Zaostrené na slovenský horor aj Alana Clarka

Najhoršie je tiché násilie. Nevypovedané. Tvrdí grécky režisér Alexandros Avranas. Vo svojom Strieborným levom v Benátkach ocenenom filme Nepovšimnuté násilie skúmal tému zneužívania a manipulácie, aby postupne demaskoval ich rozmanité podoby. Príbehom školáčky, ktorá v deň svojich jedenástich narodenín vyskočí z balkóna. A hľadal odpovede na otázky: zlyhala rodina, spoločnosť, čo je za dramatickým rozhodnutím dieťaťa?

25.06.2014 11:54
Biely tieň, film Foto:
Černosi albíni sa vo filme Biely tieň pohybujú ako tiene. Sú totiž korisťou, za ktorú šamani dobre platia.
debata

Nepovšimnuté násilie je jedným zo 133 filmov, z ktorých program 22. ročníka Art Film Festu Trenčianske Teplice Trenčín odpremietal už dobrú polovicu. Napríklad o Modrého anjela súťažiacu drámu Biely tieň, ktorá zaviedla divákov do Tanzánie.

Černosi albíni sa pohybujú ako tiene. Sú totiž korisťou, za ktorú šamani dobre platia. K svojim magickým obradom totiž potrebujú časti tiel nešťastníkov, ktorí nemajú dosť čiernu pokožku a farba ich vlasov je blond. Vizuálne atraktívne nakrútený taliansko-nemecko-tanzánsky film v Berlíne pôsobiaceho izraelského režiséra Noaza Desheho zachytáva konflikt prastarých tradícií, kmeňových zvykov a náboženských rituálov s neduhmi modernej civilizácie. Chvíľami filmová reflexia až mrazí, chvíľami ju rozjasňuje poeticky ladený obraz, silná výpoveď však priklincovala divákov do stoličiek kinosály.

Horor na slovenský spôsob

V slovenskej premiére sa včera na Art Film Feste predstavili hneď dva horory slovenských tvorcov. Prvý slovenský horor aj Socialistický zombie mord však vyvolávali skôr smiech ako zimomriavky.

V tom prvom producent a režisér Róbert Slovák vysvetľuje, prečo neuzrel svetlo sveta prvý slovenský horor. Vo Fabrike smrti sa mali pod majestátnymi štítmi Tatier prelievať hektolitre krvi. A na plátne sa mali stretnúť hviezdy ako Táňa Pauhofová, Marián Čekovský či známe mená ako Rytmus a Pyco. Režisér Gejza Dezorz však stihol nakrútiť v roku 2009 sotva osem minút materiálu a "fajka zhasla“.

Inšpirovaný filmom o nenakrútenom filme Teryho Gilliama o Donovi Quijotov, nakrútil úspešný reklamný tvorca paradokument o svojich prvých skúsenostiach v roli producenta. "Moja úloha bola zohnať prachy. Hovoril som si, však je to ľahké, 15–20 miliónov korún dám dokopy, nie? Ale nedal som,“ prezradil Róbert Slovák na úvod Prvého slovenského hororu. Vyrozprával svoje reálne zážitky so zháňaním sponzorov, tie najhoršie vynechal a vtipné dopísal.

Plynový granát, ktorý v Sovietskom zväze vyvinuli na paralyzovanie obyvateľstva v zázemí nepriateľa, omylom použijú ako dymovnicu počas branného cvičenia na strednej škole. Nákaza vyvolá v škole paniku. Od tejto situácie sa odvíja príbeh slovenského hororu Socialistický zombie mord. "Akčný retro zombie béčkový krvák“ nakrútila partia nadšencov z Pezinka, odrastených na hororoch a "akčákoch“. Režijnej taktovky sa chopili Rastislav Blažek a Peter Čermák.

Skinhed so svastikou vytetovanou uprostred čela. Je rasista, násilník, "kašle“ na autority, má šestnásť a volá sa Trevor. Je tiež inteligentný a výrečný, učitelia, vychovávatelia a policajti si s ním nevedia rady. Vo filme Made in Britain (1982) kladie britský režisér Alan Clarke (1935–1990), ktorého výber z tvorby predstavil Art Film Fest profilovou prehliadkou, množstvo nepríjemných otázok. Napríklad aj o systéme výchovy a vzdelávania, ktorý skúma zo sociálno-kritickej platformy.

"Niektoré z problémov, ktorým sa venoval, ako napríklad násilie v spoločnosti či priepasť medzi strednou triedou a ľuďmi, ktorí sa živia manuálnou prácou, sa ešte zhoršili. Pretrvala tiež trpkosť, ktorú medzi Britov zasial thatcherizmus,“ povedala pre Festivalový denník Molly Clarke. Dcéra britského režiséra Alana Clarka, ktorá prišla na Art Film Fest, aby niektoré z otcových filmov osobne uviedla.

Dánsky Plameň a Citrón nakrútil režisér Ole Christian Madsen "voľne“ podľa skutočných udalostí, ako zdôraznil titulkom v úvode filmovej drámy z čias druhej svetovej vojny. Po tom, čo fašisti obsadili Dánsko, sa viaceré odbojárske skupiny búrili proti ich diktátu. Plameň zabíjal kolaborantov, Citrón mal "pod palcom“ pašovanie zbraní, výbušnín i ľudí. Do Štokholmu si chodili po rozkazy dôstojníkov dánskej vojenskej tajnej služby, ktorým sa podarilo ujsť do neutrálnej krajiny, odkiaľ organizovali odboj.

Napínavý príbeh, odohrávajúci sa v pochmúrnej atmosfére, vyšperkovaný vynikajúcimi hereckými výkonmi Thure Lindhardta a Madsa Mikkelsena, bol aj zaujímavou informáciou o morbídnych stránkach tajných operácií v čase najväčšieho vojnového konfliktu 20. storočia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #trenčianske teplice #horor #Art Film Fest 2014 #Alan Clark