Víkendové rána s trpaslíkmi
Premiéry z dielne RTVS sa na pomyselnej časovej osi rozbiehajú všetkými smermi – do minulosti aj budúcnosti. Azda najvýraznejšie však za nimi cítiť túžbu verejnoprávneho vysielateľa vstúpiť konečne oboma nohami do 21. storočia. Napríklad aj vtedy, keď nadväzuje na už takmer zabudnutú tradíciu pôvodných programových pásiem, ktoré sprevádzali detského diváka víkendovými predpoludniami.
Novými kamarátmi najmladšej cieľovej skupiny RTVS by sa mali stať siedmi trpaslíci s menami nápadne pripomínajúcimi „smajlíky“ či emotikony, ktoré iste pozná každý používateľ „chytrých“ telefónov a sociálnych sietí. Veselá partia stvárnená poslucháčmi Katedry bábkarskej tvorby na Vysokej škole múzických umení počas víkendových rán zabojuje o priazeň detí viacerými žánrami. Sitkom Smajlíkovci ukáže modelové situácie z medziľudských vzťahov, interaktívna Smajlinka pomôže riešiť malé aj veľké problémy, Smajlišou prestaví rôzne povolania a Smajliceda upozorní na novinky v detskej literatúre. Chýbať nebudú ani pesničky v minirelácii Smajlihit, zdravý pohyb v Smajlifitku či vedomostný Smajlikvíz. Všetko sa to bude odohrávať v novom „trpasličom“ štúdiu plnom moderných technológií.
Trpaslíci, ktorých kreatívnym producentom je Ján Uličiansky, nebudú uväznení len v pätnásťminútovke, ktorá bude na obrazovke každú sobotu aj nedeľu od 8.30 h. Pod hlavičkou Ráno s Trpaslíkmi sa budú odteraz vysielať aj pásma animovaných seriálov, každý večer počas pracovného týždňa sa deti s trpaslíkmi môžu stretnúť v programe Dvojky. V spojení s nedávnou premiérou večerníčka Mimi a Líza tak možno konštatovať, že RTVS pristúpila k realizácii plánu vrátiť na obrazovky pôvodnú tvorbu pre deti naozaj plošne. Možno sa napokon predsa len dočkáme aj premiérovej vianočnej rozprávky.
Imidž za čias socializmu
Nový dokumentárny seriál Fetiše socializmu (alebo každodenné absurdity v socialistickom Československu) už poteší o čosi starších divákov. Projekt, ktorý vznikol podľa námetu Kataríny Molákovej a Petra Kerekesa, je dvanásťdielnou oslavou materiálneho dedičstva našej minulosti, kultových predmetov, kvôli ktorým robili aj „obyčajní ľudia neobyčajné veci“. Reč je o céčkach, minisukni, babete či digitálkach s kalkulačkou.
„Fetiše socializmu prinášajú divákovi príbehy bežných ľudí, ako aj známych tvárí českého a slovenského kultúrneho či športového sveta, ktoré so sviežosťou, vtipom a sem-tam štipkou irónie opisujú, čo znamenal imidž v Československu,“ píše sa v sprievodnom texte k projektu, ktorý bude mať na Jednotke premiéru už dnes o 21.40. Prvú časť s názvom Skrytý pôvab budovateľov mal režijne na starosti Róbert Šveda, na ďalších epizódach sa podieľali aj Peter Kerekes, Vladislava Plančíková, Katarína Hinčíková a Miriam Petráňová.
Ešte pred Fetišmi odvysiela dnes večer Jednotka prvú časť novej zábavno-súťažnej šou Čo ja viem pod moderátorskou taktovkou Marcela Merčiaka, na ktorej sa zúčastní trojica známych osobností, dve stovky vysokoškolákov v publiku, ale tiež každý divák, ktorý si k relácii stiahne špeciálnu aplikáciu do svojho telefónu či tabletu. Ide tak o ďalšiu novinku, ktorou chce RTVS prilákať k svojim programom aj mladšie generácie.
Dramaturgička Zuzana Grečnárová: Uchrániť deti pred technológiami sa nedá
Trpaslíci a ich Smajlifón prichádzajú na televízne obrazovky po dlhom období, keď pôvodná tvorba pre deti prakticky nevznikala. Zaujať sa pokúsia prepojením na trendy v oblasti komunikačných technológií, ktorým sa podľa tvorcov formátu detský svet vyhnúť nedokáže. Dramaturgička Zuzana Grečnárová verí, že z nich treba pre deti vyťažiť to najlepšie.
Na nový pôvodný formát pre deti sme sa poriadne načakali. Prečo?
Myslím, že turbulencie, ktoré sprevádzajú našu republiku, a teda aj tvorbu vo všetkých oblastí, nielen televíznej oblasti, sa odrazili aj na tom, že sa na detských divákov trošku pozabudlo. RTVS sa už zo zákona detskej tvorbe venovať má, no nie je to len „z povinnosti“. Aktuálne vedenie od začiatku malo víziu posilnenia detskej tvorby a my sa veľmi tešíme, že sa táto vízia aj realizuje.
Ako dlho formát vznikal?
Nápad sa zrodil ešte predvlani počas Vianoc, pracovalo sa na ňom teda viac ako rok. Nebola to ľahká práca, prešli sme rôznymi vývinovými fázami, hľadali sme ten správny komunikačný kanál, ktorým deti oslovíme. Keďže dnes už aj troj- či štvorroční majú skúsenosti s iPhonmi či iPadmi, veríme, že ich práve takáto forma dokáže zaujať. Cez komunikačné technológie im však chceme posunúť aj posolstvo: čítajte, počúvajte, hrajte sa, tancujte…
Mnohí sa svojich potomkov pred technológiami, na ktorých ste svoj formát postavili, snažia skôr chrániť…
Uchrániť deti pred týmito vplyvmi celkom nemôžeme, doba je skrátka taká a treba sa skôr pokúsiť vyťažiť z aktuálnych trendov pre deti to najlepšie. Schodnejšia cesta, ako sa vyhýbať týmto technológiám, je možno skôr využiť ich na sprostredkovanie iných podnetov – napríklad informácií o nových knižkách a podobne.
Pomáhali vám pri príprave formátu aj samotné deti? Vyskúšali ste si ho na nich?
Áno, sme dosť veľký štáb a každý z nás nejaké to dieťa vo svojom okolí má, a tak sme núdzu o publikum nemali. Ja mám trojročnú vnučku a keď som videla, že sa na Trpaslíkov v dobrom zmysle slova „namotala“, bolo mi jasné, že to funguje. Dôležité je, aby sa relácia k deťom dostala, aby o nej vedeli. Ak im ju rodičia zapnú, sme si istí, že to zafunguje a deti ju budú chcieť vidieť aj inokedy. A to nie len tí najmenší – máme skúsenosť aj s desaťročnými deťmi, ktoré formát zaujal. Každý si v ňom nájde to svoje.
Prezradíte o plánoch RTVS v oblasti detskej dramaturgie aj čosi viac? Dočkáme sa konečne na Vianoce premiérovej rozprávky?
Mojou hlavnou doménou sú rozhlasové rozprávky, čiže na plány televízie nie som odborník. Viem však, že sa vianočná rozprávka naozaj pripravuje. Máme sa teda na čo tešiť.