Recenzia: Výrazný hrdina, nevýrazný film

Svetoznámy návrhár Yves Saint Laurent bol plný paradoxov. Odvážny vo svojej tvorbe, plachý na verejnosti, prchký v súkromí. Jeho životný príbeh nemohol ostať filmármi dlho opomenutý. Snímka Yves Saint Laurent francúzskeho režiséra Jalila Lesperta do kín prichádza po šiestich rokoch od jeho smrti. No hoci sa môže pochváliť návrhárovým dokonalým dvojníkom aj desiatkami originálnych archívnych modelov, virtuozitu hodnú svojho hrdinu zďaleka nedosahuje.

30.03.2014 14:00
42 yves-saint-laurent 4x Foto:
Najväčším prínosom filmu je zrejme zhmotnenie návrhára v podobe mimoriadne tvárneho Pierra Nineya, ktorý akoby mu z oka vypadol.

Komorná romanca

Mohla to byť strhujúca dráma aj estetická chuťovka pre módnych fajnšmekrov. Filmový portrét Yvesa Saint Laurenta je však napokon skôr komorným ľúbostným príbehom. Úctivým a príjemným, no vzhľadom na to, o kom vypovedá, až príliš nevýrazným a opatrným. Prostredníkom medzi divákom a slávnym návrhárom je totiž po celý čas jeho životný aj profesionálny partner Pierre Bergé.

Mladučkého, len 21-ročného návrhára začíname sledovať v okamihu, keď sa po úmrtí Christiana Diora stáva umeleckým riaditeľom jeho módneho impéria. Pierre Bergé sa do svojského mladíka rýchlo zamiluje, prežíva s ním trápenia z jeho chorobnej neistoty aj časté záchvaty sebaľútosti, ktoré lekári neskôr diagnostikujú ako maniodepresiu. Keď Yvesa vystrnadia od Diora, Bergé mu pomôže založiť vlastnú značku. Úspech však návrhár oslavuje stále častejšími drogovými excesmi aj promiskuitou. Dokáže jedna láska ustáť toľko tlakov?

O móde bez nápaditej estetiky

Už letmým pohľadom na akýkoľvek povrchný zdroj informácií zistíme, že dokáže. Yves Saint Laurent a Pierre Bergé spolu zostali až do Yvesovej smrti roku 2008 a rovnako ako ich vzťah prosperovala až do konca aj ich značka. Čo nové sa teda z tejto snímky môžeme dozvedieť? Nie je toho veľa. Najväčším prínosom filmu je zrejme zhmotnenie návrhára v podobe mimoriadne tvárneho Pierra Nineya, ktorý akoby mu z oka vypadol. Uveriteľne a podmanivo však dokáže stvárniť aj jeho vnútorné napätie a rozporuplnosť a dáva tak ústrednému hrdinovi hĺbku, ktorú už inde vo filme budeme hľadať márne.

Bohužiaľ, filmu o módnej ikone chýba aj nápaditá estetika, a tak aj Saint Laurentove prevratné modely pôsobia na plátne akosi všedne. A do tretice je film celkom priemerný, aj keď Yvesovi nazerá cez plece počas flámov. Opäť nejde o nič, čo by divák už v atraktívnejšom predvedení nevidel kdesi inde. Náhly a nelogicky uťatý koniec nás potom už len utvrdí v tom, že tvorcovia tohto filmu nedokázali nájsť kľúč, ktorý by Yvesov osud dokázal dôstojne „predať“.

Fanúšikovia Yvesa Saint Laurenta však ešte tento rok do kín zrejme (najmenej) raz pôjdu. Už na jeseň by totiž mala mať premiéru snímka Saint Laurent s rovnakou tematikou a skúsenejším režisérom Bertrandom Bonellom. Bude teda s čím porovnávať.

Hodnotenie Pravdy: 3/5

Yves Saint Laurent / Francúzsko 2014 / réžia: Jalil Lespert / scenár: Jacques Fieschi, Jalil Lespert, Jérémie Guez, Marie-Pierre Huster / hrajú: Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Laura Smet a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 27. marca

Viac na túto tému: #filmová recenzia #Yves Saint Laurent #Jalil Lespert