Festival v Cannes je vo finále

Xavier Dolan, Jean-Luc Godard, Ken Loach či Andrej Zvjagincev - aj to sú režiséri, ktorí sa na 67. ročníku festivalu v Cannes uchádzajú o Zlatú palmu. O tom, kto ju nakoniec získa, rozhoduje porota pod vedením austrálskej režisérky Jane Campionovej. Svoj verdikt vyriekne už v sobotu 24. mája večer.

23.05.2014 17:00
Xavier Dolan, Cannes 2014 Foto:
Režisér Xavier Dolan
debata

Ambiciózny a opäť svojský Dolan

"V období keď som nakrúcal film Zabil som svoju matku (2009), som si myslel, že som ju chcel potrestať . Odvtedy už ubehlo sedem rokov a viem, že dnes sa jej pokúšam pomstiť. Môj vzťah k matke v prvom filme je realistický, v druhom fiktívny. Moja mama je totiž úplne iná osoba ako hrdinka filmu Diana. Vlastne stále hľadám miesto svojej matky v mojom živote a v živote vôbec,“ povedal mladý ambiciózny kanadský režisér Xavier Dolan o svojom filme Mama (Mommy).

Snímka je moderne nakrútená v rýchlom tempe, s vodopádom vtipných dialógov o svojráznej vdove Diane (Anne Dorvalová – adeptka na cenu za herecký výkon), nezvládnuteľnom, hyperaktívnom chorom chlapcovi (Antoine Olivier Pilon) a koktavej neurotickej susede (Suzanne Clementová). Títo traja sa snažia nájsť akýsi modus vivendi, ale realita im v tom hádže polená pod nohy.

Film je mimoriadne originálny, svojský, len ho bolo ťažké sledovať, neraz sme nestačili dočítať titulky. To však nič nemení na fakte, že je to jeden z najambicióz­nejších projektov na festivale. Dolan od prvého spomínaného filmu, ktorý pred rokmi uviedli v Cannes v sekcii Un Certain regard (Istý pohľad), dnes už dozrel na hlavnú súťaž a bez diskusie si zaslúži pozornosť.

Mladý tvorca sršal na tlačovej besede optimizmom a energiou, ktorou nakazil aj znudených novinárov. Okrem iného konštatoval, že hudba je preňho dušou filmu, učaroval mu Titanic a práve tento film mu dodal chuť nakrúcať. "Bojím sa pochodovať po červenom koberci, ale nakrúcať nemám strach.” A ešte tretí raz zduplikoval, že predobrazom hrdinky skutočne nebola jeho matka, lebo je od nej na míle vzdialená. Uvidíme, ako toto svieže a originálne dielo ohodnotí porota…

Každý má svojho Jimmyho

Píše sa rok 1932 a po dvadsaťročnom exile v USA sa do Írska vracia Jimmy Gralton (Barry Ward), aby pomáhal matke a rodine. Írsko je už desať rokov po občianskej vojne a má novú vládu. Mladí ľudia sa chcú zabávať, tancovať, diskutovať a tešiť sa zo života. To nie je po chuti cirkvi, konkrétne miestnemu farárovi, a Jimmy sa s ním okamžite dostane do konfliktu. Tancovať je bezbožné, a navyše pre cirkev nebezpečné. Jimmyho progresívne názory nie sú vždy po chuti ani miestnym obyvateľom malého mestečka. Mladý muž sa však nevzdáva. O tomto príbehu nie až tak presvedčivo, ako sme zvyknutí, hovorí film anglického režiséra Kena Loacha Jimmyho sála (Jimmy s Hall).

"Film sa nesnaží ovplyvniť spoločnosť, ukazuje len cestu, akou by sme sa mali uberať. Myslím si, že každé mesto má svojho Jimmyho. A je potrebné vzdať úctu odvážnemu jedincovi, ktorý je ochotný riskovať. Totiž, tancovať či čítať poéziu je pre vládu vždy nebezpečné,“ podotkol Ken Loach. Škoda, že snímka je nevýrazná, dramaturgicky neraz neučesaná a často aj nudná.

Drsný Koľa

Kým legendárny Francúz Jean-Luc Godard vo filme Dovidenia, reč (Adieu au langage) nakrútil len jednoduchú koláž obrazov s komentárom, bez najmenšej zaujatosti, hovoriacu napríklad o turistike okolo Ženevského jazera, o amatérskom botanikovi, majiteľovi psa, skupine naturistov a mnohých ďalších, ruský režisér Andrej Zvjagincev sa odvážil vstúpiť na horúcu pôdu.

Po Návrate a Elene nakrútil film Leviathan o trochu drsnom Koľovi (Alexej Serebrjakov), ktorý v maličkej dedinke na brehu Barrentsovho mora má garáž, kde býva s manželkou Liljou a synom Romom. Kvôli plánovanému projektu starostu mesta však Koľovi s rodinou hrozí, že sa budú musieť odsťahovať. Koľa sa starostovi postaví na odpor, lebo nie je ochotný opustiť miesto, ktoré je mu všetkým.

"Téma o štátnych úradníkoch je v Rusku už dlhší čas témou číslo jeden. No to, že sa môj film odohráva na ruskom teritóriu je iba preto, lebo si myslím, že mnohí, nielen v Rusku, žijeme v archaickej spoločnosti a jedného dňa sme konfrontovaní s alternatívou: žiť ako otrok alebo ako slobodný človek,” zdôveril sa Zvjagincev. Z toho, čo jeden gauner, takmer s posvätením cirkvi, dokáže urobiť slušnému človeku, behá až mráz po chrbte. Vypasený starosta nielenže pripraví rodinu o strechu nad hlavou, ale ju aj morálne i fyzicky zničí. Snímka je drsná, krutá a, žiaľ, pravdivá.

AUTORKA JE FILMOVÁ PUBLICISTKA

Modelka Eva Herzigová máva fotografom v Cannes.
Herečka Elsa Zylberstein.
+30Tanečník sa predvádza fotografom na premiére...

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #filmový festival #Zlatá palma #Cannes 2014 #Jean-Luc Godard #Xavier Dolan