Recenzia: Filmový Noe sa snaží ulahodiť všetkým

Film, ktorý má ambície pobúriť verejnosť, rozdeliť divákov aj zneistiť kritikov. A hoci sa to Noemovi režiséra Darrena Aronofského podarilo, ide skôr o silu marketingu ako o dosah samotnej snímky. Tá je totiž najmä rozpačitá a zdĺhavá.

06.04.2014 12:00
42 noe Foto:
Russell Crowe a Jennifer Connellyová sa po Čistej duši opäť stali filmovými manželmi.

Noe pre každého?

Darren Aronofsky mal sen. Nakrúti veľkofilm o Noemovi, staviteľovi archy, prvom veľkom hrdinovi, záchrancovi ľudstva. Už ako tínedžer písal básne o známej biblickej postave a sfilmovanie tohto príbehu avizoval pred rokmi. Do režiséra, ktorý sa preslávil sugestívnymi intímnymi snímkami Čierna labuť alebo Rekviem za sen vkladali nádej dokonca odporcovia megalomanských filmových projektov. V očakávaní boli kresťania aj fanúšikovia sci-fi žánrov. Komu z nich sa nakoniec Aronofsky rozhodol ulahodiť?

Zem je pod nadvládou potomkov hriešneho Kaina, posledným potomkom dobrého Setha je Noe (Russel Crowe). Má krásnu ženu (Jennifer Connolyová), troch synov a jednu adoptívnu dcéru (Emma Wattsonová). Rodina žije na samote mimo dekadentnej civilizácie, zatiaľ čo svet čaká katastrofa. Noe má videnie a rozhodne sa postaviť archu. Tá zachráni všetko dobré a nevinné. Previesť známu legendu na plátna kín sa dalo niekoľkými spôsobmi. Medzi poučnou bájkou, katastrofickým blockbusterom, dobrodružným fantasy a psychologickou drámou zrejme váhal aj samotný filmár.

Viac intimity

Z pustej ničoty, ktorá má byť obrazom skazenej zeme, vyskočí podivné stvorenie. Ide zrejme o prahistorického psa, má na sebe šupiny a žalostne šteká. Za výstražnými znameniami z ľudských lebiek sa skrývajú kamenné monštrá, údajne padlí anjeli, ale výzorom azda až príliš podobní Tolkienovým Entom v predvedení Petra Jacksona. Prvá tretina Noema naznačuje, že pôjde o fantasy, lacnejšiu verziu Pána prsteňov. Tento príbeh neberie do úvahy históriu ani kresťanské legendy.

Potom sa do deja vmieša zlo a humor. Veselšiu časť zosobňuje Matuzalem so zlovestným úsmevom Anthonyho Hopkinsa. Muž má rád čučoriedky a okrem sympatického starého otca je aj úspešným čarodejníkom. Naopak, vyslovene negatívne zobrazuje Aronofsky potomkov Kaina. Ľudia požierajúci sa navzájom, znásilňujúci ženy aj dievčatá, nenásytní a skazení. V tomto bode je film najbližšie k biblickým výjavom, ktoré boli jeho námetom. Sugestívne obrazy takmer nemožno preložiť inak ako spojením „hriech“.

Úplne najsilnejšia časť prichádza v bode, keď Noe zisťuje, že ľudstvo napriek jeho snahe a prikázaniam Boha katastrofu prežije. Rozhodovanie, či je schopný zabiť dieťa svojho syna len preto, aby sa nevzpriečil vyššej moci, je zaujímavým psychologickým motívom, a keby sa celá snímka niesla v tomto duchu, vyslúžila by si vysoké hodnotenia.

Ale snaha o hlbšie zamyslenie sa nad postavou a jej činmi sa nenaplnila, tvorila totiž len kratšiu časť vyše dvojhodinového celku. Ak divák nehľadal netradičné zobrazenie len v obrazoch a skvelej hudbe Clinta Mansella, pripomínal Aronofského Noe priemerné televízne fantasy, ktoré nie a nie skončiť. Plus snímka získava za herecké výkony hlavných predstaviteľov, a najmä režisérovu guráž pustiť sa do takéhoto projektu. Bohužiaľ, ani tentoraz sa nepodarilo prelomiť známu pravdu o tom, že „ulahodiť nemožno každému“.

Hodnotenie Pravdy: 2,5 / 5

Noe / réžia: Darren Aronofsky / scenár: Darren Aronofsky, Ari Handel / kamera: Matthew Libatique / hudba: Clint Mansell / hrajú: Russell Crowe, Jennifer Connellyová, Logan Lerman, Douglas Booth, Emma Watson, Ray Winstone, Anthony Hopkins a ďalší / dátum slovenskej kinopremiéry: 27. marca 2014

Viac na túto tému: #filmová recenzia #Noe #Darren Aronofsky #Russel Crowe