Recenzia: Ruský horor? Nie je na zahodenie

Ruské filmy nebývajú v slovenských kinách častým hosťom. Minulý rok uviedla distribúcia len strhujúcich Dvanásť slávneho Nikitu Michalkova a historickú fresku Mongol - Džingischán Sergeja Bondrova.

24.07.2009 11:14

Tento rok reprezentuje ruskú kinematografiu Spojenie nenadviazané. Vo svojom štvrtom filme sa rozhodol štyridsaťjedenročný režisér Vadim Šmeljev hodiť rukavicu hollywoodskym majstrom hororu. Nuž, lepší veru nie je.

Originálny názov S. S. D. možno dešifrovať ako smrť sovietskym deťom. Príbeh zo súčasnosti rámcuje minulosťou pionierskeho tábora z čias socializmu. Namiesto rozprávky rozpráva vedúci malým chlapcom o autobuse s čiernymi záclonkami, v ktorom prišli všetci cestujúci o hlavu. Temná historka sa vynorí aj o dvadsaťpäť rokov neskôr. Keď sa desať účastníkov reality šou Pioniersky tábor ocitne v ruinách budov, v ktorých kedysi prázdninovali deti s červenými šatkami na hrdlách.

Každý z piatich mladíkov a piatich dievčat sa vidí ako víťaz. A majiteľ milióna rubľov. Hrou o prežitie ich sprevádza atraktívna moderátorka. Keď však šíp prederaví hlavu jedného, druhá skončí zavesená na hákoch, tretia padne otrávená a štvrtú roztrhajú psy, vtipkovanie o prsiach moderátorky a premýšľanie o výhre vystrieda hrôza. A boj o vlastný život.

Paniku stupňuje neznámy hlas z ampliónu, ktorý súťažiacich sleduje a provokuje. S líniou brutálneho zabíjania a neúspešných pokusov o únik sa strieda línia vyšetrovania záhadných vrážd. Scenár je dosť povrchný a miestami v ňom chýba logika. Ženské postavy sú azda len na to, aby ohurovali obnaženými vnadami. Mužské postavy sú trošku diferencovanejšie – silák, bojko, veľkohubý táraj či vyznávač gotiky.

Režisér umne buduje atmosféru, ktorú akoby odpozeral zo Záhady Blair Witch. Scénu castingu zas akoby našiel vo Formanovom Konkurze. Potlesk si zaslúži práca so svetlom. Dvojica kameramanov ladí úvodné scény v pestrých farbách. Po prvých vraždách obraz potemnie, zostane čierna, modrá a temné odtiene sivej. Ruský horor Spojenie nenadviazané neprináša nič nové, ale nenudí. A finále zaklincuje prekvapením. Dlho možno špekulovať o tom, kto vzal nakoniec spravodlivosť do svojich rúk.

Hodnotenie Pravdy: 3 hviezdičky z 5Spojenie nenadviazané
, Rusko 2008
réžia: Vadim Šmeljev