Presvedčený "couchsurfer", bezstarostný a zamračený zároveň, pláva Llewyn svojim životom akoby odnikiaľ nikam. V pätách má smolu, nepriateľov, ktorých zoznam pravidelne rozširuje, susedovu tajomnú mačku... a dnes už aj zástupy nadšencov, ktorí tomuto komornému dielku podľahli, hoci nepatrí práve k najdiváckejším počinom známej tvorivej dvojky.

10.03.2014 07:00
43-llewyn Foto:
Llewyn Davis (v podaní výborného Oscara Isaaca) a mačka, na ktorú po zhliadnutí najnovšieho filmu bratov Coenovcov určite tak skoro nezabudnete.

Tulák s dušou dieťaťa

Ak vás irituje folk a dospelí ľudia, ktorí sa správajú ako nezodpovedné deti, výlet do vnútra Llewyna Davisa vám môže účinne zdvihnúť tlak. Ak sa však predsa odhodláte celkom dôverovať bratom Coenovcom, zistíte, že ešte stále vedia, čo robia. Nečakajte od tohto filmu žiaden epický príbeh na spôsob Skutočnej guráže, ani absolútny úlet a la Big Lebowski. Je to skôr poetický a atmosférický výlet do neznámych vôd.

Llewyn Davis je naozaj svojský typ. Životom kráča celkom zahľadený do svojej milovanej hudby, nádejnú kariéru si však sám účinne sabotuje svojou konfliktnou povahou aj ochotou uspokojiť sa s pár stovkami na ruku výmenou za stratu autorských práv. Aj osobný život Llewynovi poznamenáva jeho tulácka povaha. Zaľúbi sa do kamarátovej frajerky, keď s ním však otehotnie, nedokáže k situácii zaujať žiaden rozhodný postoj, a tak len pasívne súhlasí s jej túžbou zbaviť sa tohto dieťaťa s neistým otcovstvom. Pasivita je pre Llewyna charakteristická takmer vo všetkom, čo robí, divák by ho neraz najradšej priam nakopol smerom k ráznemu kroku či rozhodnutiu. Čaro Llewyna Davisa však tkvie práve v tejto zvláštnej nedospelosti, neochote či priam neschopnosti robiť to, čo sa od neho v živote očakáva.

Pozor na tajomnú mačku

Hoci film sľubuje výlet do duše Llewyna Davisa (fiktívny hrdina voľne založený na skutočnom Daveovi Van Ronkovi), celkom iste nám dopriava nakuknúť aj do vnútra svojich tvorcov. Štedrý priestor, ktorý dostávajú výborné hudobné čísla (ktoré vás zaručene pobavia, aj keď vás folk „neberie“), iste nie sú náhodou – snímka je vlastne akousi poctou bratov Coenovcov ich obľúbenej dobe, jej kúzlu a hrdinom. Hĺbavý, a tak trochu tragikomický príbeh zároveň pretínajú aj typicky „coenovské“ geniálne uletené motívy, ktoré dokonale balansujú na hrane absurdity a až magickej účelnosti. Najsilnejším z nich je neustále miznúca a znovu sa objavujúca ryšavá mačka s veľavravným pohľadom, ktorá sa stáva snovým symbolom Llewynovho bludného kruhu.

Joel a Ethan Coenovci skrátka opäť raz dokázali svoju všestrannosť. Rovnako suverénne dokážu spracovať veľký epický príbeh, ako aj celkom intímnu fajnšmekerskú lahôdku. Ak ste fanúšikom ich štýlu, folkovej hudby, beatnickej atmosféry, alebo skrátka máte chuť zažiť v kine niečo vrelé a neopozerané, film Vo vnútri Llewyna Davisa vás nesklame.<pe>

Hodnotenie Pravdy: 4/5

Vo vnútri Llewyna Davisa / USA, Francúzsko 2013 / réžia a scenár: Ethan a Joel Coenovci / hudba: T Bone Burnett / hrajú: Oscar Isaac, Carey Mullliganová, Justin Timberlake, John Goodman a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 6. marec

Viac na túto tému: #Justin Timberlake #Vo vnútri Llewyna Davisa #Ethan a Joel Coenovci #Oscar Isaac #Carey Mullliganová #John Goodman