Recenzia: Zabudnú vďaka láske?

Filmov o hrôzach druhej svetovej vojny postavených na skutočnom príbehu nájdeme v dejinách kinematografie neúrekom. Táto téma je evidentne rovnako nevyčerpateľná ako množstvo osudov, ktoré vojna poznačila. A hoci Koľaje osudu na prvý pohľad lákajú najmä na romantickú zápletku medzi Colinom Firthom a Nicole Kidmanovou, bolesť, s ktorou sa museli vojnoví zajatci dlhé desaťročia vyrovnávať, pôsobí na plátne oveľa dominantnejšie.

19.03.2014 12:00
web COLIN Foto:
Spomienky na zajatie Erica Lomaxa (Colin Firth) trápia aj počas šťastného manželstva.

Pocity vojakov, ktorí sa nevedia zaradiť do civilného života, mapuje aktuálna snímka austrálskeho režiséra Jonathana Teplitzkého. Už úvod je sondou do špeciálneho spolku britského oddielu, ktorý padol do japonského zajatia v thajskej divočine. Aj takmer štyridsať rokov po vojne sa v ňom muži stretávajú s pocitom, že im okolitý svet nerozumie.

Jedným z nich je aj Eric Lomax (Colin Firth). Jeho vášňou sú vlaky a náhodné stretnutie s Patriciou (Nicole Kidmanová) vo vagóne v ňom len umocní dojem, že je osudovým. Po krátkej známosti sa dvojica zosobáši za všeobecného salutovania Lomaxových priateľov z vojny. Šťastie však netrvá dlho. Lomaxa čoraz častejšie prepadajú depresie a Patricia len márne vyzvedá, čo sa v zajateckom oddiele pred niekoľkými desaťročiami odohralo.

Niekde v tomto bode sa ťažkopádny príbeh vzplanutej lásky mení. Zábery z minulosti totiž prinášajú divákom pohľad na kruté podmienky, ktoré počas zajatia museli vojaci znášať pri stavbe thajsko-barmskej železnice. Eric Lomax, ktorý sa dostal do nemilosti japonských trýzniteľov, doposiaľ nikomu neprezradil, čo sa dialo za zatvorenými dverami japonskej mučiarne. Keď však už ako ženatý muž dostáva šancu nájsť a potrestať hlavného vinníka svojho niekdajšieho utrpenia, zaváha. Bude Patricia schopná stáť po jeho boku, čokoľvek by spravil? Koľaje osudu majú byť príbehom o láske a odpustení. Paradoxne, práve romantický motív snímke uberá na sile. Rozvláčne dialógy manželov v prvej časti filmu mali byť akýmsi vstupom k odhaleniu ich charakterov, ale pri náhle zrýchlenom tempe snímky sa túto misiu nepodarilo splniť. Hrdinovia sa tak stávajú len univerzálnymi sprievodcami udalostí.

Oveľa inovatívnejším momentom je pohľad na spolok vojnových veteránov a vzťahy v ňom, a to napriek tomu, že sú načrtnuté len okrajovo. Dej však, pochopiteľne, posúva najmä priebeh udalostí odohrávajúcich sa v zajatí. Filmárom sa podarilo vďaka postupne odhaľovaným skutočnostiam udržať divákov v napätí, čo je najväčšie plus filmu.

Ambície režiséra skĺbiť niekoľko motívov do jedného celku sa však nepodarilo naplniť. Na necelé dve hodiny tam bolo akosi príliš veľa symbolov, príliš veľa momentov, ktoré mali byť kľúčové. Je pochopiteľné, že skutočný Eric Lomax, ktorý svoje spomienky spísal, považoval mnohé situácie za hodné záujmu verejnosti, ale vo filmovom spracovaní zjavne chýbala selekcia. Je to škoda, pretože námet sa dal využiť oveľa atraktívnejšie. Takto možno o Koľajach osudu hovoriť ako slušnom predvídateľnom príbehu s vojnovou tematikou a nálepkou „podľa skutočnosti“.

Hodnotenie Pravdy: 3/5

Koľaje osudu / réžia: Jonathan Teplitzky / hrajú: Nicole Kidmanová, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Jeremy Irvine, Hirojuki Sanada / Dátum slovenskej premiéry: 13. marca 2014

Viac na túto tému: #Nicole Kidman #Koľaje osudu #Jonathan Teplitzky #Colin Firth #Stellan Skarsgård #Jeremy Irvine