Recenzia: Wajda o Walesovi

Andrzej Wajda priznal, že Walesa, človek z nádeje, bol spomedzi zhruba päťdesiatich filmov jeho doterajšej kariéry tým najťažším. Výsledok jeho práce napovedá, že vložil vskutku všetko svoje majstrovstvo a skúsenosti do snahy urobiť portrét azda najzásadnejšej postavy moderných poľských dejín čo najuniverzálnejším a najpútavejším spôsobom. Elektrikár a otec šiestich detí, ktorý sa stal vodcom revolučného hnutia, laureátom Nobelovej ceny a neskôr aj poľským prezidentom, sa na plátne mení takmer na rockovú hviezdu. Film sa totiž pokúša zachytiť práve tú esenciu výnimočnosti, ktorá núti jednotlivca vystúpiť z masy a stať si na jej čelo. Snímku uviedol v piatok v slovenskej premiére 21. ročník Febiofestu.

26.03.2014 07:00
50-walesa Foto:
Lecha Walesu stvárnil vo filme Andrzeja Wajdu výborný Robert Więckiewicz.

Jedinec, ktorý vystúpil z masy

Ten, kto sa s tvorbou Andrzeja Wajdu stretne vďaka filmu Walesa prvý raz, asi bude len ťažko veriť tomu, že tento poľský režisér mal pri nakrúcaní snímky už požehnaných 87 rokov. Životopisný historický film, ktorý mohol byť pokojne aj úctivou chronologickou „nudou“ plnou pátosu, urobil Wajda takmer ako portrét slávneho speváka či herca. Nechýba mu živelná energia (umocnená štedrým využitím záberov z ručnej kamery), humor ani nadhľad, ktoré zo snímky robia vyslovene divácky film. A všetkému kraľuje výborná dobová poľská rocková hudba, z ktorej v spojitosti s masovými scénami z pouličných demonštrácií miestami až mrazí.

Hoci je osud Lecha Walesu s dejinami Poľska úzko prepojený, Wajda sa nepokúša obsiahnuť celý historický kontext (čo môže na neznalých súvislostí pôsobiť trochu zmätočne). Režisér si vybral dekádu, počas ktorej sa Walesa z radového zamestnanca gdanských dokov stal vodcom protikomunistického hnutia.

Mohutný filmový pomník

Štruktúru deja voľne udáva interview, ktoré Walesa už ako známy muž dáva talianskej novinárke. Zaujíma ju najmä, odkiaľ tento nevzdelaný a dosiaľ aj neveľmi ambiciózny muž berie istotu a odhodlanie stať sa hlasom a vodcom ľudu. To isté očividne zaujíma aj režiséra, ktorý prostredníctvom vynikajúceho Roberta Więckiewicza v titulnej úlohe podáva o Walesovej osobe pomerne detailnú a lichotivú správu. Nevyhýba sa síce ani kontroverznostiam v povahe či minulosti tohto muža, každú nejednoznačnú či protichodnú informáciu však podáva so zručnosťou niekoho, kto svojho hrdinu za každú cenu nechce v očiach diváka zdiskreditovať. Jeho Walesa je archetyp sympatického a sebavedomého muža s výnimočnou charizmou, neutíšiteľným zmyslom pre spravodlivosť a potenciálom meniť dejiny. Nakoľko presný a spravodlivý tento obraz je, to už sa laikovi z diváckeho sedadla posudzuje ťažšie.

Ak je niečo, čo môže na filme trochu iritovať, je to trochu neopodstatnená dĺžka. Viac ako o obsažnosti deja vypovedá zrejme o potrebe postaviť Walesovi dôstojne mohutný pomník. Niektoré scény si tak začnú byť nápadne podobné a údernosť, ktorú inak všetky zložky filmu naznačujú, sa vytráca. Celkový dojem z tohto výbornými dialógmi nabitého, hoci aj tendenčného a silne štylizovaného, filmu to však výraznejšie nepokazí.

Hodnotenie Pravdy: 4/5

Walesa, človek z nádeje / Poľsko 2013 / réžia: Andrzej Wajda / scenár: Janusz Głowacki / hudba: Paweł Mykietyn / hrajú: Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Zbigniew Zamachowsky, Maria Rosario Omaggiová a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 20. marec

Viac na túto tému: #Walesa #Febiofest #Andrzej Wajda #človek z nádeje