Berlinale naznačuje, že filmy bez politiky zahynú

Za fasádou hviezdnych návštev, objatí a podávania rúk sa na Berlinale odohrávajú príbehy, o ktorých väčšina ľudí nerada počuje. Sú to však dôležité príbehy.

13.02.2009 14:57
Woody Harrelson (vľavo) a Ben Foster Foto:
Hereckí kolegovia Woody Harrelson (vľavo) a Ben Foster sa stretli vo filme Posol.
debata

Ani Leonardo DiCaprio, Catherine Deneuvová, Bob Geldof či Michail Gorbačov, ktorí prišli na festival propagovať svetový mier, by si isto neželali stretnúť sa s hrdinami prestížnych filmov súťažného programu. Jedným z vôbec najsilnejších aj najnepríjemnejších filmov Berlinale je Posol (The Messenger), debut amerického režiséra Orena Movermana. Woody Harrelson a Ben Foster v ňom stvárňujú irackých veteránov, ktorí sa vracajú domov a majú oznamovať ľuďom, že ich blízki padli vo vojne. 

„Musíme byť rýchlejší ako CNN alebo FOX, ako internet alebo e-mail,“ hovorí jeden druhému. „Inak budú Američania strácať dôveru v americkú armádu,“ dodáva. Film je práve taký emotívny ako presný a prekvapivý v reakciách príbuzných vojnových obetí. Je to zároveň herecký koncert a epopeja o márnosti aj nevyhnuteľnosti vojny. 

O smrti dvoch detí počas teroristického útoku v Londýne hovorí zase Londýnska rieka (London River). Alžírsko-francúzsky režisér Rašid Bouchareb rozpráva s poetickou silou, nezaujato a neefektne o najaktuálnejšom probléme dneška: konflikte západného a moslimského sveta. Vo filme sa silno veriaca kresťanka po tom, čo počuje alarmujúce správy, vydá z vidieka do mesta, aby vyhľadala svoju dcéru, ktorá sa jej neozýva. V Londýne sa stretne s niečím nečakaným. Všade sú arabské nápisy, ľudia, ktorí hovoria lámavou angličtinou – a žena sa dozvie aj to, že jej dcéra chodila s Arabom, navštevovala kurzy arabčiny a zrejme konvertovala na islam. „Nechápem, prečo sa učila po arabsky, načo to potrebovala?“ pýta sa utrápená žena. Film sa začína kresťanskou modlitbou, v ktorej kňaz hovorí: „Miluj aj svojho nepriateľa.“ Končí sa modlitbou z Koránu, ktorá znie: „Je to vôľa Boha.“

Festival ukazuje, že v dobe poznačenej ekonomickou krízou bude čoraz ťažšie nakrúcať filmy bez aktuálneho politického významu. Film sa stane akýmisi novinami, ľudia v ňom budú hľadať hlavne zaujímavé správy alebo zábavu. Vlastne jediný výsostne umelecký film, uvedený v berlínskej súťaži, je maďarský titul Katalin Varga.

debata chyba