Divákov to zase ťahá do kín

29.05.2014 16:07
40 kandidat 4x
Kandidát pritiahol do slovenských kín viac ako 80-tisíc divákov. Autor:

Diváci sa vracajú do kín. Po rokoch nárekov, že film si radšej nájdu na internete a pozrú v súkromí, sa situáciu minulý rok zmenila. Vstupenky si kúpilo 3 725 709 divákov, čo je o 8, 42 percenta viac ako roku 2012.

Aj to prezrádza Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2013, ktorú vydala kancelária Creative Europe Desk Slovensko a ktorej tristo „čerstvých“ výtlačkov sa rozchytalo na festivale v Cannes.

„Je to pozitívna tendencia, hlavne keď situáciu na Slovensku porovnáme s Európou, kde klesol počet predaných vstupeniek o štyri percentá. Na druhej strane čísla stále nedosahujú trebárs úroveň z roku 2009, keď prišlo do slovenských kín viac ako 4 milióny divákov,“ povedal pre Pravdu vedúci kancelárie Creative Europe Desk Slovensko Vladimír Štric. A to nespomenul rok 1993, keď sa v slovenských kinách „premlelo“ takmer deväť miliónov návštevníkov.

Optimizmus distribútorov vyvolávajú aj čísla za prvý štvrťrok tohto roka. Za tri mesiace prišlo do slovenských kín 1 156 765 divákov, čo je v porovnaní s tým istým obdobím predchádzajúceho roka nárast až o 47 percent.

Festivalová hviezda aj divácky hit

Diváci teda začali chodiť do kina častejšie. Najatraktívnejší boli Šmolkovia 2 3D, ktorí pritiahli 140 822 platiacich návštevníkov. O niečo menej – 119 457 – divákov si pozrelo film Petra Jacksona Hobit: Smaugova pustatina. Na tretej priečke skončila americká komédia Vo štvorici po opici 3, na ktorú sa predalo 117 223 vstupeniek.

Z 22 celovečerných slovenských a koprodukčných filmov pre kiná, ktoré mali minulý rok premiéru, sa do Top 10 nedostal ani jeden. Na 11. miesto však vynieslo 80 234 divákov jednu z hraných snímok – Kandidáta. Film režiséra Jonáša Karáska ukazuje obrovskú moc médií, ktoré môžu manipulovaním udalostí ovplyvňovať celý svet. Aj voľbu prezidenta.

„Kandidát od začiatku rátal s určitým typom marketingu, pretože okrem iného ho robili ľudia, ktorí vyšli z reklamy, jeho príbeh sa odohrával v reklame a to, ako bol urobený – veľa krátkych záberov, rýchle strihy, dynamika – dostatočne atraktívne pre publikum. Ľudia na film chodili, neprekročil však hranice Slovenskej republiky,“ vysvetlil Vladimír Štric. To sa, naopak, podarilo dráme Môj pes Killer, ktorá „hviezdila“ aj na zahraničných festivaloch. A režisérke Mire Fornay vyniesla hlavnú cenu Hivos Tiger v Rotterdame, ocenenia na festivaloch v Litve, Mníchove, Moskve, Maďarsku či Chorvátsku a pred mesiacom aj tri sošky Slnko v sieti za najlepší film, réžiu a scenár. Slovenské publikum však nezmagnetizovala. Lístok si kúpilo „len“ 3 329 divákov.

„Môj pes Killer má veľmi dobrý ohlas v krajinách ako Holandsko a v medzinárodnom prostredí, ale nerezonuje tak dobre na Slovensku. Možno slovenský divák hľadá iný typ filmu, možno je komplikovaný na jeho vnímanie, lebo je pomalý, nakrútený v dlhých záberoch. Ale to nie je na škodu, pretože slovenský audiovizuálny priestor potrebuje filmy jedného aj druhého typu. Môj pes Killer robí dobré meno slovenskej kinematografii v zahraničí a Kandidát zase spôsobil, že ľudia chodia na slovenské filmy,“ pokračoval vedúci kancelárie Creative Europe Desk Slovensko.

Počet kín klesol na historické minimum

Nie prvý raz Správa o stave slovenskej audiovízie konštatuje, že počet kín klesol na historické minimum. K 31. decembru 2013 bolo v prevádzke 115 kín so 188 plátnami, z toho bolo 75 jednosálových. Znížil sa aj počet letných kín, minulý rok bolo v prevádzke len 15 z nich. V porovnaní s rokom 2012 teda vlani ubudlo 31 kín a 25 plátien. Napriek výraznej finančnej injekcii (422 790 eur), ktorou Audiovizuálny fond podporil digitalizáciu.

„Inštitúcie, ktoré pôsobia vo filmovom priemysle, či už je to Ministerstvo kultúry SR, alebo Audiovizuálny fond, tým, že naliali zo štátneho rozpočtu veľa finančných prostriedkov do digitalizácie jednosálových kín, v podstate zachránili ich sieť, ktorá možno odráža reálne potreby audiovizuálneho trhu. Bez peňazí, ktoré boli do toho investované, by vyzerala úplne ináč. Od tejto chvíle už kín môže byť len viac,“ povedal Vladimír Štric.

Perličkou, ktorú možno v Správe o stave slovenskej audiovízie nájsť, je informácia, že priemerná cena vstupenky do kina po prvý raz od roku 2005 klesla. Ale len o jediný cent – na 5,10 eura. Tržby distribučných spoločností s narastajúcim počtom návštevníkov rastú – v minulom roku zaplatili diváci za vstupenky 19 002 121,30 eura. Je to najvyššia suma od vzniku Slovenska. A rekordný bol aj počet filmov, ktoré distribútori do kín uviedli – až 271 titulov, čo v štatistických číslach znamená premiéru každého 1,4 dňa!

„Slovensko sa roku 2013 stalo štandardným európskym audiovizuálnym priestorom, čo je úspech. Máme fungujúci Audiovizuálny fond, zlepšuje sa prístup RTVS k tvorbe a zaznamenali sme zmeny v legislatíve. Znamená to možnosť pre investorov do filmu, aby dostali časť svojich investícií naspäť – vo všetkých okolitých štátoch to už funguje veľmi dobre,“ dodal na záver vedúci kancelárie Creative Europe Desk Slovensko Vladimír Štric.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Audiovizuálny fond #návštevnosť kín #Správa o stave slovenskej audiovízie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku