Vojnové filmy sú ako pomníky

Ohňostroje, radostné oslavy pred sochou Stalina, manifestácie na námestiach... Pri oslavách 10. výročia Slovenského národného povstania sa vraj stretlo na Slovensku viac sovietskych partizánskych veliteľov ako v lete 1944. Atmosféru osláv a spomienku na vládnucu ideológiu prináša na Art Film Fest Týždeň vo filme 36/1954 v sekcii s názvom Téma: Vojna a film.

20.06.2014 07:00
Plameň a citrón Foto:
Plameň a Citrón o džungli zvanej kontrašpionáž bol v Dánsku divácky najúspešnejším filmom roku 2008 a predal sa do 50 krajín.
debata

„Vojnové filmy sú pomníky. Tak ako tie kamenné aj filmové môžu neľútostne ohlodať zuby času alebo môžu jednoducho zostarnúť, môžu podporovať rôzne ideologické verzie, interpretácie vojny či prispievať k ich zmýtizovaniu. Ale existujú a nepochybne ich treba poznať. Pomáhajú nám chápať vojnu a jej rôzne historické výklady,“ uviedol zostavovateľ sekcie Martin Ciel.

Pätnástimi zväčša hranými filmami zaostril na prvú svetovú vojnu, od ktorej začiatku uplynulo sto rokov. Pripomína aj druhú svetovú vojnu, ktorej 75. výročie vzniku si pripomína celý svet. A nezabudol ani na Slovenské národné povstanie, od vypuknutia ktorého uplynie v auguste 70 rokov. Sekcia Vojna a film nie je „povinnou jazdou k výročiam“, ale kolekciou titulov, ktoré predstavujú, ako videli a interpretovali americkí, ruskí, nemeckí aj slovenskí filmári najväčšie vojnové konflikty 20. storočia.

„Niekedy sú to pohľady komorné, niekedy veľkolepé, inokedy je to pohľad z periskopu. Pozrieme sa na krvavé piesky púští, na útoky stíhacích perutí či tankových brigád, výbuchy ponoriek v Atlantiku, na džungle, ruské dediny či slovenské hory. Slovenské hory preto, lebo Slovenské národné povstanie považujeme za neoddeliteľnú súčasť druhej svetovej vojny – a nech už bolo akokoľvek ideologizované či zosmiešňované, rozhodne bolo dôležitou a dôstojnou operáciou proti zlu,“ pokračoval Martin Ciel.

Sedem Oscarov, vrátane sošky americkej filmovej akadémie za najlepší film, zdobí výpravný filmový epos Davida Leana Lawrence z Arábie. V nestarnúcom veľkofilme z roku 1962 si zahrali Peter O'Toole, Alec Guiness, Omar Sharif či Anthony Quinn. Do čias prvej svetovej vojny zavedie divákov aj Stanley Kubrick filmom Cesty slávy. Jeho príbeh o hrdinoch a zbabelcoch mu priniesol celosvetovú slávu. Petersenova dnes už kultová Ponorka o mladíkoch, ktorých túžba po dobrodružstve dovedie až na hranicu života a smrti, získala šesť oscarových nominácií.

Ivanovo detstvo Andreja Tarkovského, Choď a pozeraj sa Elema Klimova patria k tomu najlepšiemu zo sovietskej kinematografie, čo na tému vojna vzniklo. Boucharebov Deň víťazstva, Madsenov Plameň a Citrón, Antonovovi Zajatci hmly, Barabášove Zvony pre bosých… Chýbať nebude ani slovenská klasika, Bielikove Vlčie diery a Kapitán Dabač či Hollého Signum laudis. Ako možno deformovať históriu, urobiť zo zbabelcov hrdinov a z odvážnych ľudí zas zradcov, aj ako ľahko zabúdame, rozpráva režisér Robert Kirchhoff v dokumente Lesk a bieda SNP.

„Sekcia Vojna a film ponúka divákom súbor diel, ktoré sa stali "klasikou žánru a stále dokážu prekvapiť svojou kvalitou a presnosťou v pomenúvaní dvoch globálnych katastrof, ktorými ľudstvo prešlo“, dodal zostavovateľ sekcie Téma: Vojna a film Martin Ciel.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #filmový festival #vojna #trenčianske teplice #spomienky #Art Film Fest 2014