Recenzia: V krajine, kde prší jedlo, si každý nájde nejakú dobrotu

Celovečerné animované filmy z americkej produkcie nie sú lacný špás. Komédia Oblačno, miestami fašírky, ktorá mala minulý týždeň slovenskú premiéru, vznikla s rozpočtom 100 miliónov dolárov. Vo svetových kinách však už utŕžila 130 miliónov.

20.10.2009 09:21
Televízna rosnička Sam a vynálezca Flint... Foto:
Televízna rosnička Sam a vynálezca Flint sledujú neobyčajný meteorologický úkaz.

Názov filmu odkazuje na zvláštny meteorologický úkaz, ktorý je základom príbehu. Obyvateľom ostrovného mestečka totiž z neba prší jedlo. Hamburgery, pizza, steaky, zmrzlina, čokoľvek si zaželajú. Kedysi žilo mesto z obchodu so sardinkami. A keď biznis stroskotal, ľudia sa ocitli v núdzi. Bláznivý vynálezca Flint preto zostrojil mašinku, ktorá v oblakoch premieňa vodu na jedlo. Z mladíka, ktorý bol dovtedy celému mestu na posmech, sa konečne stala hviezda. Lenže chamtivosť starostu a nenásytnosť obyvateľov zázračný stroj preťažia, takže sa schyľuje ku katastrofe. Flint musí zakročiť.

Samozrejme, na záchrannú akciu nie je sám. Pomáha mu jeho otec či televízna rosnička Sam, ktorá sa mu zapáčila. Takže je jasné, že sa budú riešiť aj vzťahy. Veď ako by to bolo, keby otec po toľkých strastiach nepovedal synovi, aký je výnimočný a že ho má rád. Treba mu však na to tlmočiaci prístroj, čím tvorcovia aspoň trochu oživili klišé záverečných vyznaní.

Vyznaní sa vo filme objaví niekoľko, ale dôležité je, že sú v ňom aj dobré nápady a zábavná akcia. Často ide o rad gagov smerovaných najmä k deťom a tie má upútať aj výrazná farebnosť. Nápad s pršiacim jedlom je však natoľko absurdný, že chvíľami strhne aj dospelých. A keď tvorcovia vyšlú pizzu do útoku v štýle Hviezdnych vojen alebo preženú malú opičku „tvrdým“ súbojom s cukríkovými medvedíkmi, je to ešte lepšie. Vrcholom je však scéna, v ktorej sa zachmúrený a málovravný Flintov otec pokúša odoslať e-mail.

Takže aj dospelí diváci sa dočkajú príjemných prekvapení a nudiť sa nebudú, hoci by zrejme nepohrdli serióznejším a pochmúrnejším „animákom“ na tému konzumnej spoločnosti. Roztopašná komédia Oblačno, miestami fašírky nie je film z kategórie nezabudnuteľných. Pobaví však viac ako superúspešná tretia časť Doby ľadovej. V porovnaní s ňou je totiž nielen vtipnejšia, ale aj originálnejšia.

Oblačno, miestami fašírky, USA 2009
scenár a réžia: Phil Lord a Chris Miller
v slovenskom znení účinkujú: Ľuboš Kostelný, Helena Krajčiová, Vladimír Jedľovský a iní